• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rookiebygge med tillhörande funderingar

S

Sven Pettersson

Guest
Hejsan!
Jag tänkte dra igång med ett bygge och tänkte att det vore kanske klokt att fråga de mer erfarna.
Många tankar i snurrar i skallen och jag har försökt stolpa upp några:

Typ
Boxtruck, Luton, Lätt lastbil med skåp. Vad kallas den på svenska?
Nackdelar med valet?
Fördelarna som jag ser de tär bla:
Formen.
Raka väggar och tak. Lätt att bygga och maximalt med utrymme.

Bakgavellyft.
Balkong/extrautrymme.

Stealth.
Ser inte ut som en husbil.


Är det en dålig idé att bygga ihop skåpet och hytten och ta upp en passage?
Kanske även bygga om vindavvisaren till förvaringsutrymme?

Några undringar över val.
Bara el eller el/gas/diesel.
Enklaste vore ju att kunna köra med bara el, men det blir ganska stor anläggning.
Planerar inte att bo på campingplats.

Gasol till kök/varmvatten.
Nackdelen är att jag planerar att ha kök och dusch på olika sidor. Krånlig rördragning.
Men man kanske kan ha små flaskor på varsin sida? Ingen dragning och dessutom viss redundans.

Värmare. Diesel eller gasol?


Må väl
\\Sven
 
F

F.d. 22252

Guest
Tycker du ska läsa in alla trådar som redan finns om byggen, kanske du måste bli medlem för det men dom pengarna får du garanterat tillbaka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fortsatt renovering er et bra sted å starte når du skal skaffe erfarings informasjon. Du slipper å bygge skåpet, men resten av problemstillingen er godt behandlet.

Just for bad/kjøken problematikken så er det vann både kaldt og varmt som må til begge steder. Når du har valgt oppvarming og vannvarmer så er my fastlåst. Trekking av vannrør kan trenge endel planlegging sammen med hvor vannvarmeren er plassert. Om en skal ha felles enhet for oppvarming og vannvarme eller 2 forskjellige er og et valg.

I denne forumdelen er det mange tråder med erfaringer.
 
S

Sven Pettersson

Guest
Ok, nu kör vi!

Boffo.jpg


Layout.jpg


\\Sven
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Med tanke på den höjden du ser ut att ha invändigt kanske du ska regla upp ett dubbelgolv för all rördragning
(tänker då på elinstallation vattenrör värmerör om du väljer vattenburen och avlopp)
det behöver ju inte bygga så många mm och alla ledningsproblem blir lösta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man behöver inte regla upp så mycket går ju att lägga ett flytande golv på isoleringen och klickgolv på det, viktigast att få till en bra ritning med planering hur allt ska se ut.
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Inte säkert det är lagligt att ta upp genomgång mellan skåp-hytt. Kan bli problem vid reg.besiktning. Kolla först med bilprovningen för säkerhets skull.
Hälsn. Kenneth
 
S

Sven Pettersson

Guest
Tack!
Inspiration finns det gott om. Men jag hoppas få hjälp med lite mer specifika funderingar när de dyker upp.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns en del som skräms med att inte ha lastförkjutningsskydd som det heter, det är delvis en gammal historia innan vi kom med i eu och nya regler infördes men finns en del som går i barndom.
Det handlar ju mycket om besiktningsmannen kan se en fara i att lösa föremål kan skada människor, finns inte några regler som säjer att man ska ha en skottsäker vägg mellan hytt och bodel. Då skulle inte våra allestädes närvarande plåtisar kunna ha vändbara säten.
Snyggt jobbat!
Inte säker på att du måste regbesikta varför då ingen har någonsin i min värld bekymrat sej om vilken last du har lätt lastbil har jag på min 30åriga husbil borde duga bra för ett hembygge också har inte sett något som talar för omregistrering än. Om man inte blivit av med sitt körkort på något sätt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är det en dålig idé att bygga ihop skåpet och hytten och ta upp en passage?
------------------------------------------
Hejsan, eftersom du troligen skall regga om bilen efter bygget, eller ?? så bör det inte vara något besiktningsproblem med en passage mellan hytten och boutrymmet, kan nog kanske funka utan regbes. också
Det måste vara fler fördelar än nackdelar att ha en genomgång, både om man måste hämta något eller om vädret är bedrövligt.
Det finns väl också en viss säkerhet i att kunna komma till hytten och köra iväg utan att behöva gå ut.
I så kallade äventyrsbilar byggda på stora 4X4 lastbilar finns det för det mesta i alla fall en mindre öppning som man kan krypa genom om det står lejon eller andra "odjur" på utsidan som man inte vill ha närkontakt med.
Även om man slipper lejon på våra breddgrader så finns det ju andra "odjur" som kan vara utanför bilen vid frikamping om man har max otur, och som man helst inte vill konfronteras med. Då kan det kanske kännas skönt att kunna ta sig till hytten och sticka iväg utan att behöva gå ut.

M.v.h. JANKRO.
 
S

Sven Pettersson

Guest
Jag har inte tänkt regga om den om jag inte måste.
Vad är för- resp. nackdelar med det?


\\Sven
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte tänkt regga om den om jag inte måste.
Vad är för- resp. nackdelar med det?


\\Sven
Har du fast boinredning i lastutrymmet, tror jag du måste regga den som en pb2, dock inte säker.
på fordon upp till 3,5ton är det nog inga större för-/nackdelar, parkeringsregler kan grumla sinnet med en pb2
 
S

Sven Pettersson

Guest
Har du fast boinredning i lastutrymmet, tror jag du måste regga den som en pb2, dock inte säker.
på fordon upp till 3,5ton är det nog inga större för-/nackdelar, parkeringsregler kan grumla sinnet med en pb2
Ok, tack. då får jag kolla upp det.
 
Toppen