• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av husbil - hur gör man?

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Jag tätade bara ovanifrån. Räknar med att gummilisten tar det som rinner ned. Samtidigt är det svårt att sätta butylsträngar på väggsidan och få in listen mot plåten. För man skruvar bara ovansidan av aluminiumlisten- Pratade med husbilsreparatören. Han frågade om jag viste varför man inte viker ner takplåten över väggplåten och tätar. Slarv svarade jag, Nej svarade han det skall vara enkelt och byta en fuktskadad eller krockad sida. Tror katten att det blir fuktskador. Att täta om allt på husbilen är ett jättejobb som man inte vill göra om. Därför valde jag Sika butyl. Biltemas är kanske lika bra eller bättre. Men jag ville inte chansa.
Ha det
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Jag har också reflekterat över att takplåten inte är vikt över sidan, vansinnigt...

Jag har inte någon typ av gummilist under plåtlisten, vet ej om den saknas eller om det ska vara så?

Min kantlist har/hade även en porös list som täckte skruvarna. Går den att få tag i på något sätt eftersom den "föll bort" när jag demonterade kantlisten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Den listen var sikkert ikke porøs da den var ny, men en plastlist som ikke var UV-bestandig - de blir porøse før de blåser bort ;-). Plastlisten har liten eller ingen betydelse for tettheten, en må sørge for at skruvehullene har butyl over seg føren skrur på alulisten. Får en ikke fatt på plastlisten kan en lage seg en med billig silikon, den fester seg ikke permanent.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Kama fritid har den tunna listen. Tror även att kama har vinkelprofil med en undeläggslist. Deras lister brukar vara i 5m längder.. Köpte själv en 38mm bred list till sidan med en tätningslist till. Det är som Knut säger plastlisten fyller ingen funktion än att dölja skruvarna. Fyllde upp med butyl i spåret istället för list. Men det blir inte lika snyggt men tätar bra. Dock blir det mycket mer svarta ränder vid regn. Här kommer en länk till Kama.KAMA Fritid
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

När jag byggde om min bil så såg jag till all vika takplåten över kanten och limma alltsammans för att slippa ev. läckage. Ville inte handla lister från Reimo eller Kama pga transportproblem med så långa lister varför jag valde vanliga vinklade aluminiumlister 20x20 ock limmade även dessa tillsammans med skruv i förborrade hål. I dessa hål tryckte jag in sikaflex för att slippa lossade skruvar och ev fuktproblem framledes.
 
Toppen