• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

F

F.d. 52914

Guest
Hej!
Jag undrar om det finns någon, där ute i cyberrymden, som har erfarenhet av samma / liknande modell ? Mercedes 307 D 1977.
Det är en 5-cyl. motor och 5-växlad låda. Alkov-överbyggnad och en hyfsad "husvagns"inredning.

Har bara ägt båt och husvagn tidigare. Tänkte nu försöka mej på att få till en husbil istället.
Allt har rullat i stort sett 13000 Mil så det bör finnas en del kvar "att ta ut".?
Söker, i första hand en instruktionsbok, gärna kopia till den bilen.

Är intresserad av alla kommentarer och ideér.
Hälsningar från den nyblivne (glade?) husbilsägaren/Isak :D?
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej Isak-41 .....har en kompis som har en 307:a, den har han istort sett gjort det mesta på själv, ska kolla med honom. Annars kan du maila honom själv o fråga, om han inte ser detta. :D


Ska ringa o väcka honom....o kolla hans mailadress !


Mvh
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hur husbilen ser ut och är byggd som enhet kan jag ju inte uttala mej om då jag inte har sett den. En 307D står för 3 ton totalvikt, 70 hästar. MB har ett bra system i sina benämningar på lastbilarna. Den första eller två första siffrorna om det är fyrsiffrigt står för chassiets totalvikt och dom två sista för motoreffekten. Är det ett D efter så betyder det att det är en diesel, är det ett O efter så är det en omnibus=buss, står det ingenting så brukar det vara bensinmotor. Den femcylindriga dieselmotorn är antagligen samma motor som fanns i MB 240D 3,0. Det var en mycket bra och populär taxi bil när den kom, snabb som en bensinare och motorn gick betydligt längre än karossen. Jag har bara positiva erfarenheter av den motorn, resten av chassiet är ju MB last och det är mycket bra grejer om inte rosten har ätit upp det.
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hur husbilen ser ut och är byggd som enhet kan jag ju inte uttala mej om då jag inte har sett den. En 307D står för 3 ton totalvikt, 70 hästar. MB har ett bra system i sina benämningar på lastbilarna. Den första eller två första siffrorna om det är fyrsiffrigt står för chassiets totalvikt och dom två sista för motoreffekten. Är det ett D efter så betyder det att det är en diesel, är det ett O efter så är det en omnibus=buss, står det ingenting så brukar det vara bensinmotor. Den femcylindriga dieselmotorn är antagligen samma motor som fanns i MB 240D 3,0. Det var en mycket bra och populär taxi bil när den kom, snabb som en bensinare och motorn gick betydligt längre än karossen. Jag har bara positiva erfarenheter av den motorn, resten av chassiet är ju MB last och det är mycket bra grejer om inte rosten har ätit upp det.


Tack för dessa upplysningar, hade själv ingen aning om detta.
Nej rosten har inte tagit ALLT, bara vissa delar och områden ;) /Isak-41
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej Isak 41......Fick tag i kompisen(Ulfhed HBK 98) igårkväll o han sa att han skulle höra av sig till dig.




Hoppas det ordnar sig....;)


Mvh
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej ISAK-41
Jag hörde av Rollerteam att du sökte någon som vet och kan något om MB 307D. Jag har en -81 som jag själv byggt samt certiferad och god känd som husbil. Vad är det du undrar över för utom att du sökte en instruktions bok, jag har en över som du kan blevid isåfall.
Hälsning från ulfhed
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej Ulfhed!
Jo jag söker en instruktionbok. Jag har nyss köpt ett objekt som är lite "risigt".Det finns inte ett papper om nånting i bilen så jag har jagat rätt på lite instruktionsblad till värmare, kylskåp, vattenpump. Nu är det bara bilinstruktion kvar.
Jag vill veta vart alla grejer sitter och vad diverse kranar är till. Sedan är jag mycket intresserad av tekniska specifikationer, rekommenderade oljesorter mm.mm.
Våran bil är en från 1977 men det kanske inte skiljer så mycket?
Det sitter en 5-cyl motor och 5-vxl låda iden. Vissa säge ratt det är en 240D motor ?
Vet inte ett jota om dessa motorer idag. Jobbade med diesel & bensinmotorer och växellådor, yrkesmässigt, 1964 -1967. sedan har intresset sinat mer och mer, tills nu.
Är det så Du är villig att släppa boken för en rimlig "peng" är jag mycket intresserad.
MVH, Isak-41
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Vad gäller motorn så är det inte en 240D, den var fyrcylidrig och på 2400cc. Du har en 240D 3,0 motor. Det är samma motor men med en cylinder till på 600cc så att den blir femcylindrig och på 3000cc. Om du jobbade med dieslar på sexti talet så är det precis samma motor med insprutningspump och glödtändning före start av kall motor. Det är en gammal konstruktion med rätt sora lagerspel i motorn och fungerar nog bäst med en vanlig mineralolja för dieselmotorer och en viskositet på 15W40. Växellådan har jag för mej att det är ATF olja i, det vill säga med moderna ord Dextron III. Bakaxeln har säkerligen ingen differentialbroms så där går det bra med en vanlig hypoid SAE 80W/90 olja i. Har du servostyrning (vilket inte är vanligt på det chassit) så är det Power Steering Fluid eller Dextron III där. Bromsvätskan är vanlig DOT3 eller DOT4 vätska. Glykolen är vanlig blå eller grön, inte röd vegetabilisk. På en del MB så finns det en luftrenare av oljebadstyp. Det innebär att det inte är något pappersfilter i den som man byter ut. Det är ett stålfilter som man tvättar rent med avfettning och sedan ligger det olja i botten av luftrenaren upp till en markering, oljan tar upp skiten när luften studsar mot oljan på vägen in. Oljan i luftrenaren ska vara samma olja som i motorn. På 240D motorn så är det även en oljepåfyllning i insprutningspumpen som man inte får glömma att fylla ibland så att det inte bara blir diesel i den för då kan den skära ihop, allra helst med vår moderna torra diesel vi har idag. Hur det är på 3,0 motorn vet jag inte ,men det bör du kolla upp med någon gammal rutinerdad MB mekaniker runt sådär 50-60 år som har meckat med dom. Är det något mer så fråga gärna!
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej Kölis!
Tack för upplysningarna!
Jodå, glöningar och förkammare, lågtrycksdieslar och sånt vet jag.
Jo det finns servo på denna vagn, faktiskt.
Luftrenare i ojebad,-- så gammalmodigt men ganska praktiskt, har ej kollat ännu, det snöar som attan ute så jag sitter inne och eldar just nu.
Andra funderingar jag har är: NÄR, vid vilka mil är det dags att byta kamkedjan på denna modell ?
Hälsningar Isak-41
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Det finns ingen intervall på den då det är kedja. Men jag har för mej att den är justerbar, har om jag inte missminner mej något verktyg i verkstan till det.. När den slamrar (man hör det på tomgång) och det inte går att justera den så är det dags att byta i alla fall. Det går att byta utan att riva motorn. Märk upp vev och kam så du vet var det ska stå, finns fabriksmärken också. Om den inte har kedjelås så kapar du den bara och hänger sen på den nya kedjan med kedjelåset som följer med, dra sen runt motorn lugnt och sansat på vevaxeln och håll kedjan sträckt så den inte rappar. Sen tar du isär den gamla och nya kedjan och sätter dit kedjelåset och lås det gärna lite extra med packningssilicon. Passa på att justera ventilerna samtidigt då säkerligen ingen har gjort det på länge.. Behövs en vinklad specialnyckel för det men den finns säkert på Biltema för en skitpeng.
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Tack Kölis.
Nu har jag lite jobb framför mej, så för tillfället har jag förhoppningsvis inte fler frågor på ämnet renoveringsobjekt.:)
Återkommer vid behov.
Jobbar även på att bli fullvärdig medlem i HBK. Men min bank har lite datorstrul för tillfället. Skall fixas under tisdagen, enl. uppgift.

Snöiga vinterhälsningar, minus 15 : Isak-41
 
F

F.d. 11926

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hejsan, nu har även jg hittat mig en Benz. Söker som trådens ägare instruktionsmanual eller verkstadsmanual typ peter Russeks pocket mechanic.
 
F

F.d. 22688

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej Isak.
har du några manualer eller likande som man kan få eller få köpa. Har precis köpt en 307D -77
MVH Gustav
 
F

F.d. 22688

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

har du några tips på några mekare i stockholmsområdet . Har den -77a 307d 2,4 . Behöver lite råd.
 
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Jag har haft en MB 307D -80 i snart 20 år. Instruktionsbok har jag naturligtvis, men det kanske skiljer för mycket i ålder för att du skall ha någon nytta....
En driftsäker lågbudgetbil är det i alla fall, och i sommar skall den till Kiev!
hör gärna av dig!
 
F

F.d. 22688

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej. Vad för sorts instruktionsbok är det ? Är det den som följer med bilen eller är det en do-it-your-self-bok? Är det ok om jag drar iväg ett mail till dig med nån fråga?
/Gustav
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

Hej. Jag har en original instruktionsbok till en 78-MB 307 D. Kan kopiera och maila det du ev vill komma över i den
 
F

F.d. 22688

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

OJ!! det skulle vara otroligt tacksamt. gärna!
/Gustav
 
F

F.d. 22688

Guest
Sv: Renoveringsobjekt på Mercedes 307D 1977

det jag är ute efter är styrningen, startmotor och blinkerselen. Jag är inte någon long time meckare.. men brukar få till det om jag har lite hjälp.
 
Toppen