• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseplanering i Ipad och POIViewer

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har en Ipad 2 WiFi tror jag. Det står MC979KS/A under modell. Ok det är en WiFi modell i alla händelser. Nu undrar jag om jag kan ladda ner POIViewer i min padda och på så sätt få möjlighet att reseplanera med hjälp av HBKs ställplatser med foton. Funkar det? Jag vet att det inte går att navigera med denna modell men att se var på kartan platsen ligger och hur det ser ut vore en bra sak. Tack till alla sakkunniga som kan svara på denna fråga.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Eftersom POIViewer funkar offline med cachade kartor bör det fungera att se platserna på kartan, dock utan Streetview oh koppling till navigeringsapp.
Möjligen med en extern GPS-puck.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.884
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Det fungerar bra online för planering men offline finns bara väldigt grova översiktskartor om du inte zoomat in överallt och fått dessa lagrade i cache.
Vet inte hur stor cache är på iPad då vi aldrig använder den offline utan då är det Navigon i andra iPad som gäller.
POI Viewer använder Apple Maps som inte har lika detaljerad streetmap.

Bilder har jag aldrig testat utan då kollar jag på nätet i stället.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

POIViewers Applekarta funkar minst lika bra som Googles offline.
Streetview funkar inte offline vare sig man använder Apples eller Googles karta.

image.jpg
Apples offlinekarta i POIViewer
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Streetview tillsammans med Panoramio och egna bilder i POIViewer är guld värt när man planerar online.

image.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Kan man själv påverka tiden som kartan ligger kvar i cacheminnet?
Det hände nämligen mig vid ett tillfälle förra sommaren att kartan inte fanns där när min Iphone inte varit i kontakt med internet på ett tag, gissningsvis ett par tre veckor men det kan ha varit längre. Inget stort bekymmer om man vet om det men jag är nyfiken på om det går att förlänga tiden kartan ligger cachad.

mvh jocke
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Vad kan ha hänt med Applekartan i POIViewer? Detta är den mest detaljerade bild jag kan få fram.
Zoomar jag ytterligare försvinner kartan helt och ersätts av ett rutnät. Det
verkar som enbart översiktskartan finns att tillgå.

IMG_0220.jpg

Byter jag till MapQuest kartan finns alla detajer.

IMG_0221.jpg

Är ansluten till internet med WiFi.

/essge
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Jo så borde det se ut. Min satellitbild blir inte bättre än så här:

image.jpg

Tydligen något fel här. Finns det någon inställning som kan ha blivit fel? Kanske insallera om POIViewer?

/essge
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Knarrevik! Hjälp. Nu har jag skaffat POIViewer till paddan men får inte in HBK ställplatsfiler från dropbox in i POIViewer. De har hamnat i Dropbox katalogen i paddan och nu har jag kört fast. Jag har sett att du har en handledning någonstans på forumet men hittar det inte. Tacksam för all hjälp
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Du är en klippa. Hade en gång en chef som brukade säga "i brist på sakkunniga får vi tillkalla en expert" Du är sannerligen sakkunnig. Jag bugar och tackar
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.832
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Kan man själv påverka tiden som kartan ligger kvar i cacheminnet?
Det hände nämligen mig vid ett tillfälle förra sommaren att kartan inte fanns där när min Iphone inte varit i kontakt med internet på ett tag, gissningsvis ett par tre veckor men det kan ha varit längre. Inget stort bekymmer om man vet om det men jag är nyfiken på om det går att förlänga tiden kartan ligger cachad.

mvh jocke

Cache är ett tillfälligt minne där enheten sparar sådant som "kan vara bra att ha". Du kan inte styra över detta; behöver enheten minnet till något annat (du startar andra appar t ex) så rensas cachen och skrivs över.
Har du inte startat några andra appar utan bara låtit den ligga i tre veckor borde cachen vara intakt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Okej, det var ett tag sedan det hände och jag börjar ana misstankar om vem som är boven i dramat, högst troligt är det inte telefonen eller appen...

Kalleiviken, även om du bara har wifi i din Ipad så kommer du nog få en strålande databas med Hbk:s platser med bilder och beskrivning som fungerar utan tillgång till internet om du följer stegen i tråden Knarrevik länkar till. :)

mvh jocke
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Reseplanering i Ipad och POIViewer

Klart! Man behöver bara läsa hela beskrivningen. Men det är väl ett fel som jag har tillsammans med andra att jag läser hälften tror jag kan och sätter igång och kör tills jag fastnar. Nu funkar det dock.
 
Toppen