• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Rullgardinskydd på bakdörrarna i plåtis med långbädd?

Hakke64

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
44090
Medlemskap
2026
Hej,
Försökte att söka svar i forumet men hittade inget.

Vi har en plåtis med långbäddar och upplever att kuddar och armar mm trycks in i rullgardinerna i bakfönstren när man sover..
Det känns som att man kommer att trycka sönder dom...

Finns det typ nån huvudgavel eller madrasstopp eller skydd för gardinerna lösningar, antingen köpes eller hemsnickrat?

Malibu har en lösning som kanske kan ge idéer till något hemmasnickrat. Vi har en sådan (bilden är hämtad från Blocket, visar en likadan bil) och den har en skiva som löper i samma skenor som mörkäggningsgardinen och som gardinen möter när man drar ner den. Det fungerar ganska bra mot det problem du beskriver. För att komma åt att öppna/stänga fönstervreden måste man skjuta skyddet uppåt.

1770812685782.webp

Malibu har en lösning som kanske kan ge idéer till något hemmasnickrat. Vi har en sådan (bilden är hämtad från Blocket, visar en likadan bil) och den har en skiva som löper i samma skenor som mörkäggningsgardinen och som gardinen möter när man drar ner den. Det fungerar ganska bra mot det problem du beskriver. För att komma åt att öppna/stänga fönstervreden måste man skjuta skyddet uppåt.

Visa bilaga 243481
Aha, smart att glida i skenorna. Den sitter löst i skenan så att säga?
Hur låser man mygg- och mörkläggningsgardinen?

Tror jag hittade svaret på min egen fråga med inspiration av KawaMal svar.

Här hittade jag fästen till en skiva (ryggstöd) som är 3D printade avsedda att glida i skenan för rullgardinen.
Detta ska jag försöka tillverka och utvärdera!
Borde funka med en bit plyfa som man klär och vadderar lite med tyg och skumgummi.
Eller så köper man kudden från Bauhaus som dom refererar till på sidan nedan.

Bilagor

• 2.webp
    2.webp
    125,9 KB · Visningar: 21
  • 4.webp
    4.webp
    327,5 KB · Visningar: 18
  • 3.webp
    3.webp
    299,6 KB · Visningar: 20
  • 1.webp
    1.webp
    59,2 KB · Visningar: 20
Aha, smart att glida i skenorna. Den sitter löst i skenan så att säga?
Hur låser man mygg- och mörkläggningsgardinen?
Ja den sitter löst i skenan. Gardinen dras ner tills den möter skyddsskivan och stannar där utan att behöva någon låsning. Det kanske finns andra modeller som behöver det, men inte denna.

Tillbaka
Toppen