• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering dethleffs -84

F

F.d. 53399

Guest
Hej husbilsklubbare!

Jag köpte en dethleffs från 84 för en månad sedan och när jag städade ur bilen upptäckte jag att det låg en massa vatten under en vattentank inne i bilen och därtill en hel del ruttet trä. Nu har jag dragit på mig ett ganska rejält renoveringsprojekt vilket är kul men också lite nervöst ibland eftersom jag inte har någon erfarenhet av att bygga. Men det är aldrig för sent att lära sig!

Nu vill jag gärna få lite tips:

Vad ska jag använda för tätningsmassa utvändigt (karossen är av aluminium)? Jag tänker att jag skall täta om allt.

Kan man sätta för ett hål genom att limma aluplåt och vad använder man då för lim? Och hur tjock plåt skall man använda? Det kommer bli en del öppningar jag inte behöver använda längre)

Hur lagar jag små små typ ärgade hål i aluminiumkarossen?

Vad ska jag använda för lim för att limma reglar mot aluminium invändigt? (Längst bak finns ingen metallram så golvet kommer hänga i dessa reglar och jag vill inte att de ramlar av) Fungerar PL800?

Kan man använda korisserikit mellan plywoodskivorna under bilen? När jag googlar står det att det är till för plåt men funkar det ändå? Har sett att en del verkar använda det.

Är det någon som vet vad som bär upp väggarna? Vad vilar de på? Jag känner mig lite orolig för att plocka bort för mycket och tänker kanske att jag lagar en sektion av golvet i taget. Är det dumt tänkt?

Jag har tänkt göra om en hel del, bland annat ska jag sätta in en vedkamin, om det så blir det sista jag gör (försök inte få mig att låta bli :)). Men först vill jag få det tätt. Tyvärr står jag utomhus och det är inte bäst väder.

Det var stört meckigt att få ut allt, allt sitter i vägen för allt annat. Jag ska inte sätta tillbaka varken värmaren eller varmvattenberedaren.

Nåväl hoppas ni kan hjälpa mig lite med mitt galna projekt :)

Jag ska försöka lägga upp lite bilder men har inte fattat hur det fungerar än, brukar det krångla i iphone?

Med vänlig hälsning,
Johan
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Renovering dethleffs -84

Och förhoppningsvis kommer lite bilder som inte är upp och ned:
 

Bilagor

  • IMG_9551.JPG
    IMG_9551.JPG
    381,4 KB · Visningar: 13
  • IMG_9555.JPG
    IMG_9555.JPG
    432,2 KB · Visningar: 8
  • IMG_9567.JPG
    IMG_9567.JPG
    421,7 KB · Visningar: 9
  • IMG_9569.JPG
    IMG_9569.JPG
    741,6 KB · Visningar: 9
  • IMG_9722.JPG
    IMG_9722.JPG
    510,3 KB · Visningar: 11

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovering dethleffs -84

Hejsan och välkommen, det finns rätt många trådar om fuktskador och renoveringar liknande din här på forumet.
Det kommer nog fler länkar, men om du testar att söka med sökfunktionen som finns, och söker på renovering, vattenskada, fuktskada, ruttet :p: m.m. så borde du få upp åtskilliga timmars läsning med förslag på lämpliga åtgärder som bevisar att det aldrig är försent för åtgärd, och att det mesta går att lösa även om det ser lite tungt ut från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen