• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router "igen"

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
hej alla, tänkte "kapa tråden lite"

Vi har ju olika behov och intresse för installation av 4G-router och wi-fi i våra Husbilar.

Har provat 2 olika HUAWEI och nu senast lånat en Cradlepoint AES2200 (prisläge 7-8000kr).
Utan extern antenn har jag endast med Cradlepoint kommit upp till eller överskridet anslutningshastigheten som jag får via min iPhone 8.

Har nu beställt Teltonica RUT955 (medföljer antenner som ansluts med en kabel) och köpte till extra antenner som monteras direkt på Routern för att testa anslutningshastigheter.

Med vänlig hälsning,
Jörgen
(fd. Provningsingenjör på Eriksson Radar)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ansluter man externa antenner till uttagen där de medföljande antennerna är anslutna eller finns det extra kontakter för detta?
Det brukar vara samma (SMA tror jag de kallas), så det är bara att byta till en antenn man kan ha på taket (t.ex.)

/Ingvar
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har nu beställt Teltonica RUT955 (medföljer antenner som ansluts med en kabel)
Grattis! Jag kom också fram till att det var ett bra alternativ om man vill ha extern antenn. Den inbyggda GPSen kan man fråga position från mha ett enkelt SMS. Praktiskt för en som har skruttigt lokalsinne, kanske kan fungera för att spåra HBn om den kommer på villovägar, man kan låta utvalda personer få möjlighet att "följa med" var vi befinner oss osv.
Exempel på svar från routern:
"Fix time: 2019-07-15 10:05:23 Latitude: 58.026011 Longitude: 14.456483 Google Maps"
Plus div andra finesser som kanske kan komma till användning framöver.

/Ingvar
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej, undrar om du har antenner på taket eller kör du monterat direkt på Routern?

Det sitter tre antenner på. En Wifi och två för GSM. Jag köpte en MIMO antenn från Kjell för att sätta upp genom takluckan, vid behov. Än har jag inte behövt använda den . De två medföljande antennerna verkar vara väldigt bra.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Hej, undrar om du har antenner på taket eller kör du monterat direkt på Routern?
I båten använder vi endast de medföljande antennerna med förvånansvärt bra räckvidd.

I bilen har vi en fastmonterad takantenn/puck (Panorama MiMo). Fungerar väldigt bra men har inte provat att bara använda de medföljande antennerna.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Den här har jag, modem och router i ett, går att koppla 2 externa antenner.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ink-dwr-953-4g-router-med-modem-ac1200-p97744
Det blev en sån! Efter ha testat den lite överallt med lite olika operatörer chansar jag nu med Hallon och deras pröva på. Vi kommer i år bara snurra runt i Sverige. Jag är medveten om 3:s dåliga täckning och har backup om det inte funkar. Just nu sitter jag i vår nya Adria på landet utanför vårt hus och testar....
Väntar fortfarande på nummerskyltarna!
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Det blev en sån! Efter ha testat den lite överallt med lite olika operatörer chansar jag nu med Hallon och deras pröva på. Vi kommer i år bara snurra runt i Sverige. Jag är medveten om 3:s dåliga täckning och har backup om det inte funkar. Just nu sitter jag i vår nya Adria på landet utanför vårt hus och testar....
Väntar fortfarande på nummerskyltarna!
När vi var i Tyskland förra sommaren, då var Hallon snabbare än Telenor (bättre samarbetspartner)
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Vid roaming utomlands brukar det finnas avtal med alla nätägare. Såvitt jag vet. Det betyder att man eventuellt byter nät när mobilen/routern byter basstation.

/Ingvar
Hallon och Telenor hade olika operatörer på den Tyska marknaden, och Hallon fungerade på 3G i Mosel dalen och Telenor kopplade upp på EDGE
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Dum fråga kanske, men hur löser man strömmen till en sån router som går på nätström och adapter?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Klarar D-Link:en som ovan länkas till Kjell 12v? Hittade inget om det i spec:en.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Använde 3:s abonnemang i Tyskland förra året. Bitvis var det ganska trögt när vi kom en bit söderut i jämnhöjd med Luxenburg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ett lite problem med roaming er at så lenge det finnes signal fra det nett en er på så bytter en ikketil bedre. Ofte kan en få bedre nett ved å restarte router når en er på nytt sted.

En annen sak er at om en leverandør har eget nett i utlandet så hender det at de ikke har roaming avtale med andre. For 3 som eies av Orange gruppen (O2 i Tyskland) så er dette mulig i mange land og ble benyttet flittig før EU sine regler om begrensninger på roaming avgregningene.
 
Toppen