• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i Norge

F

F.d. 102

Guest
Hej reste med min ny inköpta hobby 600 FM till Norge . Ett var säkert min husbil gillade inte 70km farter.
Några råd utöver höjda fartgränser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Resa i Norge

Ved 70 km/t så bruk 4 gir. 5.gir fungerer ikke før ved 80 med den lange utgaven - det korte 5. fungerer fra ca 65 -- dette er Fiat sitt problem.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Norge

Vi har också samma problem, i o för sig har vi nyss köpt en beg. LMC -97 med Fiat chassie, går inte att köra i 70 km/tim, på 4:an blir motorvarvtalet alldeles för högt och 5:an orkar inte, har surfat runt lite här och där, lärt mig en hel del av det, så åtmistonen i våran husbil är 5:an en ren överväxel gjord för farter runt 90 - 110 km/h, tappar defenitift orken när mäternålen börjar ligga runt 80 km/h, dessutom pajar visst 5:ans växel om man segdrar den på låga varv, går att "bygga om" d.v.s. byta ut 5:ans drev. känns lite jobbigt när man nyss investerat i "ny" husbil men för min del finns inget val, det är för jobbigt i 70-80 km érs fart, dessutom får man ju plåga upp den på 4:ans växel mot 85-90 km för att den skall orka med 5:an, men väl uppe på 95-100 km tar den backarna hur lätt som helst,
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Resa i Norge

Jo en 97;a är inte precis ny och då kan man få räkna med att kosta på en del.
Samtidigt undrar jag var du har för storlek på motor?
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Norge

Vadåå Dennis, 6 000 mil kan ju inte vara mycke på diesel eller hur, knappt inkörd, Motorn är en 2,5 TDI cat, och som jag skrev tidigare, kommer jag bara upp i 95-100 km/h går det undan, tappar inte uppför backarna utan bara rullar på som bara den, dessutom påstår service verkstaden att det inte är en 2,5 :a utan en tidig 2,8 :a så #spisen" är det inge fel på, inte bakom ratten heller !!!, utan problemet sitter i lådan, fel utväxling kring hastigheter på 60 -85 km/h
 
F

F.d. 7675

Guest
Sv: Resa i Norge

Problemet med Fiatlådorna är att det är en 4-växlad låda som dom har kastat in en 5-e växel i.
Därför skall man inte köra dessa på 5:ans växel under 70 km/tim.
Helst skall man ligga runt 80 innan 5:an läggs i
Anledningen till detta är att 5:an inte får tillräcklig smörjning under 70.
(risk för ras)
det problemet kvarstår även om man drevar om lådan.
Så det är bara att gilla läget eller köpa en ny bil med 6-växlad låda.
Eller byta till bil med annat chassie.
Ni får ha en bra Husbilssommar
Det skall vi ha (med fiatchassie)

Ronny & Ulla Ferm
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Resa i Norge

Hej har haft husbil ca tre månader, ingen ny men fräch Lmc årsm. 90
Ville ha en bil som man kan meka med själv
Instämmer i att det är för stort steg mellan fyran och femman.
När jag köpte min så fanns där lite skrap när man la i femman
Jag bytte olja till den omtalade Omega 690, fyllde på två liter, efter ca 20 mils körning så har skrapet försvunnit samt att lådan har blivit mera lättväxlad.
Läs om oljan på nätet, jag tvivlade först.

Jag köpte oljan på länken här under han jag snackade med hette Gunnar verkade vara insatt

Omega; olja med kvalitet till förebyggande underhåll, (fu)

Rekomenderar oxå byte av framfjädrar på så gammal bil helt andra köregenskaper.
((Nu kanske jag har kommit in i husbilsdoktorforumet)


:)
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Resa i Norge

Sök information, t ex BLD Husbilsteknik & Bossings Bilservice - Två företag i samverkan. För ett år sedan höjde jag varvtalet på femmans växel med 400 varv genom att byta drev. Jag fick en "ny bil" kör lungt utan att växla ner från ca 65 km/tim och har ett bra grunddrag från 70 km/tim. Jag har även sänkt bränsleförbrukningen genom att slippa de otaliga accelerationerna och växlingarna så snart man närmade sig en uppförsbacke eller 70 km beränsning. De svenska lokalvägarna är för det mesta anpassade för husbilshastigheter mellan 70 och 90 km/tim vilket innebär ett oavbrutet växlande med originaldrevet på femmans växel. Möjligen kanske man sänker maxhastigheten något men om man har behov av hastigheter betydligt över 90 km/tim bör man byta till personbil.
 
Toppen