• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostskydd av ny husbil?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Till senvintern levereras vår nya husbil (en Adratik Izola S687G). I huvudet snurrar en massa tankar kring vad som kommer att ske. En sak är ju rostskydd. Jag antar att en Renault lastbil inte har lika bra grundskydd som min Volvo som ju är galvad upp till bilens midja. Kör man sedan med husbilen på vintern så riskerar man ju saltade vägar - inte minst i Tyskland men saltslask. Hur har ni andra gjort - har ni lämnat in er nya bil för rostskyddsbehandling (Dinitrol el likn) och vad kostade detta? Att behandla bilen med rå linolja tror jag inte min medresenär gillar - vi har haft den erfarenheten av en personbil som luktade träbåt MÅNGA år efteråt. Å andra sidan såg jag bilen 27 år senare med endast små rostangrepp i skärmkanterna...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Rostskydd av ny husbil?

tora delar av bilen är galvad har det sagts mig. Men det gäller kanske bara de nedre delarna och rambalkarna. Dock lite osäker om märke, det var kanske bara Fiat.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Rostskydd av ny husbil?

Hej
Bra inlägg, har själv funderat på detta.
Min bil är ju integrerat så det är ju bara chassiebalkarna som borde
sprutas o dessa ligger ju synliga.
Borde kunna göra själv, kanske blir det till våren.
mvh
 
S

suneAl

Guest
Sv: Rostskydd av ny husbil?

Har Du en Husbil med AL-KO- Kober AMC Chassi så är den förzinkad och behöver ej någon underredsbehandling. Däremot bör skärmarna underredsbehandlas om Du ej monterar INNESKÄRMAR "Fram" Bakrehjulhusen bör man behandla.

Mitt tips montera STÄNKSKYDD både fram och bak så får man begränsad hjulsprut.

På en standard chassi är nog rambalkar och dyligt galvade eller förzinkade.
:mcride: :music-icon: / 571


Läs på AL-KO Kober Sverige
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Rostskydd av ny husbil?

Hej SuneAl
Stänkskydd var de monterade på din bil? Har du själv monterat var köpte du skydden?
Jag har tänkt att montera på vår nya bil. Det blir nog att göra en del underredsbehandling också till våren. Jag är tacksam för alla tips som ges.
MVH / jback
 
Toppen