• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router på konstant ström eller via elblock?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Ni som haft husbil ett tag..

Ska installera en tp link mr600 router men jag kan inte bestämma mig för om jag ska koppla den så att den alltid har ström (med någon strömbrytare för perioder när man inte använder bilen) eller så att den startar när man sätter igång bodelen ström.

Fördelar med direktström är väl att om jag i framtiden installerar te.x larm eller victron cerbo gx så vill man alltid ha uppkoppling.

Hur har ni kopplat och varför :)

Ha de fint!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har motsvarande router inkopplad via bodelsbatteriet. Dvs den blir strömlös när jag öppnar batterifrånskiljaren. Jag förstår ditt resonemang, men är lite allergisk mot konstantström. Även en liten förbrukare tömmer resurserna på några veckor. Att alltid ha lite laddning på bodelen har sina problem. Kanske koppla den på startbatteriet. Den har jag alltid en liten Ctek på under vintern. Men glömmer du sen strömbrytaren på sommaren, laddar även en så låg förbrukning ur startbatteriet på några veckor. Har väl inte varit till så stor hjälp..., snarare tvärtom! :)
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har motsvarande router inkopplad via bodelsbatteriet. Dvs den blir strömlös när jag öppnar batterifrånskiljaren. Jag förstår ditt resonemang, men är lite allergisk mot konstantström. Även en liten förbrukare tömmer resurserna på några veckor. Att alltid ha lite laddning på bodelen har sina problem. Kanske koppla den på startbatteriet. Den har jag alltid en liten Ctek på under vintern. Men glömmer du sen strömbrytaren på sommaren, laddar även en så låg förbrukning ur startbatteriet på några veckor. Har väl inte varit till så stor hjälp..., snarare tvärtom! :)
Alla svar är bra svar:cool: jag har ju solpaneler så på sommaren känns det inte som att den kommer ladda ur iaf men ja, jag kopplar nog in den på strömblocket nu i början och provar.. Kanske av lite lathet också för jag tänkte sno ström ifrån antennförstärkaren isåfall då den kommer sitta precis bredvid.

Det är väl som vanligt att man måste testa för att veta :msn_thumbup:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Alla svar är bra svar:cool: jag har ju solpaneler så på sommaren känns det inte som att den kommer ladda ur iaf men ja, jag kopplar nog in den på strömblocket nu i början och provar.. Kanske av lite lathet också för jag tänkte sno ström ifrån antennförstärkaren isåfall då den kommer sitta precis bredvid.

Det är väl som vanligt att man måste testa för att veta :msn_thumbup:
Jo, jag har också 180 W solpaneler. Men i höstas var bilen inne för service. Någon hade slutit batterifrånskiljaren för att få ut insteget och glömt att öppna frånskiljaren igen. På ett par veckor gick mitt litiumbatteri under 10 volt och dog! Men visst ska du testa. Vi vill ju hela tiden optimera! Lycka till. Sedan har jag snart haft min TP-Link i 10 år. Får ibland höra att hemmaroutrar inte klarar mobillivet så bra, men min TP-Link har verkligen presterat!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo, jag har också 180 W solpaneler. Men i höstas var bilen inne för service. Någon hade slutit batterifrånskiljaren för att få ut insteget och glömt att öppna frånskiljaren igen. På ett par veckor gick mitt litiumbatteri under 10 volt och dog! Men visst ska du testa. Vi vill ju hela tiden optimera! Lycka till. Sedan har jag snart haft min TP-Link i 10 år. Får ibland höra att hemmaroutrar inte klarar mobillivet så bra, men min TP-Link har verkligen presterat!
...sen snodde jag också ström från antennförstärkaren. En DC-splitter är suverän. Exempelvis:
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Den där får du gärna beskriva! :)
Övervakningskameran (via router eller hemmawifi) håller koll på eventuella besök i husbilen, främst möss är tanken.
Kameran skickar helt enkelt en notis om något rör sig i husbilen. Förhoppningsvis hinner man ta den lille, innan större skador sker.
(Ledsen för trådkapningen)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.931
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ni som haft husbil ett tag..

Ska installera en tp link mr600 router men jag kan inte bestämma mig för om jag ska koppla den så att den alltid har ström (med någon strömbrytare för perioder när man inte använder bilen) eller så att den startar när man sätter igång bodelen ström.

Fördelar med direktström är väl att om jag i framtiden installerar te.x larm eller victron cerbo gx så vill man alltid ha uppkoppling.

Hur har ni kopplat och varför :)

Ha de fint!
Jag matar min Netgear Nighthawk M1, i ett original 12V uttag, alltså via EBL.
Den är igång 24/7, jag bryter aldrig spänningen i husbilen, detta funkar för mej, ingen laddning men avställd har jag låg förbrukning samt ett stort Litiumbatteri.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Min router Teltonika RutX11 och två Raspberry Pi:s en för Victrons VenusOS och en med Homeassistant är konstantmatade. I Home Assistant har jag ställt in notiser till mobilen om spänningen är för låg, tempen i bilen för låg eller hög samt om någon rör sig i bilen.
Dessa grejor drar runt 12W i normalläget. Vår-Sommar-Höst klarar batteriet och solcellerna det med råge. På vintern stödladdar jag någon dag då och då. Men slår på Spänningen med en Wifi-Plugg från routern så jag behöver inte åka iväg till bilen.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har motsvarande router inkopplad via bodelsbatteriet. Dvs den blir strömlös när jag öppnar batterifrånskiljaren. Jag förstår ditt resonemang, men är lite allergisk mot konstantström. Även en liten förbrukare tömmer resurserna på några veckor. Att alltid ha lite laddning på bodelen har sina problem. Kanske koppla den på startbatteriet. Den har jag alltid en liten Ctek på under vintern. Men glömmer du sen strömbrytaren på sommaren, laddar även en så låg förbrukning ur startbatteriet på några veckor. Har väl inte varit till så stor hjälp..., snarare tvärtom! :)
Har du bara kapat kabeln till transformatorn och kopplat in dig på husbilens bodelsbatteri? Den protesterar inte mot 14,2V som det kan bli under laddning?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du bara kapat kabeln till transformatorn och kopplat in dig på husbilens bodelsbatteri? Den protesterar inte mot 14,2V som det kan bli under laddning?
Jag har satt en DC splitter på strömförsörjningen till TV-antennförstärkaren. Dvs en hona med kort kabel till två eller flera hanar. Det är oftast gemensam standard på 12 volt DC pluggarna. Använder inte TP:s transformator. Min TP-Link MR 600 har jag haft i många år. Den har aldrig protesterat mor variationerna i bodelens 12 volt system. Den har säkert matats med allt från 11 till närmre 15 volt utan att knota. Samma med min Andersson TV.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Den protesterar inte mot 14,2V som det kan bli under laddning?
Vi kör också vår MR-600 direkt mot bodelsbatteriet, via 12V-uttag då.
Fungerat med både AGM-batteriet och nuvarande LiFePO4.

Köpte dessa och monterade ihop.


 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.927
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
För att skydda min Apple-TV, som är ombyggd till 12V, använder jag en spänningsomvandlare som ansluts till ”12V” och levererar konstant 12V. Borde ju fungera även till en router som drivs på 12V. Finns bl.a på Clas O.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För att skydda min Apple-TV, som är ombyggd till 12V, använder jag en spänningsomvandlare som ansluts till ”12V” och levererar konstant 12V. Borde ju fungera även till en router som drivs på 12V. Finns bl.a på Clas O.
På tal om att bygga om Apple-TV till 12 volt såg jag att Wifi.se tagit fram en intressant adapter som kör Apple-TV:n från ett USB uttag. Sen finns det ju massor av bra pluggar från 12 volt till USB om TV:n inte har USB uttag. Kör själv Chromecast men Apple-TV:n är onekligen bekvämare.

 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Ni som haft husbil ett tag..

Ska installera en tp link mr600 router men jag kan inte bestämma mig för om jag ska koppla den så att den alltid har ström (med någon strömbrytare för perioder när man inte använder bilen) eller så att den startar när man sätter igång bodelen ström.

Fördelar med direktström är väl att om jag i framtiden installerar te.x larm eller victron cerbo gx så vill man alltid ha uppkoppling.

Hur har ni kopplat och varför :)

Ha de fint!
Tar strömmen till routern MR600 från USB-uttaget på TVn (LTC) via en 5-12 Volt konverter från Wish (https://www.wish.com/product/5d40153eff2d300cb9706f60) och det fungerar perfekt. Fördelen är att routern nu stängs när jag stänger av TV'n med brytare. Förhindrar att man glömmer routern på. Har man satt igång och casta så fortsätter routern att casta och tömmer SIM-kortet på surf annars.
 
Toppen