• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i sommar Sverige

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så kom jag ändå iväg på en liten resa, egentligen skulle min son vara med. Men han fick annat för sig.
Startade i värmen med kurs från min lilla by, med siktet söderut. Det kan ju bli vart som helst. Tanken är att inte ha någon riktig plan. Men åkte till Köping och handlade lite mat. Borde väl ha stoppat i kylskåpet innan avfärd. Men det är ju inte min starka sida att planera mat för flera dagar.
Vidare mot Örebro, där jag tänkte besöka Wadköping. Men det regnade ordentligt och åskan gick, så det blev inget besök denna gång.
Stannade vid köpcentrat där Ikea finns och gjorde blomkålsstompa.
Det luktade i ordentligt i bussen, och regnet öste ner på taket.
Tog en liten middags lur och sov väldigt gott. Tanken på att åka ner till Öland växte fram. Tog sikte på Motala och började åka, men efter att ha passerat Motala och kommit till Skänninge. Ändrade jag planen och styrde mot Vadstena. Tankade i Skänninge, har hållit ca 82kmh på mätaren. 1.13 milen. Inte så illa av en gammal bensinare från 1990.
Med alkov och nästan tre meter hög. Ringde en vän som har semester, han och frun tänkte sig till Medevi Brunn. Så jag möter upp dem där imorgon.
Vi ska göra sällskap någon dag, får se vart kosan ställer sig.
Kom lite sent till Vadstena, men tog en promenad runt samhället.
Tror jag beger mig tillbaka i morgon och besöker slottet. Sökte mig ut i skogen för att hitta sovplats. Ensam vid Hålbergets naturreservat. Väldigt tyst och lugnt, ska sova nu så jag orkar med morgondagen
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Åkte till Vadstena igen och besökte slottet, ett besök jag känner mig nöjd med. Han kunde han Gustav Vasa, verkar ha varit överallt. En våning var avstängd då de övade någon opera där. Men det fanns att kika på så det räcker.
Körde till Medevi Brunn, åt lite lunch och sov en stund. Sedan kom mina vänner, de åt räkmacka. Jag hade ätit så det blev en glass. Inte så ofta jag äter glass, men citron glassen smakade gott i värmen.
Brunns orkestern spelade en timme och det blev en trevlig stund. Att sitta i en fin miljö och lyssna på mässings orkester är något som hör sommaren till.
När musiken var slut, gick vi en promenad runt på området.
Man känner historiens vingslag. Vi gav oss iväg mot Laxå, för att hitta sovplats.
Östra Laxsjön, blev platsen vi nattade på. Lite nära vägen så trafiken hörs ordentligt. Men nära vattnet och jag badade för första gången på årtionden.
Kändes skönt i värmen, kanske kan bli en vana. Hur dagens resa fortsätter vet jag inte ännu. Men vart man än åker i vårt land är det vackert.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
"Åkte till Vadstena igen och besökte slottet, ett besök jag känner mig nöjd med. Han kunde han Gustav Vasa, verkar ha varit överallt. En våning var avstängd då de övade någon opera där. Men det fanns att kika på så det räcker."
Var här om dan till Arboga för att se, Dramatiserad guidning med Cecilia Vasa i Arboga , berätta om sin tid och om det som hände i Sverige och tiden i Arboga och Tyskland bl.a
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Vi käkade frukost och tog ett morgon dopp innan vi lämnade Östra Laxsjön, från att ha varit en badkruka i årtionden till att bada två gånger inom ett dygn, så kan det bli. Vi kollade kartan och siktade mot Karlskoga och en ställplats där. På vägen passerade vi Degerfors och stannade vid Sveafallen och vandrade en stig och kikade på spår efter inlandsisen, väldigt dramatiskt och vackert. De hade hittat 150 jättegrytor och efter stigen såg vi en del av dem. Vilka krafter som påverkat vårt land, helt fantastiskt. När vi åter kom till fiket som ligger där var vi sugna på kaffe och det blev lite gott till. Under fikat vandrade troll och pirater förbi och vinkade, de begav sig mot den lilla djurpark som finns där. Kan tro att barn gillar att få träffa ett levande troll. Åter till bilarna och vägen mot Karlskoga, vägen genom landskapet bjöd på vacker natur och man förundras över vilket vackert land vi bor i. Vi hittade ställplatsen och hade tur att få platser brevid varandra, enligt en man på platsen intill väldigt svårt att få plats efter lunch. Stökade iordning och lyfte ned cyklarna för att åka till city och handla ätbart, på vägen spanade vi in en badplats att ta ett dopp vid. Cyklade oss svettiga på vägen mot city då vi tog av åt fel håll, och det gick uppför hela tiden. Men vi hittade och kunde köpa lite middag i en affär.
Tillbaka ner mot badplatsen var det nästan bara rulla, vi hade ryggsäckarna med och i dem badkläder så ett litet byte och ner i vattnet en kort stund. Med denna värme som varit och en husbil utan AC känns det skönt att svalka av sig i sjön då och då.
En promenad senare på kvällen avslutade den dagen.
Vi åkte till Nora gjorde en vandring genom city åt lunch och köpte en nora glass. Vi hade biljett till veteran tåget och åkte med på en tur.
Sedan satte vi målet till Löa.
Löa Hytta i Kopparberg blev nästa ställplats där vi stannade för natten.
Det finns en vandringsstig som är markerad med vita pilar på tre kilometer, en fin vandring efter ån och genom lite skog och hagar. Vackert och väl värt att ta sig för. Kvällsdusch fick man ta vid en idrottsplats en bit ifrån.
Innan vi åkte kikade vi på det museum som finns om hyttan med bilder och en del redskap att kika på.
Det var dags att ge sig hem, resan gick till Västanfors i Fagersta där vi åt lunch vid en pizzeria. Där skildes vi åt och jag begav mig hem via Norberg.
Där det också finns mycket att kika på, men det får bli en annan resa.
Jag känner mig nöjd med min resa och den vackra natur jag fått se, att dela dessa upplevelser med vänner gör det större på något vis.
Får se när nästa resa blir och vart det bär av.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Tack för en bra reseskildring med lite tips, glass och badning var ska det sluta?
 
Toppen