• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

router tp-link tl-wr1043nd installation?

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
Hej alla datorkunninga husbilsvänner, idag har jag köpt mig en router tp-link tl-wr1043nd.

fick för mig att det bara var att koppla in kabeln från internetkontakten i väggen i routern och sedan stoppa 1 kabel i routern till varje dator man har. har 2 st datorer men får det inte att funka. har provat de stegen som står i manualen men troligen gör man nått fel ändå.

jag har tele2 fiber i väggen med 250 mbit/s.

det funkar kanon och surfa utan routern men får som sagt inte igång routern.

tar tacksamt emot lite tips om hur man skrämmer igång routern.

/peter

F

F.d. 4220

Guest
Sv: router tp-link tl-wr1043nd installation?

Undrar om du inte måste göra en del inställningar efter att du loggat in på den också. På undersidan står det vilket IP nummer routern har.

Efter att du startat den och anslutit din dator med nätverkssladd så öppnar du en webbläsare (Chrome förslagsvis) och skriver in det numret i adressfältet (använder du internet Explorer måste du nog skriva http:// före numret också (Chrome och Firefox fattar det ändå).

Sedan skall du logga in också och användarnamn och lösenord bör också stå på undersidan.

Väl inne så startas nog en installationswizard automatiskt och det bör bara vara att följa den. Se till att du lösenordskyddar ditt wi-fi också (det är en del i Wizarden)

Det skall väl också sägas att routertillverkarna är bra på att göra routrar men de är generellt usla på manualer, de tar ofta mycket för givet...

//Stefan

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

jag håller med om att de är usla manualtillverkare, fick 3 olika små manualer och det står olika i dom om man hur installerar skitroutern.

men om jag fatter det mesta enligt manualerna så gör man så:

1 stoppa kablarna ink strömkabeln.
2 skriv in htpp://192,168.1.1 i webläsaren
3 logga in med lösenord och användarnamn
4 om inte internet funkar använd network > mac clone klicka clone mac adress > klicka save.
5 starta om routern
6 om man har ett modem mellan routern och vägg kontakten ändra 192.168.1.1 till 192.168,X.1 där x är valfritt mellan 2-254 för att inte router ska ha en ip konflikt med modemet. jag har inte något modem mellan router och väggkontakt.

men har provat dess inställningar med routern vägrar låta mig surfa på internet ändå

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Prova så här:

Kolla först med din pc att din internetuppkplling är OK.

Stäng sedan pc:n

Anslut avstängd pc till någon av den avstängda routerns LAN-portar

Anslut ditt bredband till routerns WAN-port

Anslut strömadapter till router och se till att routern startar upp.

Starta därefter pc:n

Använd din Internetbrowser. Funkar inte 192.168.1.1, skriv adressen:

"http://tplinklogin.net"

User: admin
Password: admin

Kommer du in så klicka på "Quick-setup"

Jag har en äldre TP-link router. Den är faktskt smidig att konfigurera. Knyter det sig så hör av dig.

:-/<rister

Senast ändrad:

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

kör man installations cd:n så ser setuppen annourlunda

1: install router
klicka på next och programmet utför
checking network adapter - ok
cheking network status - ok
2 configure router
klicka på next
välj namn på anslutning
välj static ip,PPPoE,dynamic ip
most,better or no security
3: confirm settings
successfully configure router - ok
failed to verify router settings - not ok

åtgärd:
1. please check the wan connection type and parameters
2. please check your network connectivity and retry

fortfarade har man inte fått igång routern ;(

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det kan vara så att din leverantör (isp) har login. Hur gjorde du första gången du anslöt datorn till fibernätet.

Flera leverantörer på "stadsnät" har så att man måste logga in första gången på en dator.
Då registreras datorns MAC-adress.

Ring supporten och be dem nolla alla MAC-adresser och ge dom eventuellt routerns MAC.
Den ser ut ungefär såhär. 01:23:45:67:89:ab

Lycka till!

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

första gången jag loggade in så stoppade jag bara in kabeln i datorn och vägguttagen, då kom man automatiskt till tele2's startsida där man fick fylla vilken hastighet man ville ha, alla adressuppgifter fanns redan. så det enda man behövde göra som sagt välja vilket sorts av abbonemang man ville ha.

mac adress är det någon typ av serienummer i datorn?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

första gången jag loggade in så stoppade jag bara in kabeln i datorn och vägguttagen, då kom man automatiskt till tele2's startsida där man fick fylla vilken hastighet man ville ha, alla adressuppgifter fanns redan. så det enda man behövde göra som sagt välja vilket sorts av abbonemang man ville ha.

mac adress är det någon typ av serienummer i datorn?

Okey, då är det troligen inte det som strular. Bland annat Banhof har det där med inloggning första gången.

En MAC-adress är en nätverksenhets fysiska adress. Den finn således på alla routrar och på en dators nätverkskort, både en för trådlöst och en för kabel porten.

Koppla ur alla nätverkskablar testa sedan att göra en Reset på routern, Tryck in reset-knappen i 5 sekunder.
Koppla därefter in routern till fibernätet. Vänta sedan utan att göra någonting en bra stund. Hjälper inte detta ring Tele2 eller prova med en annan router.

Jobbigt när det strular:mad:

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

vill tacka alla som hjälpt till med min cp router. jag fick igång den nu men vet inte om man har gjort som man ska. så här gjorde jag.

1: kopplade in 1 dator med bara kabel från dator till vägguttaget
2: skrev ipconfig /all i commandotolken
3. skrev upp ip adressen,nätmasken,standard gateway och dns server
4. kopplade in routern och mina två datorer
5. loggade in på routern och ändrade till static ip istället för dynamic ip och fyllde i informationen från punkt 3 och vips så fungerade det.

YIPPPIIIE

men nu kan man ju undra ifall tele2 ändrar min ip adress så man behöver ändra info i routern lite då och då

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Regner med at tele2 benytter en dhcp tildeling med lang levetid, om du når det slutter å funger endrer til dynamisk ip og restarter routeren så skulle du være i synk med tele2.

Du har benyttet samme bakvei som jeg ville gjort for å komme igang, og når en aner mekanismen så er det en grei løsning.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det hade troligen också fungerat att skriva
ipconfig /release
i cmd fönster från den dator som fungerade och sedan kopplat bort datorn och anslutit router med dynamisk IP.

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

provade med ipconfig /release innan men det fungerade inte

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Ofta låser internetoperatören MAC-adressen, så om man byter enhet (kopplar in en ny router) måste man låta den stå inkopplad och påslagen i 3-30 minuter (olika för olika operatörer) innan man kan använda den.
Och installations-CDn bör man undvika att köra. Ofta lägger de in program mm som man inte vill ha, t ex startsidor som kan vara svåra att få bort.

Toppen