• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Riktig senapssill

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Följande utspann sig vid fiskståndet på Stenungstorg. En kund frågade efter Kostersill för han tyckte den var så god eftersom den inte smakade sill. Våldsamma skrattsalvor hos både kunder och fiskhandlare blev resultatet. Jag frågade honom om han var Stockholmare. Nä, sa han jag är öbo och farsan är fiskare, vilket resulterade i nya skrattsalvor. Sådan är stämningen hos fiskhandlarna på Stenungstorg. Alltid mycket folk och god stämning. Dyrt kanske, men hög kvalitet!

Smolk i glädjebägaren dock eftersom dom inte hade någon egentillverkad senapssill. Svårt att göra, kan inte, sa dom och ville sälja Prinsens senapssill till mig, till mig som är den störste senapssilldiggaren söder om Nikkaluokta, men jag avböjde artigt men bestämt.

Till saken hör att jag dessförinnan hade åkt till Feskekörka i Göteborg för att få tag på riktig senapssill men där gick jag också bet. Den moderna varianten dom hade där var totalt förstörd av peppar och möjligen chili! Skandal, kulturskymning, katastrof! Jag lägger alltid in julsillen själv förutom just senapssill för det är en konst som jag inte behärskar.

Har någon här i HBK möjligen det gamla riktiga receptet på mild och krämig senapssill?

Jappe
 
Senast ändrad:

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Riktig senapssill

Peter Harrysson är en stor silldiggare. Det skulle förvåna mig mycket om han inte har ett enkelt/bra recept på senapssill.
Själv ska jag prova hans sherrysill baserad på matjes. Tror den är toppen.
Ha en riktigt God Jul önskar vi från ett snöigt (MASSAOR) Åkersberga.
Peter Heed
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Riktig senapssill

Krämig senapssill.
Låt 1 pkt ca 420 g "inläggningssill på minuten" (ICA?) rinna av. Eller ABBAS 5-minuterssill.
Skär i lagomt stora bitar.
Blanda 2 dl créme fraiche med sillen och nån smaksättning.
Garnera med dill, gräslök eller rödlök eller liknande gott.

Ex på smaksättare:
xx g din favoritsenap eller
50 g löjrom eller liknande eller
75 g röd kaviar eller
1/2 dl kaviar eller
inte alla på en gång. :)

Äts gärna på ett gott knäckebröd.
Lycka till.
Har du ätit Salt&Sills goda inläggningar?
Inte långt ifrån herr Harrysson. :)
Hyvää Juoloa! :spinny:
Letade i Stora Kokboken från 1947 - hittade inget bra - därav denna moderna och snabba variant ovan.
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Riktig senapssill

Har följande två recept från Skånska Sillaacademin:
Recept 1. 1 kg sillfilé.
Lag 1: 1 dl ättika (24%)
7 dl vatten
1/2 dl salt
Lag 2: 2 dl söt svensk senap
2 msk stark skånsk senap
3 msk fransk senap, gärna stark
2 dl socker
1 msk vinäger (vit)
4 krm finkrossad vitpeppar
3 dl olja
1 dl finhackad dill (blir finhackad i matberedaren)
Gör så här:
dra skinnet av sillfiléerna. Lägg dem i lag 1 och låt stå svalt ett dygn.
Ta upp dem och låt dem rinna av.
Blanda samtliga ingredienser till lag 2 i en matberedare (även olja) och kör tills sockret smält. Lägg de avrunna fileérna i en kruka och häll lag 2 över. Låt stå kallt minst tre dygn innan du provsmakar.
OBS: med lite mindre senap passar lag 2 utmärkt som gravlaxsås.
Recept 2:
6 urvattnade saltsillfiléer.
Sås: 1/2 dl svensk söt senap,
1/2 dl ljus fransk senap
1 dl socker
1 äggula
1 msk vinäger
1/2 dl olja
1 dl finhackad dill.
Gör så här: blanda alla ingredienser till såsen. Skär de väl avrunna filéerna i sneda bitar. Vänd ner dem i såsen och låt stå och dra ett par dygn.

Brukar alltid göra det första receptet och det uppskattas alltid. Har även gjort recept 1 på inläggningssill på burk men då måste den sköljas och torkas ordentligt annars blir den för salt.
Lycka till
Karin ny medlem 4990
 
Toppen