• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Returfjäder låscylinder

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 127 hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 544 BC
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej

Jag undrar om någon kan med ord, bild eller skiss ge mig ett tips hur man monterar en returfjäder i låset på bakdörren på en Hymer 544 -00.
Fjädern ska ju göra att låscylindern går tillbaks i "mellanläge" vid öppning och stängning.
Har inte kunnat lista ut hur den ska monteras.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag undrar om det är en funktion som funnits och försvunnit för att något gått sönder inne i låset, eller om du aldrig haft den.

Jag har bara plocket med ett lås till bakdörrren på just en Hymer, men den var av lite äldre modell än din.
Men på den finns det ingen funktion som rätat upp själva låscylindern utan det får man göra själv med nyckeln, och nyckeln går bara att dra ur när cylindern står i sitt neutralläge.
Inne i själva låset så fanns det två fjädrar (om man bortser från de som påverkar själva låskolven).
Den ena, mindre och vanlig, rätt hård, belastade en kula som gör klicklägen för innerhandtaget och håller det i neutralläge eller uppåt vid låst läge.
Den större "saxfjädern" var bara till för att innerhandtaget inte skall fladdra utan kännas bra återfjädrande när man haft det nedtryckt för att öppna dörren.

Om du har förlorat en fjädrande funktion som funnits i låscylindern så kan du bortse från det här.

M.v.h. JANKRO.

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
JANKRO skrev:
Hejsan, jag undrar om det är en funktion som funnits och försvunnit för att något gått sönder inne i låset, eller om du aldrig haft den.

Jag har bara plocket med ett lås till bakdörrren på just en Hymer, men den var av lite äldre modell än din.
Men på den finns det ingen funktion som rätat upp själva låscylindern utan det får man göra själv med nyckeln, och nyckeln går bara att dra ur när cylindern står i sitt neutralläge.
Inne i själva låset så fanns det två fjädrar (om man bortser från de som påverkar själva låskolven).
Den ena, mindre och vanlig, rätt hård, belastade en kula som gör klicklägen för innerhandtaget och håller det i neutralläge eller uppåt vid låst läge.
Den större "saxfjädern" var bara till för att innerhandtaget inte skall fladdra utan kännas bra återfjädrande när man haft det nedtryckt för att öppna dörren.

Om du har förlorat en fjädrande funktion som funnits i låscylindern så kan du bortse från det här.

M.v.h. JANKRO.

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Hej Jankro

Tack för ditt svar, märkte att nåt var galet då låskolven ändrade läge när man stängde dörren, den kunde då låsa sig själv.
Jag plockade isär låset och hittade då en typ av returfjäder som monterats på nåt sätt i änden på låskolven, en del av fjädern var av och låg lös i låset.
Har försökt att böja till den gamla fjädern, men det är svårt när man inte kan lista ut hur den ska sitta.
Får väl besöka en Hymer-handlare för inköp av en ny fjäder och hjälp med montering.

Mvh//
Tommy J

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ahaa, då är säkert ditt lås lite annorlunda än det jag plockade med.

Om du har jättetur så kan de ha en ny fjäder till låset.
Om du har tur kan de ha ett komplett nytt lås.
Om du har otur kan fjädern ingå i en ny komplett dörr :D.

Skämt åsido, ibland är det möjligt att göra en ny fjäder själv av en bra pianotråd av rätt dimension, men då måste man ju veta hur den såg ut från början.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
JANKRO skrev:
Ahaa, då är säkert ditt lås lite annorlunda än det jag plockade med.

Om du har jättetur så kan de ha en ny fjäder till låset.
Om du har tur kan de ha ett komplett nytt lås.
Om du har otur kan fjädern ingå i en ny komplett dörr :D.

Skämt åsido, ibland är det möjligt att göra en ny fjäder själv av en bra pianotråd av rätt dimension, men då måste man ju veta hur den såg ut från början.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Hej JANKRO

Nu har jag blivit osäker, lutar åt att det är som du säger att själva återfjädringen ligger i låscylindern, kollade på denna efter ditt svar och ser att cylindern är spräckt och skadad, så det kan ha lossnat delar som sätter denna funktion ur spel.
Fjädern jag hittade kan ju ha nån annan funktion också, vem vet. 😊

Toppen