• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Reparere eller skifte ut takluker

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Noen som vet om det finnes reservedeler til denne type takluke, eller om hele luka må skiftes ut? Det gjelder spesifikt den indre delen med myggnetting og rullgardin som kan vippes ned, jeg har 3 slike takluker som alle begynner å bli dårlige. Rullgardinen fungerer dårlig på alle men kan kanskje repareres/strammes, men det er også sprekker i plasten, og på luka på bildet har også det ene hengselet knekt. Luka måler 47 x 47 cm langs ytterkant av rammen:

20230715001-w1200.jpg


20230715002-w1200.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Takk for raskt svar, det skal sjekkes opp! Har også sendt mail til Ferda her i Norge, men de vil nok helst bare selge komplette luker.

Materialet i luckorna blir ganska sprött efter några år, så det kan vara en bra tanke att byta hela luckorna, om det är 40x40cm du har är de inte särskilt dyra.
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det er nok plasten som er sprø av elde ja, men det er ikke målt noe fukt rundt disse, så jeg antar at det er tett og fint på utsiden. Er det mye jobb å skifte en slik takluke, og kan jeg klare det selv? Hva trenger jeg ev. av verktøy og utstyr, samt anbefalt tette-/fugemiddel? Bilen min er 19 år gammel, så det kan jo som du sier være en tanke å skifte ut hele luka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det er nok plasten som er sprø av elde ja, men det er ikke målt noe fukt rundt disse, så jeg antar at det er tett og fint på utsiden. Er det mye jobb å skifte en slik takluke, og kan jeg klare det selv? Hva trenger jeg ev. av verktøy og utstyr, samt anbefalt tette-/fugemiddel? Bilen min er 19 år gammel, så det kan jo som du sier være en tanke å skifte ut hele luka.

Det är inte svårt och kräver inga specialverktyg, förutsatt att det är fabriksmonteringen med butylmassa. Tyvärr händer det vid
eventuella reparation att det används någon typ av lim typ Sikaflex eller motsvarande, då måste man skära loss luckan från taket
med en tunn kniv eller en skärtråd. Det går det med, men är mera arbete. Annars är nästan det största jobbet att rengöra taket från den gamla tätningsmassan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett tips om luckan sitter hårt med butylmassa.
Ta en lämplig träregel, sätt en domkraft på en bräda/skiva på golvet under luckan.
Sätt regeln i spänn mellan domkraften och ett hörn på luckan.

Kom tillbaka nästa dag och luckan har släppt, pumpa domkraften mer så släpper luckan helt och kan bändas loss.

Sitter luckan inte så hårt, byt ut domkraft mot dina starka händer och häv upp luckan från taket.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for fine tips, alle sammen! Får se om jeg får tak i løse deler eller om jeg må kjøpe komplette luker, uansett virker dette som en overkommelig jobb, og den takstøtten har jeg allerede. Ser det finnes flere ulike typer butylmasse, noen som er anbefalt fremfor andre?
 
Toppen