• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Roller team Motorval

F

F.d. 54894

Guest
Jag funderar på att köpa en Roller team 290 m, 2020 års modell, den har Ford chassi med en 2 L motor på 130 hk, men har sett att den finns med 170 Hk oxå.
Dessutom finns den tydligen i Fiat chassi med 2,3 L alt 130/170 hk, är det nån som har erfarenhet av dessa är orolig att 130 hk är för lite, obs gäller 2020 årsmodell
/ Hasseman
 
Jag funderar på att köpa en Roller team 290 m, 2020 års modell, den har Ford chassi med en 2 L motor på 130 hk, men har sett att den finns med 170 Hk oxå.
Dessutom finns den tydligen i Fiat chassi med 2,3 L alt 130/170 hk, är det nån som har erfarenhet av dessa är orolig att 130 hk är för lite, obs gäller 2020 årsmodell
/ Hasseman
Jag hade köpt en Fiat 150 Hk tror Ford är smalare med hjulen
 
Jag hade 150hk i min Fiatmotor som skulle dra 3.5ton tom husbil, segt i motlut och långsam acceleration. Med BSR blev det 184hk och en betydligt mer dragvillig bil som hänger med på vägarna. Accelererar uppför Hallandsåsen! 2017 års modell.
 
Har Fiat med 150 Hk i en 4250 Kg bil och upplever inga problem alls med den. Men man ser ju dom med 130 Hk som man sveper förbi i uppförsbackarna. Så mitt stalltips är att välja bort 130 Hk till närmast högre. Har åkte allt mellan Nordkap och Österike och alperna, aldrig saknat kraft under de dryga 6000 mil vi hittills kört med vår pärla.
 
Har en Fiat Ducato m/y 2019 med 130 hp till en 3500 kg bil. Tycker att den räcker gott, har ett bra vrid vilket är viktigt. I långa branta motlut så får jag växla ned ( typ hallandsåsen ) men inga problem med att hålla farten.
 
Har en Fiat Ducato m/y 2019 med 130 hp till en 3500 kg bil. Tycker att den räcker gott, har ett bra vrid vilket är viktigt. I långa branta motlut så får jag växla ned ( typ hallandsåsen ) men inga problem med att hålla farten.

Det samme har jeg. Motoren har 350 NM i drejningsmoment og er med EURO 6 emission.

Jeg havde tidligere en Fiat Ducato 3l 180hp til en 3.500 kg Elnagh. Den kunne tage Kassel bakker med 110 kmh i 6 gear og autopilot slået til, da den motor havde 400NM

Nu er jeg nødt til at skifte til 5 gear med autopilot inden det begynder at gå opad, men jeg oplever det ikke som noget problem.
 
ok tack för alla synpunkter, tror nog jag ska se om jag får tag på nån med 170 hk
 
Kapar tråden lite istället för starta en ny,
Har alltid haft Fiat på min HB, men en Ford 2018 med 170 hk är det nån som kan ge ett bra omdöme om den om man jämför Fiat 150 hk euro 6.
Samt är det kam kedja på forden? Service dyr eller som Fiat? Finns det liknade remis till Ford hytten?
 
Ford har BIO (Belt In Oil) på dessa motorer.
Såg någonstans att det är 20 000 mil intervall på dessa remar.
Kolla med Ford för säkerhets skull.
 
Vi har Ford 170hk på vår Chausson 630 -18. Motorn har ett vrid på 405NM och det räcker alldeles utmärkt. Vi har inte ägt någon annan husbil så jag kan inte jämföra med något annat. Det är inte kedja utan rem och jag har för mig att det var 10.000mils intervall på byte av den.
Hasseman vi kunde också välja mellan Fiat och Ford till våran husbil. 2st fördelar till Forden dels 60 månaders garanti mot 24 på Fiaten, och dels att jag såg ut bättre i Forden, jag kom alldeles för högt upp i Fiaten och fick huka mig när jag satt och körde i den vilket inte kändes opimalt.
 
Tillbaka
Toppen