• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

F

F.d. 7747

Guest
Hej alla ni som precis som jag använder husbilen även vintertid . Toradagen den 25 januari kunde man läsa i bla. ÖA att man på onsdagsmorgonen inte kunde få igång ett flertal lastbilar och andra lastmaskiner pga av nattens kyla hade Miljödieseln med inblandad RME (rapsolja) gjort att fettet klumpade sig och bränsleledningar och spridare frös ihop .
Entrepenörerna har under dagen haft stora problem med att rengöra bränsle systemen .
Oljebolagen säger att problemen uppstått efter det att man ökat rapshalten i dieseln från 2 till 5 % .
Så alla ni som även kör vinter tid och experimenterar med rapsoljor inköpta på exempelvis Willys mm. tänk er för hur ni blandar annars kan ni råka ut för både dyra och svåra problem .
Rulla lungt på vintervägarna så kanske vi se !
Hälsar RuneB .
icon7.gif
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

hej alla.

RME är egentligen inte rapsolja som man köper på willys.
man har använt rapsen som bas vid en sk förestring, dvs man blandar bla metanol
och låter produkten skikta sej. vad som klumpar sej i det fallet är glycerin som fälls ut.

RME blir därmed alltid väldigt agressivit mot packningsmaterial och gummi.
(tänk på det, ni som kör äldre bilar och tankar RME.)

Willys olja är däremot inte aggresiv mot några material, den oljan äter man ju...
däremot har den en rengörande effekt, så byte av bränslefilter efter några
hundra mil kan nog rekomenderas.
andra fördelar är att man får mer energi till motorn, och lägre förbrukning.

men vad gäller inblandning, så gäller samma varning för kallpressad rapsolja, ju kallare, ju mindre inblandning.
vintertid kör jag med max 50% kallpressad olja och sommartid 70-90%
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

icon7.gif
Hej Leif -143 !
Rätt eller fel om dom olika repsoljorna har jag ingen aning om har inga som helst kemiske kunskaper men så här se ansvariga för oljebolagen efter att bränslesystemen frusit ihop citat ( Problemet med kylan har ökat sedan rapshalten höjts från 2 till 5% ) slut citat .
Rulla lungt !
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

Varför skall man själv hålla på med att blanda rapsolja eller andra vätskor i dieseln? :confused:

Är det av ekonomiska skäl, i så fall kan det väl bara vara en förtjänst på marginalen. Är det för att motorn skall fungera bättre så frågar jag mig, varför har då inte redan oljebolagen gjort det.

Jag tankar mestadels IDS och ibland JET och kan inte förstå varför man själv skall laborera med olika inblandningar.

Kan någon ge ett uttömmande svar? :wideeyed:
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

jag kan bara svara för mej själv.

jag har en ganska gammal bil, tillverkad när dieslen var fetare och mer energirik,
och då även anpassad till detta.

vad som hände med rapsoljan var att bränslepumpen fick mer smörjning, och tystnade väsentligt.
dessutom gick förbrukningen ner ca 10% och toppfarten ökade med samma tal.
den är också mycket mer lättstartad.

ekonomin spelar (spelade) även en stor roll, i somras var rapsoljan 3kr billigare än
diesel. (nu har det utjämnats något) raps=9kr/L. (=många extra sköna mil).

sen kan det ju vara kul att veta att man till största del kör på förnyelsebart bränsle:yes:

till dom som vill prova rekomenderar jag att börja smått och känna sej fram.

dock att tänka på att rapsen löser upp gamla hartser och föroreningar som finns
i systemet, så bränslefilter bör bytas efter ett par hundra mil för säkerhets skull.
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

Om man nu har tankat upp både bil och extra tank med sån
diesel och imorgon bitti Lör skall åka Norrut till Kiruna Ishottelet
och Jokkmokks marknad vad gör man då kan man kompensera
genom att tanka annan diesel på vägen och i så fall vilket märke.
Jimmy
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

tanka upp med vanlig diesel det sista du gör på resan, så ordnar det sej.
(kanske köra några km efter tankning)
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: RME i dieseln klarar inte vinterkylan !

Gammaldags diesel var oljig och man kände om man fick den på fingrarna att den var fet. Dagens diesel, miljöklass 1, känns inte alls på samma sätt om man tar den på fingrarna. Ur mitt lekmannaperspektiv borde dieselpumpen må bättre av fetare diesel eftersom den får smörjning den vägen.
Så svaret på din fråga är nog att oljebolagen av miljö- eller ekonomiska skäl gått mot dagens diesel.
Min bil har en V8 diesel på ca 180 hk, det är inte mycket med tanke på att bilen väger över 6 ton. Därför märker jag väldigt väl om motorn går lite bättre. Om jag blandar i lite rapsolja (inte RME) i tanken går bilen klart bättre i uppförsbackar. Dessutom är det lite si och så med ljudisoleringen, jänkare har ju lite andra värderingar än oss, och man märker att motorn blir lite tystare med rapsoljan.
Ekonomiskt gör det väl inte så mycket eftersom jag bara blandar en 5-liters dunk på ca. 200 liter diesel.
/Nisse
PS. det var väl inte uttömmande precis men sett från min situation.
 
Toppen