• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Reparera myggnätsdörr på Plåtis

danfja

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
23505
Medlemskap
2024
Laga myggnätsdörr på plåtis

En lina brast på min myggnätsdörr monterad på min Pössl Roadcamp R. Tittade efter ersättningsdörrar men insåg att ett försök att reparera var bästa alternativet. Jag lyckades!

Tillvägagångssätt
Dörrkassetten sitter endast med skruvar och det var enkelt att ta bort dem. När jag lyfte ut kassetten klarade jag nätt och jämt att inte bryta sönder fästena då hela konstruktionen är oerhört instabil. Medhjälpare krävs!
Lade kassetten på en plan yta (stor) och lossade sedan alla fästen samt demonterade alla komponenter. Själva myggnätet dras lätt ur alu-armarna.

Bytte ut linorna på den trasiga halvan och monterade enligt den hela delens infästning. Den nya linan kunde inte fästas i det gamla fästet utan jag knöt fast med råbandsknopar och dränkte in knutarna med lim.

Monterade tillbaka alla komponenter och fick sedan hjälp med att lyfta tillbaka kassetten på plåtisen.
Allt fungerade perfekt och jag sparade verkstadskostnader.

Tidsåtgång: C:a 2 timmar.
Material: Amazon - - Snörning för veck, persienn, jousett 0,8 mm spännsnöre, veckad snöre, tillbehör (svart, 20 meter) 77 kr

Ritning på lindragningen:
Röda och blå linan går i en slinga åt var sitt håll.
Myggnätet ska vara utdraget i hela sin längd när du bestämmer längden och klipper av.
 

Bilagor

  • nät.png
    nät.png
    53,1 KB · Visningar: 220

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Snyggt danfja och förbaskat bra skiss med förklaring! Önskar jag hade den för ett par år sedan. Lyckade då knäcka båda linorna och en ny dörr låg på 5 - 6000:- Det tog en bra stund innan jag förstod hur linorna samarbetade. Köpte också persiennsnöre. Min tidsåtgång var nog 4 timmar. Den mesta tiden var att förstå systemet!
 

Janneand

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
23146
Medlemskap
2024
Tack för ritningen. Lagade min dörr idag. En globecar campscout. Fick tag i en liknande lina i en affär för fiskeutrustning. Tråd som man bla har till mjärdar. Rulle ca 200m 79kr. Det tog som du skrev ca 2 timmar. Ritningen var till stor hjälp.
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Laga myggnätsdörr på plåtis

En lina brast på min myggnätsdörr monterad på min Pössl Roadcamp R. Tittade efter ersättningsdörrar men insåg att ett försök att reparera var bästa alternativet. Jag lyckades!

Tillvägagångssätt
Dörrkassetten sitter endast med skruvar och det var enkelt att ta bort dem. När jag lyfte ut kassetten klarade jag nätt och jämt att inte bryta sönder fästena då hela konstruktionen är oerhört instabil. Medhjälpare krävs!
Lade kassetten på en plan yta (stor) och lossade sedan alla fästen samt demonterade alla komponenter. Själva myggnätet dras lätt ur alu-armarna.

Bytte ut linorna på den trasiga halvan och monterade enligt den hela delens infästning. Den nya linan kunde inte fästas i det gamla fästet utan jag knöt fast med råbandsknopar och dränkte in knutarna med lim.

Monterade tillbaka alla komponenter och fick sedan hjälp med att lyfta tillbaka kassetten på plåtisen.
Allt fungerade perfekt och jag sparade verkstadskostnader.

Tidsåtgång: C:a 2 timmar.
Material: Amazon - - Snörning för veck, persienn, jousett 0,8 mm spännsnöre, veckad snöre, tillbehör (svart, 20 meter) 77 kr

Ritning på lindragningen:
Röda och blå linan går i en slinga åt var sitt håll.
Myggnätet ska vara utdraget i hela sin längd när du bestämmer längden och klipper av.
Bra ritning, måste fråga vilken bil du har. Det verkar som många har sin egen modell på myggnätsdörr! På vår Malibu är snörena inte som dina!!!!!
Ett snöre gick av och dumt nog bytte jag bara det, om ett snöre går av byt alla!
För oss hände det en vecka senare. Det var väldigt svårt att få tillbaka snörena i aluprofilerna så nu ligger hela paketet utlagt på golvet och ingen orkar ta tag i saken!
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Snyggt danfja och förbaskat bra skiss med förklaring! Önskar jag hade den för ett par år sedan. Lyckade då knäcka båda linorna och en ny dörr låg på 5 - 6000:- Det tog en bra stund innan jag förstod hur linorna samarbetade. Köpte också persiennsnöre. Min tidsåtgång var nog 4 timmar. Den mesta tiden var att förstå systemet!
Har läst många trådar och konstaterat , Jag tror du och Montreal kan allt
 

danfja

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
23505
Medlemskap
2024
Bra ritning, måste fråga vilken bil du har. Det verkar som många har sin egen modell på myggnätsdörr! På vår Malibu är snörena inte som dina!!!!!
Ett snöre gick av och dumt nog bytte jag bara det, om ett snöre går av byt alla!
För oss hände det en vecka senare. Det var väldigt svårt att få tillbaka snörena i aluprofilerna så nu ligger hela paketet utlagt på golvet och ingen orkar ta tag i saken!

Bra ritning, måste fråga vilken bil du har. Det verkar som många har sin egen modell på myggnätsdörr! På vår Malibu är snörena inte som dina!!!!!
Ett snöre gick av och dumt nog bytte jag bara det, om ett snöre går av byt alla!
För oss hände det en vecka senare. Det var väldigt svårt att få tillbaka snörena i aluprofilerna så nu ligger hela paketet utlagt på golvet och ingen orkar ta tag i saken!
Citroen Pössl typ EG/DF 003 (RoadcampR)
 
Toppen