• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa Kroatien

F

F.d. 3747

Guest
:dog: någon som tagit med hund dit, vad fodras ?
Vad vi förstår gäller samma regler som övriga EU, pass, chipmärkning, rabiesvacc samt att dvärgbandavmaskning är borttagit, stämmer detta ?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Resa Kroatien

Det stämmer enligt vad vi vet. Vi avmaskar själva i alla fall när vi åker hem.
Karin o Bengt
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Resa Kroatien

Hej!
Kroatsien följer samma regler som ett EU land!
Vi var nere i kroatsien under semestern och hade med oss vår två åriga Rottis. Var hos veterinär och vaccinerade honom och fick ett pass, utan passet för jycken kan det bli verkliga problem. På hemvägen fick han avmaskningstabletter för säkerhets skull, finns inget krav på det längre men tycker att det är bäst ändå man vill ju inte sprida någon bandmask om det går att undvika.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
953
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Resa Kroatien

Det stämmer att Kroatien har samma regler som EU, vi kom hem från Kroatien för 2 veckor sen och vår Jeff(som är en labbe) har varit med på resan och har njutit lika mycket som vi av bad i härliga medelhavet!

Ha en riktigt trevlig resa!

mvh Birgittha
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Resa Kroatien

Hej. Vad kostar pass m.m. Har ingen hund ännu men tänker skaffa en, som ska kunna vara med även utan för Sverige.Tacksam för svar..
 
T

Teddi

Guest
Sv: Resa Kroatien

hej,,passet nån hundralapp har ja för mej,,de finns två olika rab-sprutor,,en varje år,,ock en som varar tre år,,den som varar tre år är lite dyrare,, men som ja tycker man slipper pumpa hunden full av allsköns giftmedel,,

rab-sprutan har en tid på tre veckor tillbaka till sverige,,alltså tar du den 1-9 kan du inte komma tillbaka förrän tidigast 22-9,,
allt enligt jordbruksverkets veterin..där är min #bästis# patient,,
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Resa Kroatien

hej,,passet nån hundralapp har ja för mej,,de finns två olika rab-sprutor,,en varje år,,ock en som varar tre år,,den som varar tre år är lite dyrare,, men som ja tycker man slipper pumpa hunden full av allsköns giftmedel,,

rab-sprutan har en tid på tre veckor tillbaka till sverige,,alltså tar du den 1-9 kan du inte komma tillbaka förrän tidigast 22-9,,
allt enligt jordbruksverkets veterin..där är min #bästis# patient,,

Du tar ju rabiesvacc. hemma och sen kollar man att hunden har bildat antikroppar, det görs efter 21 dagar. Man måste alltså tänka på att va ute i god tid. Så tror jag att hunden måste vara minst 3 mån innan det görs.
Precis som du säger , bäst ta den som varar i 3 år.:dog:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Resa Kroatien

Du tar ju rabiesvacc. hemma och sen kollar man att hunden har bildat antikroppar, det görs efter 21 dagar. Man måste alltså tänka på att va ute i god tid. Så tror jag att hunden måste vara minst 3 mån innan det görs.
Precis som du säger , bäst ta den som varar i 3 år.:dog:

hej margareta,,ja vet inte om du skriver,,men ja tror de,,ni skriver så klokt alla damer:D

du behöver inte tänka på antikropp,,längre,,ni klarar er med en treårig spruta till eran vovve,,dessa tre veckor förutsätts att vaccet tagit,,,vill du ha reda på resultatet får du betala för det också,,det är frivilligt,,450 spänn,,en gång vart tredje år,,allt som gäller,,avmask,,bedömer du själv,,

ha en jättetrevlig resa önskar:dog: ock ove,,så får du hälsa chauffören också,,
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Resa Kroatien

hej margareta,,ja vet inte om du skriver,,men ja tror de,,ni skriver så klokt alla damer:D

du behöver inte tänka på antikropp,,längre,,ni klarar er med en treårig spruta till eran vovve,,dessa tre veckor förutsätts att vaccet tagit,,,vill du ha reda på resultatet får du betala för det också,,det är frivilligt,,450 spänn,,en gång vart tredje år,,allt som gäller,,avmask,,bedömer du själv,,

ha en jättetrevlig resa önskar:dog: ock ove,,så får du hälsa chauffören också,,

OK, nyheter att man inte behöver kolla antikroppar, vi gav vår hund rabiesvaccinering för snart 4 år sedan och så har han fått påfyllning efter 3 år. Han är nämnligen en berest liten vovve....men har ej varit i Kroatien...ännu.. men det ska bli.
Hej o hälsa din golden.
 
Toppen