• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

F

F.d. 786

Guest
Hallo hallo ny här på forumet och har sökt som fan men itne hittat några vettiga svar.

Det är så att jag köpte en gammal troligen hemmabyggd husbil på Ford transit chassie. Grejen är att skåpet är byggt i trä och byggt med inomhus plywood så jag har kommit fram till att jag måste bygga helt nytt skåp suttit och räknat lite ochkommit fram till att jag kommer kunna få till det för runt 4K i byggmaterial(Räknat på om jag bygger med plywood och masonit) om jag är noga med sågen och inte stressar.

Det jag undrar över är om det är någon som har erfarenheter om hur kinkiga bilprovningen är om man bygger ett nytt skåp i samma stil som det som redan sitter där, måste jag typa om bilen då eller kan man bara vissla och låtsas som det regnar? Annars kommer jag riva av hela skåpet åka och väga bilen så jag får ett intyg på hur många kilon jag har att leka med.

Jag tänkte även ändra materialet i bilen så skåpet får alusidor istället för plywood, borde bli lättare och inte suga åt sig fullt lika mycket vatten som plywood gör även om man impregnerar. Lutar åt att jag kommer köra med husvagnsplåt om jag får tag på den för en resonabel summa, sedan träreglar impregnerade med linolja, först rå sedan kokt. Detta om jag kan få tag på material utan att ruinera mig.

Tacksam för länkar där man kan köpa plåt och annat gärna från tex tyskland som jag förstått har en helt annan pribild är sverige.
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybgygge) av Bodel.

Tack så mycket kikar på dom :)
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybgygge) av Bodel.

Hej!
Olja inte träreglarna! Limmet tar inte på oljade ytor. Pensla på någon mögelgift istället. Lägg i extra krut på att det blir tät.
Var nära en gång att köpa gammal Cadillac med flak och då hade jag byggd i trä (lackad trä)

MVH: Jarmo
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybgygge) av Bodel.

Ok även på en härdande olja som linolja?Tänkte täta med butyltätning och skruva fast plåten på reglarna //edit// för jag misstänker att den plåt jag får tag kommer vara i typ 1 meter breda remsor.

Iofs träskåp och sedan lacka allt med båtfernissa kanske vore nått, tungt som fan dock och jag har bara 270 kg i lastvikt som det är hur mycket av vikten på skåpet som är vatten vet jag inte men jag skulle tippa på att iaf 30-40% procent är väta :D.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Det jag mest sitter och lurar på är infästningen mot förarhytten.

Det märker jag väl iofs när jag river det gamla skåpet.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Hej
Jag och kanske några andra är nyfiken på hur din bil ser ut.
Kom igen med några bilder!!
Mvh. Klas
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Will do ska bara ladda upp dom till forumbilder.se först
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Presenning satt på när jag fortfarande trodde att skåpet skulle gå att rädda.



Sen började jag riva lite och såg att bakersta takregel ser ut så här och gav upp på den tanken.



lite mer fuktskador runt en ventil som itne tätats tillräckligt.



mer ruttnat och uppätet trä pga vattenläckage där det satt en skorsten från en ALDE-panna en gång i tiden,som inte togsbort eller pluggades med mer än lite silvertejp.



popnitning alá värsta sortens amatör bredvid takluckan(som också läckt vatten), det är takplåtensom skarvats med popnitar igenom plyfan som plåten ligger på. finns ett par sånna skarvar gjorda av någon som itne fattat att man måste skruva mot en regel med butyl/lim mellan plåtarna och träet för att det ska bli tätt.



så detta borde räcka eller? Har ett par panoramabilder av interiören oxå men jag vet itne om jag kommer få upp dom i bra upplösning.


//EDIT// Här ser vi hur det såg ut bakom köksväggen pga den otäta takluckan och popnitningen.



nästan alla väggar som visas är ytterskalet så ni vet


kommer återanvända fönster taklucka och ventiler där det går ska även se om jag kan rädda takplåten annars blir det nog glasfibermatta och polyester på ett plywoodtak.

Fördelen är att jag "bara" betalade 5k för den och den har 4600 mil på klockan och verkar sund bortsett från lite rost i övrigt. ska göra en kontrollbesiktning imorgon och se om jag åtminstone har en hyffsad grund att bygga på. Jag oppas det iaf för den blir skattefri nästa år :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Hej
En "lite" annorlunda modell, men kul med folk som ger sej på sådana objekt.
Lycka till med bilen.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Den är byggd på en skåpbil tror jag för det är mycket "vassa" kanter från orginalkarossen när man lättar på en del vägg paneler mot fronten.

Har även kommit fram till att bygga ett nytt skåp med helt nytt fackverk kommer med 90% säkerhet gå snabbare än att försöka harva ihop det gamla.

Vet någon här hur det ligger till om jag håller mig inom måttangivelserna som står registreringsbeviset, behöver jag då göra en ny registreringbesiktning eller är det bara att köra hårt och låtsas som ingenting nästa kontrollbesiktning?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Jag skulle inte låtsas om någonting på besiktningen. Det är nog ingen som kontrollmäter den på bilprovningen.
Lycka till
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Det är det det lutar åt. Är ju inte som att det finns bilder på bilen på alla besiktningsställen liksom.:D

Tyvärr var det enda stället jag kunde få tid med kort varsel besikta i malmö som tur är inte i personbilshallen där en besiktningsperson stod med slaghacka i 15 minuter och högg sönder tröskeln på min sambos bil.
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Var inte så farligt på besiktningen.

nedslag på hel/halvljus lite rost som göra att ena backspegeln inte sitter som den ska vid färd. Det största är dock att det är glapp i båda spindelleds axlarna så frågan är om jag kan spänna dom eller om jag måste byta båda spindellederna.
 
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Funderar på om denna folie/plåt skulle kunna funka som ytskikt. Den kanske är
lite för tunn dock.

Specarna enligt en hemsida.

Ekamat / Okatherm
Då högre krav på brandklass ställs, obrännbart eller ytskikt klass PI (B-s1,d0), tex i utrymningsvägar eller i "brandsäker byggnad, BR 1", är aluminium som ytbeklädnad av mineralullsisolerade rörledningar ett kostnadseffektivt alternativ.

Ekamat / Okatherm är en stuccopräglad 0,2 mm tjock aluminiumfolie (AL 99,5). Levereras "förkrökt" i rulle. Komplett sortiment med förtillverkade böjar av samma material, 90º och 45º ingår i systemet. Böjar har tjockleken 0,2 mm – 0,5 mm, beroende av dimension.

Användningstemperatur: -196ºC - +250ºC
Tjocklek: 0,2 mm
Ytvikt: ca 550 g / kvm.
Levereras i rullar: 1000 mm X 25 m

Eller samma från paroc
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 786

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybygge) av Bodel.

Skulle det bli mycket liv påpolisen om jag ett tag kör runt med den som pickup istället för husbil? då jag ändå måste hämta material mm till bygget.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Renovering (läs komplett nybgygge) av Bodel.

Ok även på en härdande olja som linolja?Tänkte täta med butyltätning och skruva fast plåten på reglarna //edit// för jag misstänker att den plåt jag får tag kommer vara i typ 1 meter breda remsor.

Iofs träskåp och sedan lacka allt med båtfernissa kanske vore nått, tungt som fan dock och jag har bara 270 kg i lastvikt som det är hur mycket av vikten på skåpet som är vatten vet jag inte men jag skulle tippa på att iaf 30-40% procent är väta :D.


Det fäster inte på härdande olja som linolja, tyvärr! Men jag förstår inte vitsen att olja, det ska inte komma vatten in på trä. Och om det gör det, så hjälper inte oljan något, tvärtom! mögel trivs mycket bra i trä som är inoljad och inbyggd.
För övrigt är det jävligt häftig projekt du har get dej in på.
Jag skulle nog överväga göra allt i plywood plast och glasfiber. Okej jag är båtbyggare.
Jag skriver ner nu hur jag skulle göra om det var min låda. Billigt och lätt.
Material i tak och väggarna 6mm luan/Gabon plywood. Vattenfast vitlim.

Steg 1 Lägga ut x antal skivor och rita ytterkontur på utsida av vägg/tak. Skruva, limma regelverk och skarvlisterna. Såga ut konturen och alla hålen för dörr, fönster etc. Varför? Plasten har en egenskap att krympa lite vid härdning, (dragningar) med alla hålen i förväg blir det mindre av sådant.


Steg 2 Rolla ut ett lager plast över hela sidan (utsida) Så mycket att det yttersta faneren blir mättad med plast men inte så att det blir kvar några pölar. Låt det härda till nästa dag.


Steg 3 Rugga ytan lite med grov sandpapper. Rolla ut ett lager plast över hela sidan igen och lägg över ett lager så kallad ytmatta som man har närmast gelcoat i båtskrov. (mycket fin och tun glasfiber matta) Rolla in mattan i plasten så att mattan blir mättad med plast och utan luftbubblor. Låt det härda till nästa dag.


Om du vill så kan du upprepa steg 3 engång till. Tips: du kan skära kanterna med vass kniv när plasten börjar bli seg.


Jag tror du fattar, gör plyfa färdiga sidor och tak, plasta på sedan, och montera ihop. Lite svårt att skriva ner sina tankar, det går att göra nästan hur som helst.


Ja, ny fick du lite att fundera på.
Med vänlig hälsning: Jarmo
 
Toppen