• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseförsäkring

Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Reseförsäkring

Teckna en tilläggsförsäkring, man vet aldrig vad som händer. Jag fick en stroke och var förlamad i höger sida. Allt ordnade sig tack vare försäkringskassans kort och snabbt tillfrisknade. Vi kommer aldrig att göra avkall på en tilläggsförsäkring när dagarna överstiger 45 som är vad vår hemförsäkring täcker.
Anne-Louise
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Reseförsäkring

På vilket sätt hjälpte hemförsäkringen till utöver vad som EU medborgarskapet gjorde? Jag menar vad du skrev om försäkringskassekortet. Tack och lov förresten om det snabba tillfrisknandet.
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Reseförsäkring

Hemförsäkringen gav ersättning för en del av alla de telefonsamtal som krävdes från vår mobil till anhöriga, SOS-alarm i Köpenhamn mm. Vi fick hyrbil betald eftersom Jonny skulle kontollera blodtrycket var annan dag på apoteket. Vi fick hjälp till hyra av lägenhet då vi var tvugna att stanna längre än vad som var bestämt innan. Vi fick genom SOS-alarm hjälp med att boka ny hemresa som gick på hemförsäkringen. Vi fick hjälp med att få fram en rullstol samt personal som körde den när vi kom till Malags flygplats samt vid mellanlandning i Oslo samt hemkomst till Landvetter. Vi fick bärhjälp för vårt bagage vid avresa samt hemkomst. Läkarbil hämtade oss på Landvetter för transport hem till Onsala. Då vi hade försäkringskassans kort med oss så var 15 dagars vård på sjukhuset gratis samt all den medicin som behövdes efter sjukhusvistelsen.
All kontakt med vårt försäkringsbolag samt SOS-alarm flöt nästan problemfritt.
Anne-Louise
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Reseförsäkring

En fråga?? vem kontrolerar att man varit från Sverige mer än 45 dagar, i vårt gränslösa EU finns inga pass stämplar./Claes
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reseförsäkring

Den dagen du behöver utnyttja din försäkring kommer försäkringsbolaget att begära bevis på när du lämnade landet. Hur du löser det är upp till dig, men det måste vara trovärdigt, tex färdbiljett eller liknande.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Reseförsäkring

Förra vintern när jag var i Spanien och fick för mig att åka till Marocco, så tyckte jag att jag behövde ha en extra reseförsäkring. Ringde till mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar. Kunde pr telefon teckna en försäkring för 3 månader för 1208:- Tyckte det var bra service och ett bra pris. Så fort jag betalt via internetbank så var det klart. Försäkringsbrev skickades till sonen som vidarebefordrade det till mig.
Har av andra hört att man bara kan teckna när man är hemma, men i mitt fall gick det bra, jag kanske hade med rätt person att göra på f-bolaget.
 
F

F.d. 18415

Guest
Re: Sv: Reseförsäkring

:music-icon::D hallo ... man måste ju kunna visa upp biljett ..antingen stena -göteborg -- helsingborg- helsingör --bron över öresund eller eller eller
 
E

ernst2169

Guest
Sv: Reseförsäkring

Den dagen du behöver utnyttja din försäkring kommer försäkringsbolaget att begära bevis på när du lämnade landet. Hur du löser det är upp till dig, men det måste vara trovärdigt, tex färdbiljett eller liknande.

Hej.
Står detta krav i försäkringsvillkoren eller var har du fått uppgiften ifrån?

Jag har lusläst våra villkor och inte hittat något om detta. Nu kommer jag att ta en personlig kontakt med vårt bolag för att förhoppningsvis få rätat ut frågetecknet.

/ernst
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reseförsäkring

Från försäkringsbolaget.

Om man tror att resan kan vara längre än 45 dagar (utrese och hemresedag räknas ej med) så beställ förlängning men vänta med betalningen.

Skulle man upptäcka att man stannar ute längre än 45 dagar betalar man premien via Internet eller låter någon hemma betala förlängningen, innan den 45:e dagen.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Reseförsäkring

Anne-Louise och Jonny.
Jag tolkar er resa på så sätt att ni inte åkte med husbilen när ert hände. I vårt fall har vi bostad med oss, vi behöver inte hyra lägenhet. Vi behöver inte heller missa hemresa, den väljer vi själva när det är dags. Vi behöver inte hyrbil, vi bor i vår bil som vi kan köra när det passar oss. Vi behöver inte ringa SOS i Köpenhamn. Vi tar oss hem på eget sätt. Sjukvården och medicinerna får också vi gratis om detta skulle hända oss.

Vi bor i Spanien halva året. Vi är alltså på ett sätt spanjorer på halvtid. Samtalen hem till anhöriga sköter vi via datorn, helt gratis med bild och allt. Så vi skulle vi inte sakna den hjälp som ni behövde, ytterliggare en fördel med husbilen. Som sagt vi väljer att klara oss utan förlängd reseförsäkring. Det är vårt val, andra gör andra val. Men när man gör sitt val är det viktigt att man gör någorlunda korrekta jämförelser. Er jämförelse med hyrd lägenhet med fixerat start och stoppdatum och förbeställda flygresor är uppenbart inte jämförbar med en husbilsövervintring i egen bostad/bil där man själv råder över dagar och resor.
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Reseförsäkring

Hej

Om man skulle behöva hjälp inom dom 45 dagarna måste man då för försäkringsbolaget uppvisa kvitton från t ex Örsundsbron med datum när man lämnade Sverige ??? någon som vet ??/ Claes
 
E

ernst2169

Guest
Sv: Reseförsäkring

Hej på er alla.
Vi har nu varit i personlig kontakt med Länsförsäkringar och tecknat reseförsäkring med alla upptänkliga tillägg till vår hemförsäkring och kostnaden för 6 mån. och 10 dgr blev ca. 4900. Pratade också om detta med att kunna visa när man lämnar Sverige, som husbilsåkare, och fick beskedet att spara div. kvitton t.ex. bro eller färjebiljetter, tankningskvitton o.s.v. så skall det inte bli några problem om man behöver utnyttja försäkringen.

//Ernst
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Reseförsäkring

Jag är positivt överraskad av alla svar som har kommit på mitt inlägg om reseförsäkring. Framförallt så belyser det hur viktigt det här forumet är för att få information, man får ta del av många medlemmars erfarenhet och kunskap. Jag tackar alla er som har lämnat synpunkter på detta ämne, det har varit till stor hjälp. Vi har nu tecknat en reseförsäkring med vårat bolag, vi är trots allt över 66 och vad som helst kan hända, vi kan nu starta resan ner till Spanien och känna oss trygga. En del som har svarat befinner sig redan i Spanien, hoppas att vi ses.
Mvh Curt&Gunvor:mh::msn_hot:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Reseförsäkring

För er som glömt att få med er försäkringskortet för EU skall ni bara komma ihåg att få kvitto på era utlägg så får ni kostnaderna ersatta av försäkringskassan när ni kommer hem.

Drabbade en reskamrat till mig när vi var på motorcykeltur i Spanien men han fick alla utlägg och sjukhusräkningen betald vid hemkomsten.

Skipper
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Reseförsäkring

Nej, naturligtvis inte men jag ville bara påpeka för dom som inte visste det att bara för att man inte har det internationella kortet så är pengarna inte förlorade. Det kan ju vara bra att veta. om man nu skulle ha glömt eller blivit av med kortet.

Skipper
 
Toppen