• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Ruta i baken"

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Är i bytestankar och den husbil som är intressant har tråkigt nog en ruta på bakstammen. Hur ser denna ruta ut efter några år då ni alla vet att den mesta smutsen hamnar på bakdelen av husbilen. Vägsalt och annat kan vara nog så svårt att hålla undan på en slät yta. Min tidigare husbil hade både ruta och cykelställ på baken och minns det var ett elände att hålla rent. Pallar dessa rutor för avfettning och andra kemikalier för att få bort vägsalt? Kan man klistra någon skyddsfilm eller finns andra lösningar?Tacksam för synpunkter
Häggen i soliga Umeå
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: "Ruta i baken"

Om du använder Abnet rengörningsmedelt så är det ingen fara det är mycket
skonsamt efektivt och dessutom miljövänligt:spinny:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: "Ruta i baken"

Jag har en ruta bak på min Knaus. Den blir givetvis smutsig och lätt lite repig, men den fyller sin funktion ändå. Man ska tänka på att vara försiktig vid tvätt eftersom den är av plast.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: "Ruta i baken"

Vi har haft husbilar med och utan bakruta och upplever det som en fördel att ha ett fönster bak. Det blir ljusare och trevligare.
 
F

F.d. 55518

Guest
Sv: "Ruta i baken"

Jag kan inte alls förstå ett det är ett problem, finner bara fördelar med en "ruta i baken". Generellt är problem snarare att det är för lite fönster på nyare husbilar. Säger en som har en Knaus -96:a.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Ruta i baken"

Jag håller med, det är lite "skottgluggar" på nyare bilar. Om jag byter bil kommer jag nog att sätta in större, eller lägga till fönster. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Ruta i baken"

Häggen

Salt på vägarna? Har ni inte vintervägvana i Västerbotten? Eller saltar man kanske på E4 för att turister och andra sörlänningasr skall ta sig fram? Men i så fall finns det väl mängder av andra vägar att hålla sig till.
Här hemma i Jämtland slipper vi salt och kan använda husbilen hela året utan risk för rost och annat elände.

aake
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: "Ruta i baken"

Man saltar E4-an och E-12 till Vännäs. Sedan är det saltblandad sand som används. Inlandet har härliga osaltade vintervägar. Häggen i Umeå
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: "Ruta i baken"

Vad är problematiken?
Ruta i bakgavel av husbil är enl. mig enbart positivt. Beställdes t.o.m. som x-tra tillbehör!

Varför skulle en ruta på bakgavel slitas mer? Jo ev. om man nu "gnuggar" av smuts vid tvätt...
Men då kanske man skall tänka över sin hantering snarare än att inte ha en ruta i bakgavel enl. mig.

Finns enbart positivt i mina ögon med ruta. Salt/tvätt/hantering enl. sunt förnuft!

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: "Ruta i baken"

Vi har en bil med rundgrupp bak, skulle nog uppleva som lite instängt att inte kunna se åt alla håll.
Tommy R
 
Toppen