• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rinner vatten ur vattenberedaren

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej alla..
När jag ska fylla på vatten i min gamla vattenberedare,Truma Boiler typ BO, så rinner vattnet ut. Det finns två kranar, en gul och en röd, under soffan. Vad jag förstår så ska dom stå lodrätt, för det är då det rinner vatten :( Det sitter ett litet relä strax bredvid som det är ström på både ut och ingången. Ska det vara så ?
Kjelle i Insjön
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Hej Kjell, hur det är på Truma Boiler vet jag inte, men på de vanliga pannorna med 10-12 liter vatten värmning, sitter ett frostskydd direkt vid värmepannan. Det löser ut om tempen närmar sig fryspunkten. Det finns en lten "knopp" som kan lyftas för att försluta varmvattenberedaren. Lyfter man inte upp den till stängt läge rinner tankvattnet ut den vägen. Finns det inte i instruktionsboken? Där borde det gå att läsa om just din värmare.
Leffe
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Leffe: Nää..det finns ingen instruktionsbok :( Ska leta lite efter den lilla knoppen, men de finns ingen synlig. Kanske måste jag ta bort lite paneler och skyddsplåtar för att se ?
Kjelle i Insjön
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Kan också vara så att det ovan på relä finns en lite "knapp" som skall tryckas ner, ofta är det både en kran och en elektriskt brytare, det är väldigt lätt att missa den, (finns säkert någonstans) återställ elektriska brytaren,
Lennart
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Det är lugnt, ut och åk, själv har jag lärt mig en hel del samma väg :) efter det så lever jag efter devisen, "det är på felen man lär sig"

Syns ute på ställ platserna,
Lennart
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Har du följt bifogad tråd.
Där har jag lagt ut instruktionsboken för vattenvärmaren i min bil.
Eftersom årgångarna är snarlika kan jag ge mig på att det är samma värmare.
Har du svårt att ta hem den? Skicka din mailadress i ett PM så skickar jag den via mail.
Det går inte att bifoga filer i forumets mailfunktion så jag måste ha den riktiga adressen.
Jag och instruktionsböcker kommer till Insjön 3e april.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2012-03-22 kl. 16.26.15.jpg
    Skärmavbild 2012-03-22 kl. 16.26.15.jpg
    14,7 KB · Visningar: 44

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Hej! Jag har också fått det problemet att vattnet rinner ut ur en draneringsslang från varmvattenberedaren. Kan inte fylla på vatten , rinner ut med det samma. Det är inte "frost" magnetventilen det rinner ur utan en separat slang till varmvattenberedaren. Vi glömde att stännga av varmvattnet på panelen.Stängde bara av gasolen. Stod så i två veckor. Efter detta kom problemet! Kan det var så som någon skriver ovan att det finns en återställningsknapp på beredaren och i så fall var?
Hälsn.....Ce eN ! :confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Rinner vatten ur vattenberedaren

Conny, det är med stor sannolikhet backventilen som hängt sig eller gått sönder. Den sitter i trevägs kopplingen där slangen går in i pannan. Den finns som reservdel hos husbilstillbehörsbutikerna.

Här finns mer uppgifter: http://www.husbilsklubben.se/forums/t31217-3/#post210494

På bilderna 7-9 syns den lilla röda backventilen inne i tre-vägskopplingen.

Du kan klämma ihop slangen som vattnet rinner ut genom så kan du använda husbilen ändå tills du hunnit laga felet. Den har endast som funktion att släppa in luft i behållaren när du tömmer systemet på vatten.
 
Toppen