• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Repeater GPS

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Repeater GPS

Detta är tyvärr inget för husbilar.
Det hela bygger på att man fångar upp signalen från en extern yttre antenn och leder in den via en koax till repeatern som förstärker upp signalen och skickar ut den på en inre antenn.
Då är det enklare att montera dit en vanlig extern antenn som du kopplar direkt till GPS'en.
//Nilhen
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Repeater GPS

Hej
Jag använder två externa GPS-mottagare över USB-Hub med egan ström, för min Windows-baserad bärbar dator.
Varje sina olika GPS-mottagare program
12 satelliter och 6 meters noggrannhet - ok för bil GPS.

mina smartphones får mer 18 satelliter på friland, som ger en noggrannhet på runt 10 meter.
Satelliter Samsung SC20131126-101559.jpg
Jag accepterar det som OK.

Min handhållen GPS för vandring/promenad, är mycket exakt i intervallet av en meter och 3 meter noggrannhet.
---
Allt annat lika, jag jobbar med en NAS-server som kan ansluta USB-enheter och hantera dem med program.
Huruvida detta öppnar en möjlighet för en WiFi GPS position, vet jag inte.
Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Repeater GPS

Moderna telefoner och plattor har både GPS och GLONASS som samverkar och når en noggrannhet på 2.8 meter som år 2020 beräknas bli 0.6.

GLONASS har f. n. 24 satelliter. Källa Wikipedia.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Repeater GPS

Jo visst Knarrevik, GPS kommer att bli bättre.

Inta alla WiFi enheter som t.ex. tablets, har GPS eller bluetooth.
Så va da' ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.242
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Repeater GPS

Har en fråga.
Kan man tillverka sin egen repeater:
En GPS-antenn på taket och i andra änden gör en dipol-antenn och sätter fast på baksidan av surplatta eller liknande. Skulle det fungera. Får man ut någon signal till plattan?
mvh Arne B
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Repeater GPS

Hej

Kanske enklare att använda en Bluetooth GPS som man sätter där mottagningen
är bra? tex GlobalSat BT-368 GPS-mottagare > GPS-mottagare | Kjell.com

Själv har jag testat Franssons GPS gate för att skicka Nmea wia WIFI och med virtuella portar som tar emot informationen i den enhet jag vill ha gps data till.
Detta är dock lurigare att konfigurera för den ovane, men har man WIFI i bilen och dålig mottagning av gps vid förarplats pga överbyggnation så är det ett sätt att nå målet.

Problemet är just nu att man måste ha en dator ansluten som gps server med det systemet. Men jag håller på att testa lite olika appar som har denna funktionen. Då kan man använda en gammal smartphone som man monterar högt upp i bilen som gps och sändare till övriga enheter..



//Freddy
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Repeater GPS

Har en fråga.
Kan man tillverka sin egen repeater:
En GPS-antenn på taket och i andra änden gör en dipol-antenn och sätter fast på baksidan av surplatta eller liknande. Skulle det fungera. Får man ut någon signal till plattan?
mvh Arne B

I princip kan man göra så, men signalen som man hämtar ute är redan så svag, så när du fångat upp den och lett den in till din inre antenn så är det mycket lite signal kvar.
Jag har byggt några sådana passiva repeatrar inom mobil världen och då har man endast fått godtagbar täckning precis intill antennen.
Detta kommer inte att bli bra.
//Nilhen
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.242
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Repeater GPS

Nilhen eller någon annan, detta fungerar utan galvanisk anslutning

glasantenn.jpg

Kan då inte min id'e fungera, dipolen sätts direkt på baksidan plattan mm.
Kanske borde testa?
GPS-frekvensen ligger på ca 1400 MHz => 1/2 våg dipolantenn 10 cm

Wikipedia
5 procent kortare än ovanstående. För en viss våglängd bestäms alltså dipolens totala längd enligt (där λ är våglängden). Exempelvis för en antenn till 28 MHz-bandet bör längden vara 0,95⋅(300/28)/2 = 5,08 meter

0,95(300/1400)/2=0,1018 m
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Repeater GPS

Dina tankegångar är helt riktiga, principen är helt rätt. Problemet brukar vara att man bara få ut en begränsad signal ur ett sådant system. Om detta sedan kan räcka till är svårt att säga. Du kommer ju att ha antennen mycket nära "plattan". Det bästa är att prova. Se bara till så du har en antenn som klarar 1400-1500 MHz, det gör inte den på bilden.
//Nilhen
 
Toppen