• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Riksgränsen 2021

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Hej!
Vi är ute på en liten tur från Hammarö-Riksgränsen-Hammarö. Tanken är att åka inlandsvägen norrut och kustvägen tillbaka. Tar gärna emot tips på sevärdheter eller annat intressant tips på vägen.
Så föreslå gärna.

Dag1

Hammarö- Orsa
En kortare resa. Värmen ute gjorde att vi blev tvungna att stanna redan på Orsa camping och starta grillen.

28F81C93-4E84-49D8-9CE6-D247E3F9B566.jpeg
 

Aprikosen

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
Vildmarksvägen är fin men öppnar inte förrän kring vår svenska nationaldag. Tänk på att det är vinter uppe i norr än, snöat inatt i Kiruna men vägarna är bara. Nikkaloukta och vägen dit är fin, dock ej öppet i fiket under maj månad Men vacker resa i fjällmiljö. Riksgränsen har ju öppet för skidåkning än men Abisko och Björkliden har stängt men du har ju köket med dig så det funkar nog bra men skidor behövs om du vill ut i naturen. Älvarna längst upp i norr är fortfarande isbelagda, åkte en tur Kiruna, Vittangi till Karesuando igår och alla tre älvarna jag passerade var fortfarande isbelagda. Tänk på att det fortfarande är minusgrader längst upp i norr på nätterna. Fjällen i maj är nog det vackraste man kan uppleva om man gillar natur och lite snö. Lycka till och njut av vårt vackra land.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Dag 2

Tack för era tips!

Denna dag blev främst en resdag. Orsa-Storuman 592 km. E45.

En del mindre stopp på vägen. Bland annat i Åsarna där Wassbergs skidpjäxor kunde studeras.
13776958s.jpg


10331135s.jpg




Nu landat i skogen vid Storuman som blir kvällens lägerplats. Imorgon vidare mot Kiruna med lite fler strandhugg på vägen.

Må väl!
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Myggmuseet i Gällivare!
längst ner i artikeln har du tips på 10 andra museer i Norrland!

 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Myggmuseet i Gällivare!
längst ner i artikeln har du tips på 10 andra museer i Norrland!

Museum??Behövs det??..hela norrland är ju full med mygg ..inte behöver man gå på museum för att se dom :D
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Dag 3 Storuman-Gällivare

Startade från Storuman relativt tidigt. Via Sorsele kom vi så till Arvidsjaur där vi bevistade Lappstaden som vi besökte. Kyrkans makt stor...back in the days...
39166054s.jpg



17068723s.jpg


Passerade Polcirkeln....
3700268s.jpg


Besökte sveriges största kraftverk, Harsprånget.
34484188s.jpg




Sen landande vi på camping i Gällivare efter 40 mil....
7929329s.jpg


Gällivares nya skolbyggnad.
8877554s.jpg


Dag 4 Gällivare-Riksgränsen

En Ferrarri medelst Ren...öster om Kiruna.
28742935s.jpg


Renar..renar....
24902856s.jpg


Kiruna Kyrka, fin byggnad, måste flyttas pga gruvan.
40286631s.jpg



24408820s.jpg



Lapporten


7874941s.jpg


Så äntligen framme efter 153 mil på E45. En öl på terassen och så kom då solen lämpligen fram. Imorgon skidor.
17382657s.jpg
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Dag 5

Dag fem på resan innebar fantastisk skidåkning i riksgränsen. Vädret visade sig från sin bästa sida och föret var helt ok för årstiden. Tillsammans med en strålande sol blev det en minnesvärd skiddag.

Det blev även kvällsskidåkning som öppnade klockan 22 (?)
:-)


Det finns inte någon riktigt bra ställplats precis vid riksgränsen utan vi står på en grusad parkering ihop med flera andra. Men funkar hur bra som helst. Finns även en del tält runt i terrängen vilket måste sägas vara imponerande...

Under natten har det kommit in en del regn men solen ska titta fram om en timme och då blir det mer skidor.

25851595s.jpg


18987556s.jpg


5266676s.jpg


14847059s.jpg
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Dag 6

inleddes med en skön avslutande skiddag i Riksgränsen. Fantastiskt väder fick avsluta sejouren.
Sedan färd mot Kiruna för diverse proviantering. Vidare styrde vi kosan mot Jukassjärvi och Ice Hotel som förde en något tynade tillvaro i vårsolen.
Efter lite spaning på plats så fortsatte vi mot Esrange där vi nu slagit läger i skogen för att hänga på låset imorrn och bese den lilla automatutställning som finns i anslutning till anläggningen.

Godkväll!
33416470s.jpg

29265088s.jpg


Toppstuga Riksgränsen
36854578s.jpg

8484412s.jpg


31998386s.jpg
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024

Dag 7​


2021-05-19

Dag 7 inleddes med ett uppvaknande i närheten av Esrange space center, mitt ute i skogen. Vi besöktes i husbilen av en rödräv som nyfiket luskade runt. Tyvärr inget fotobevis.

Sedan hängdes det på låset till Esranges utställning som är precis till infarten vid basen, en sevärd utställning för den som är lite intresserad av sådant, som jag...
:-)


Efter utställningen styrdes kosan mot Storforsen som är ett skådespel, speciellt vid dessa tider då vårsmältningen gör sitt till. Har besökt platsen tidigare och sedan dess har det tillkommit en camping/ställplats som ligger fint vid forsen med servicebyggnad av högsta kvalité, kan rekommenderas.

Sedan for vi vidare mot Luleå där vi anlände ställplatsen "södra hamnen", en mycket bra plats med utmärkta servicefaciliteter.
Isbrytarna låg vid hamn, förutom Oden som sannolikt är vid ishavet. Fascinerande maskiner.
Imorgon söderut.

Må gott!

20830297s.jpg


13254462s.jpg


8321464s.jpg



31647285s.jpg


29183368s.jpg


24166106s.jpg
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Dag 8-9 (10)

Morgonen dag 8 startade som vanligt med frukost i husbilen. Efter diverse bestyr så lämnade vi Luleå och satte kurs mot Skellefteå där den Northvolts batterifabrik skulle beskådas.

-------

En rolig passus som väl kan bjudas på var att strax söder om Piteå så börjar bilen bete sig underligt, den varvar hysteriskt när jag släpper gasen och kopplar. Detta sker på motorvägen och inga avfarter inom räckhåll. Lite stresspåslag, jag fipplar med farthållaren då jag kanske tror att den blivit galen. Då går bilen helt plötsligt inte alls...plötsligt dyker en avfart upp och vi tar oss rullande av. Vi kollar av bilen och jag börjar leta efter assistansnumret....mycket märkligt fel....sen upptäcker jag att förarmattan glidit upp på gaspedalen och trycker ner den...
:-)
och problem är löst...anledningen till varför den inte gick var att jag hade fått på fartbegränsar till typ 0. Väldigt glad att jag inte hann att ringa assistansen...ett gott skratt förlänger livet sägs det.
:-)


-------

Vi anlände sedan till Skellefteå där vi sökte upp batterifabrikens byggplats.Ett imponerande stor projekt som betyder mycket för staden och regionen.Efter den teknokratiska spaningen i Skellefteå så var nästa mål Skuleberget, (Skulebergets havscamping) strax söder om Örnsköldsvik som blev avrundningen på vår dagsetapp. Kvällen innehöll grill med kyckling och airfryad potatis. Det fungerande att sitta ute, andra tillfället sedan Orsa.

Morgonen dag 9 startade med att bestiga Skuleberget, en bra morgonpromenad med hyfsat bröt stigning. Skulebeget är ett av höga kustens trevliga besöksmål som ger mersmak, det finns möjlighet till "Via ferrata" för den som gillar sådant.

Bestigningen och påföljande frukost innebar att vi lämnade ställplatsen framåt lunchtid, för att styra kosan mot Sundsvall. En stad som jag inte tidigare besökt. När vi anlände Sundsvall parkerade vi centralt och cyklade runt i staden och betraktade byggnationer och annat. Sundsvalls centrala byggnationshistoria är spännande då staden (som många andra) brann i slutet av 1800-talet och vid återuppbyggnaden valdes sten som material vilket innebär att den s.k "Stenstaden" som utgör Sundsvalls centrala delar är ett intressant arkitektoniskt besöksmål.

Efter en kombinerade middag och lunch på italiensk restaurang i Sundsvall styrde vi kosan hemåt vid 19 tiden. Tanken var att vi skulle stanna på vägen och sova men pigghet och en viss längtan efter egen säng innebar att vi hoppade övernattningen och körde på hemåt. Vi anlände Hammarö 02.35. En bit in på dag 10 av denna resa.

Avslutningsvis kan väl nämnas att resan över 10 dagar och 330 mil har inneburit en rad olika upplevelser där väl skidåkningen i riksgränsen ligger i topp. Sverige är ett fantastiskt stort(långt) land med massor att upptäcka. Nu blev ju detta mer av en roadtrip med snabba stopp men som definitivt ger uppslag och mersmak för framtida resor med husbilen.

Over and out!



Northvolt Skellefteå

19143729s.jpg


Skulebergets havscamping (mycket trevlig)

21117555s.jpg



Skulebergets topp

24201009s.jpg



Höga kusten bron

998729s.jpg



Sundsvall
27488168s.jpg
 
Toppen