• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rundgrupp i bilen

F

F.d. 16309

Guest
Hej.
Jag behöver er hjälp.Ni är ju så kunniga i den här klubben. Kan ni tala om för mig några bilar som har rundgrupp bak i bilen. Vi hade det i husvagnen och tyckte det var bra. Vi är 2 vuxna som ska använda bilen så den behöver inte vara stor.
Tacksam för er hjälp
Hälsar Ulla
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rundgrupp i bilen

Kanske det underlättar om ni talar om prisläge eller årtal ni funderar på.
Var själv ute efter U-soffa eller rundsittsoffa när jag letade i höst-vinter.
Lycka till!
Det var inte lätt att hitta information om detta - men vissa "märken" har oftare än andra denna lösning i sina HBar.
 
F

F.d. 16309

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

OK,
Då ska jag försöka med prisläge 150.000 - 250.00 :- till att börja med. Årsmodell från -90 . Är som sagt inte så hemma på det här.
Men tack för din upplysning. Får se om jag får lite mer hjälp nu.
Hälsn. Ulla
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

vi har en cabby exus 700 -95 med rundsits och alde vattenvärme
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Hej.
Jag behöver er hjälp.Ni är ju så kunniga i den här klubben. Kan ni tala om för mig några bilar som har rundgrupp bak i bilen. Vi hade det i husvagnen och tyckte det var bra. Vi är 2 vuxna som ska använda bilen så den behöver inte vara stor.
Tacksam för er hjälp
Hälsar Ulla
Hej Ulla
Ur 2001 Kat.vet inte om man tillverkar dem fortfarande.
Men du kan ju Googla på dem.
Adriatik A660 DU
Adriatik Coral S-590 DU
Chausson Allegro 68
Ci Roller team Riviera 180 (Alkov)
Elnagh Doro 122 och 116 M (Alkov)
LMC Liderty 550 och 630 (Alkov)
2009
Rimor Superbrig 699 Living

Det finns säkert fler.Lycka till
MVH
Anton53
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rundgrupp i bilen

Den här tycker jag ser fin ut! Är det en sån ni söker?
Pangtillfälle för köp Ekl.husbil Karman Davis | Skåne | Blocket
En Karman Davis som verkar lagomt stor.

Sammanställde i vintras en lista på husbilar, ca 15-20 st olika märken och modeller mellan 90-00 som låg i det prisläge ni söker - men tyvärr en hårddiskkrasch utan backup förstörde allt.
Lycka till i letandet! :)
 
F

F.d. 16309

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Tack alla ni som hjälper mig i sökandet efter den perfekta bilen till oss. Ni som har bil med rundgrupp, hur upplever ni att behöva bädda upp och ner i den?
Hälsn Ulla
 
F

F.d. 483

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Hej!

Vi har en Hymer helintegrerad med rundgrupp baktill. Eftersom vi också bara är två personer använder vi den nedfällbara sängen framtill, och bäddar sällan i rundgruppen. Då är det bara att hissa upp sängen, och man har hela tiden en toppenbra sittplats i rundgruppen.

Hälsningar
Anki & Lennart
 
F

F.d. 15209

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Hej.
Jag behöver er hjälp.Ni är ju så kunniga i den här klubben. Kan ni tala om för mig några bilar som har rundgrupp bak i bilen. Vi hade det i husvagnen och tyckte det var bra. Vi är 2 vuxna som ska använda bilen så den behöver inte vara stor.
Tacksam för er hjälp
Hälsar Ulla
Hej! Vi har en Hobby-92 alkovbil med rundsitt, alkoven är perfekt för sömn med
rundsitten som vardagsrum. Nu har vi både hund och katt med känsla för hemmet så bilen står mest. Kanske den kunde vara ett alternativ?
:twitcy:I övrigt kan jag verkligen rekomendera planlösningen, vill du arrangera i afton dans så finns utrymmet....
 
F

F.d. 16309

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Tack igen för snabba svar på mina frågor. Jag får leta efter en bil med extra säng, det låter ju bra att ha, då behöver man ju inte bädda upp varje dag.'
Hälsar Ulla.
 
F

F.d. 16309

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Hej igen.
Vad för slags Hobby har ni ? Den verkar ju inte så stor, så den skulle nog passa oss. Är er bil till salu ?
Swift Kon - Tiki har jag tittat på, men den är nog i största laget för oss. Annars verkar den helt ok.
Hälsar Ulla
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rundgrupp i bilen

OK,
Då ska jag försöka med prisläge 150.000 - 250.00 :- till att börja med. Årsmodell från -90 . Är som sagt inte så hemma på det här.
Men tack för din upplysning. Får se om jag får lite mer hjälp nu.
Hälsn. Ulla

Hej igen!
Hittade en sammanställning jag gjorde hösten -08. (innan jag snöade in på Plåtisar).
Kan finnas vissa felaktigheter i denna samling - men kan vara som vägledning i sökandet efter HB med U-soffa/rundsittgrupp. På vissa/många av senare årsmodell - kan nog priset vara lite högre än vad ni uppgivit.

Lycka till i letandet!
Skicka gärna in era fynd och vilket resultat det blir - efter hand. :)

Vet inte hur texten blir när jag kopierar från word --> HBKs forum. (redigerat)

U-soffa sammanställning 2008-11-06

Frankia 530 TR -88
Solifer 6700 -89
Granduca Ford -94
Fiat Burstner 540 -94
Fiat Ducato 2.8 -95 ??
Burstner 646 -95
VW Karmann flera olika modeller, tidigt 90-tal.
Riviera 540 -96
Swift Kontiki 640 -96
Swift Kontiki 640/6 -97
TEC Rotec 560 R-97
Elnagh King-97
Knaus 575 U -98 ??
Fiat Burstner 578i Elegance -99
DETHLEFFS A5812 (Globetrotter) -99
Adriatik 590 DU 2,8 -00
Swift Sundance -00 och -01
Swift Sundance 2,8TDI -01
Ci granduca 68 -00
Nordic 600 TDI -01
Dethlef 5810 -02
Hymermobil B644 -03?
Elnagh Marlin 65 D -04
LMC 560 R -04
Benimar Anthus 6000 ST-05
Dethleffs Globebus T3 Td 2,8 -05
Dethleffs FORTERO 5915 Långb.-06
Rimor Superbrigg 699 Ford -08 lång 7,25
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16972

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Hur funkar det me bälten i en rundgrupp förutom dom 2 där fram hur många får åka med ?
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

sköldpaddan, om bilen är registrerad som lätt lastbil så får du ta med lika många passagerare som det finns fasta platser, platserna i en bäddbar sittgrupp räknas som fasta platser. Max axelvikt och totalvikt får ej överskridas. Om detta är lämpligt eller ej är en annan fråga.

Är bilen registrerad som PB II så får du inte ta med fler passagerare än den är registrerad för, dock finns det ett undantag som rör små barn.

Om rundgruppen är den enda sittgruppen i husbilen så finns det vissa bilar som har bälten där.
/David
 
F

F.d. 16309

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Tack Patrik för den här listan.Nu har jag något att gå igenom.Jag hittade inte mitt inlägg eftersom det hade blivit flyttat.Har också varit på semester utan husbil än så länge. Men till nästa sommar kanske jag har fått napp.
/ Ulla
 
F

F.d. 16972

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Tack för svar.. Funderar på att importera en husbil. Hade gärna haft rundgrupp men känns osäkert, ser man det lätt på bilen i tyskland om den kommer bli godkänd för det antal passagerare som dom har? Fördel då om den är lasbilsreggad kanske förutom högre skatt eller ?
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Rundgrupp i bilen

Alla husbilar som säljs idag, införs ifrån annat EU-land eller importeras blir registrerat som PB II.

Beroende på när bilen tagits i bruk gäller olika regler för passagerarantalet. Det kan alltså bli så att en bil som är registrerad med tre passagerare i t.ex. Tyskland bara blir registrerad för en passagerare i Sverige. Men för nyare bilar ska det inte vara någon skillnad. Det finns en hel den att läsa om detta i andra trådar.
/David
 
Toppen