• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ridgemonkey Grilla

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Satt o scrollade på YT efter grilltester och en grill från Ridgemonkey dök upp med goda testresultat, samt vann många poäng på mångsidigheten. Man kan elda med ved, kol eller gas och ihoppackat så tog den minimalt med plats. ca 4,5kg vilket är ca 20kg mindre än Weber Traveller (eller ca 2,5 flak öl) :)
Det finns massor av "villhöver"-tillbehör som såg smarta/praktiska ut.

Någon som har egna erfarenheter av denna mångsidiga grill?
1685698923297.png
 
Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Satt o scrollade på YT efter grilltester och en grill från Ridgemonkey dök upp med goda testresultat, samt vann många poäng på mångsidigheten. Man kan elda med ved, kol eller gas och ihoppackat så tog den minimalt med plats. ca 4,5kg vilket är ca 20kg mindre än Weber Traveller (eller ca 2,5 flak öl) :)
Det finns massor av "villhöver"-tillbehör som såg smarta/praktiska ut.

Någon som har egna erfarenheter av denna mångsidiga grill?
Visa bilaga 228720
Alltså vilken grill
Har inte sett något liknande till husbilen.
Blir spännande och se om någon har erfarenhet av den här grillen.
Jag är nog redo att klicka hem den, så fort någon lägger upp en positiv recension
Jag är gammal kock och älskar kolgrillat, el, gasol och briketter går bort direkt
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Alltså vilken grill
Har inte sett något liknande till husbilen.
Blir spännande och se om någon har erfarenhet av den här grillen.
Jag är nog redo att klicka hem den, så fort någon lägger upp en positiv recension
Jag är gammal kock och älskar kolgrillat, el, gasol och briketter går bort direkt
Är i samma läge. Lite positiva reaktioner så klickas den hem.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ser trevlig ut! Får kanske bli en sån när rapplet från Biltema har gjort sitt. ...dock verkar den grillen mindre rapplig än det först verkar. Är inne på 5:e sommaren med den nu och still going strong. Kanske får "råka" backa över den snart :)...
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Men va fasen Larzan, du får väl offra dig och bli testpilot! :) Jag är också sugen men vet att du är en jäkel på att testa! :applaus:
Lugn. Kanske kommer det något "test" på IG eller YT. Man vet aldrig.
Är väldigt intresserad utav hur mkt värmestrålning den genererar nedåt med kol eller ved, med gasol lär det ine vara samma problem.

Men jag säger som varenda unge nu för tiden. "Du får väl unna daj" lite
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vill man använd kol rekommenderar jag denna:

En tusenlapp billigare än Ridgemonkey, och man behöver inte ta några som helst risker. (färdigtestad)
Den funkar och är outslitlig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ser trevlig ut! Får kanske bli en sån när rapplet från Biltema har gjort sitt. ...dock verkar den grillen mindre rapplig än det först verkar. Är inne på 5:e sommaren med den nu och still going strong. Kanske får "råka" backa över den snart :)...
Varför äventyra bilen....... Är det inte enklare att bara "råka" glömma den bakom något träd där den står och kallnar, och vem vet den kanske då även kommer till återanvändning som är på modet nu för tiden ;).

M.v.h. JANKRO.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Varför äventyra bilen....... Är det inte enklare att bara "råka" glömma den bakom något träd där den står och kallnar, och vem vet den kanske då även kommer till återanvändning som är på modet nu för tiden ;).

M.v.h. JANKRO.
Klokt :)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det jag gillar med Ridgemonkeyn är att den packas i en platt väska. Alltid intressant med saker som tar liten plats när man kör plåtis.
Biltemagrillen och liknande tar ju lite utrymme....
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det jag gillar med Ridgemonkeyn är att den packas i en platt väska. Alltid intressant med saker som tar liten plats när man kör plåtis.
Biltemagrillen och liknande tar ju lite utrymme....
Exakt, samt att man kan välja bränslet, ibland är man sugen på kolgrillat, eller varmrökt, eller vill grilla på snabbt och sedan iväg igen.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Vi har lilla Ridgemonkey Connect som stekpanna (och os-skydd), enkel att släpa med sig och komplett med verktyg samt funkar fint på gasol - så stora grill-varianten lär vara minst lika smart om än med lite annan tillämpning..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vill man använd kol rekommenderar jag denna:

En tusenlapp billigare än Ridgemonkey, och man behöver inte ta några som helst risker. (färdigtestad)
Den funkar och är outslitlig.


Jag har den Webergrillen, tillhörde dom första felköpen man gjorde till husbilen.
Den åkte med 3-4 år och användes ca 3-4 ggr, grillgallret har slagit sig men det hade jag kunnat leva med, kolgrill och husbil tycker JAG är en riktigt dålig kombination om man inte är en campingplatsälskare eller långliggare så man kan ta hand om restprodukterna dagen efter på ett säkert och korrekt sätt.

Vi kan stanna och grilla för att någon timme senare åka igen.
Den här tycker vi är betydligt bättre för husbilsåkare och den har vi haft i 6-7 år, den har sina fel och brister också men fungerar för 2 personer.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Är man äkta grillare så kör man koleldat och anpassar sina resplaner efter grillningen och inte tvärtom ;)!

Nä, allvarligt: japp det är lite meckigt att grilla med kol men jag tycker det funkar rätt bra o smidigt. Man grillar ju oftast där och när man stannat för natten och då hinner ju kolen brinna ut och svalna till morgonen därpå och är då lätt att ta om hand om,

Men grillen denna tråd handlar om funkar ju både med kol o gas så den erbjuder det bästa av båda världarna :)
 
Toppen