• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ruttplanerare.

F

F.d. 2886

Guest
Har försökt att förstå mig på det här med ruttplanering. Dock så är det lite krångligare på min telefon ( Det talar för en platta senare).

Finns det någon online ruttplanerare som man kan använda sig utav och sedan ladda ned till telefon.

Jag kör Navigon och jag har väl börjat att komma in i den nu men lite konstiga vägväl gör den.
T ex när jag vill åka hem ifrån Catarina parken här på Gran Canaria till San agustin så visar den mig bort ifrån den stora vägen och in igenom stan till en annan väg. Visst det går väl att åka den men det är bättre att åka den andra vägen som är mycket närmare och snabbare.

Men man lär väl sig. Så det blir nog ett köp utav Navigon när test perioden går ut.

Mvh/Richard
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ruttplanerare.

Jag vet inte var Catarinaparken ligger men så här beräknar iGO rutten från Inglés till San Agustin.
iGO är en enkel ruttplanerare och det finns fler alternativ än de som visas på bilden.

image.jpg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.667
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ruttplanerare.

Autoroute för ruttplanering och Navigon live under körning.
Autorout kan också användas vid körning, men den passar inte mig.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ruttplanerare.

Ruttplanering för min det är mer än att bestämma bästa vägen mellan A och B, vilket jag visserligen börjar med.
Sedan vill jag se vad för intressanta platser jag passerar och kanske göra justeringar av den först beräknade rutten.

Bästa programmet för det som jag hittat är Microsoft AutoRoute men den har inte allt jag skulle vilja ha. (kan man använda GPS i iPhone tillsammans med AutoRoute i PC/mac?)

  • Jag vill kunna ange vilka hastigheter jag håller på olika vägar för att kunna få en bättre beräknad restid.
  • Jag vill kunna ange min bränsleförbrukning och bränslepris för att få en hyffsad kostnadsuppskattning.
  • Jag vill kunna ange vad jag är intresserad av och ointresserad av vad gäller sevärda platser. Gärna i stil med:
    • Katedraler - max 5 mil från planerad rutt
    • Slott - max 1 mil från planerad rutt
    • Museum - max 1 mil från planerad rutt
    • Inte intresserad av köpcentra
    • ....
Visst det är kanske mycket begärt. Men det skulle hjälpa massor att planera en rutt utan att senare få reda på att man missat något fantastiskt längs vägen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ruttplanerare.

En bra och lättanvänd ruttplanerare där man kan lägga in bränsleförbrukning, pris och utsläpp är iGO som dessutom kan ge förslag på en mängd rutter. Snabb, kort, grön, lätt, med eller utan vägavgift, motorväg, färja m.m.

En annan sak som jag igår upplevde med den nya versionen av Sygic var att den läste upp i klartext när jag passerade sevärdheter, egna intressepunkter m.m. Jag blev riktigt imponerad! På E6 förbi Göteborg fick jag några förslag på sevärdheter som befinner sig inom 500 meter från vägen.

Att rösten tjatade om hur många km/timme jag körde för fort är en annan historia, med husbil hade det varit lättare att hålla hastigheten.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
875
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Ruttplanerare.

Hej! Har Sygic en Truck version så man kan lägga in tyngd höjd o bredd?

Sanddammaren
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ruttplanerare.

Laddade ned gratisversionen. Tror att man måste köpa kartan inom ett par dagar annars fungerar väl inte gratiskartan?

Jag såg ingen inställning för dimensioner och vikt i Sygic. Kanske get går att köpa till funktionen?

Jag har annars Navigon i iPad:en och där kan man köpa till en husbilsdel.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Ruttplanerare.

Ruttplanering för min det är mer än att bestämma bästa vägen mellan A och B, vilket jag visserligen börjar med.
Sedan vill jag se vad för intressanta platser jag passerar och kanske göra justeringar av den först beräknade rutten.

Bästa programmet för det som jag hittat är Microsoft AutoRoute men den har inte allt jag skulle vilja ha. (kan man använda GPS i iPhone tillsammans med AutoRoute i PC/mac?)

  • Jag vill kunna ange vilka hastigheter jag håller på olika vägar för att kunna få en bättre beräknad restid.
  • Jag vill kunna ange min bränsleförbrukning och bränslepris för att få en hyffsad kostnadsuppskattning.
  • Jag vill kunna ange vad jag är intresserad av och ointresserad av vad gäller sevärda platser. Gärna i stil med:
    • Katedraler - max 5 mil från planerad rutt
    • Slott - max 1 mil från planerad rutt
    • Museum - max 1 mil från planerad rutt
    • Inte intresserad av köpcentra
    • ....
Visst det är kanske mycket begärt. Men det skulle hjälpa massor att planera en rutt utan att senare få reda på att man missat något fantastiskt längs vägen.

Bra kravspec!

Jag vill även ha offline karta o "gratis" till iFån??
 
Toppen