• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner!
Jag har lite bryderier ang.reservhjulet.Funderar på att plocka ur det och ersätta med en däcklagningsflaska.Det finns ju sådana som fyller 16 tums hjul.Förstör man däcket eller går det att köra till däckverkstan och åtgärda, så man inte behöver köpa nytt efter varje punka.
Anders.B :wideeyed:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Reservhjul

Personligen så vill jag inte rekommendera dig att göra detta.
Hur skall du göra när du står efter vägen med punka och hur du är sprejar så får du ingen luft i däcket. Omkring dig har du bilar som passerar dig med cirka cm och kör som dårar i cirka km/tim.
Tyvärr, så har jag varit med om detta och jag kan säga dig att "Det var inte roligt".
Hur många kilo sparar Du och hur mycket temp:confused: erament sparar Du, undrar medlem nr 35.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Reservhjul

Aldrig i livet att jag skulle riskera att stå med ett trasigt däck och se " kletet" komma ut utan att fylla upp däcket. Ett litet stickhål efter spik eller annat smått är nog ok att spreja, men en lite större skada går inte går att fixa. Man har ju trots allt mellan 4-5 kg:s tryck i däcket. En smygpunka i som släpper ut lite luft under ett antal mil kan vara svår att märka i 90km på vägen, men kan skada däcket ganska allvarligt, att då täta med sprej är nog att be om problem. Behåll reservhjulet anser jag.
Ove.G :confused:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Tack för att ämnet togs upp. I min husbil finns inget reservhjul. Däremot en låda med benämningen Airbox. Innehåller bl.a.en kompressor och div. reprationsmedikament. Just nu känns det som om man kanske skulle byta ut lådan mot en bibel.
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Hej igen!
Det är just detta jag är ute efter,de nya bilarna har inget reservhjul.Hur klarar dom en punka.:eek: Anders.B
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Reservhjul

Följ Gunnars råd om Falcks-assistans. Detta råd hjälper er även om ni får två punkteringar. Att jag sen har såväl livrem som hängslen i dubbel upplaga, det är en annan historia. Alltså: Reservhjul, Falck och luft i burk.
Hälsningar farbror Claes.
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
767
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Ja det är ju en bra fråga?
Lagningsproceduren enligt Fiats instruktionsbok:
Sätt an parkeringsbromsen. Skruva av ventilhatten från hjulet. Skruva fast slangens nippel på ventilen. Kontrollera att knappen på kompressorn är i läge 0 (avstängd). Starta motorn. Anslut sladden till det närmaste eluttaget i bilen. Starta kompressorn och fyll på luft till 4 bars tryck. Stäng av kompressorn efter ett tag och avläs trycket på mätaren. Om du inte fått upp trycket till minst 3 bar efter 5 minuter, lossa slangen från ventilen och rulla bilen fram och tillbaka ca 10 meter för att sprida ut tätningsmedlet inuti däcket. Använd sedan kompressorn för att fylla på med mer luft. Om trycket efter ytterligare 10 minuter inte kommit upp till minst 3 bar, är däcket antagligen så skadat att det inte kan tätas med reparationssatsen. Kontakta då en märkesverkstad eller gummiverkstad. Om du kan få upp trycket till 4 bar kan du köra bilen direkt.
VARNING! Detta är en nödreparation och bilen får köras max 80 km/tim. Kör mjukt!
Stanna efter ca 10 minuter och kontrollera lufttrycket. Glöm inte att stanna motorn och att sätta an parkeringsbromsen.

Vore jag du så skulle jag nog spara reserven. ;)

Åke 65
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Reservhjul

Kan tillägga att det i vissa fall är omöjligt att reparera däcket efter att man använt "flaskan". Däcket är totalt nerkletat inuti och det gör det nästan omöjligt att hitta skadan. Detta enl. däckfirman jag anlitar.

Dessutom har jag varit med om liknande som kurt.b efter att lagningen inte höll (på motorväg med punka på vänster fram). Inte kul!
 
Toppen