• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av husbil - hur gör man?

F

F.d. 55128

Guest
Har fått tag i en Autostar -89 som jag håller på att renovera.
Husbilen har läckt in vatten på flera ställen. Taket i alkovdelen är "lite skadat", och jag är fundersam till hur jag ska göra.

Gör det något om plywooden i taket är "spröd/delad". Jag har plockat dragit ur aluminiumplåten så jag ser ner rak ner i taket, men det ser ganska bra. ut. Taket invändigt har en fläck i storleken 2x3 dm och plywooden är där mjuk.

Är det nödvändigt att byta plywood som tidigare varit blöt?
Måste man lyfta bort hela taket för att byta innertaket (reglarna för att fästa innertaket i sitter ovanpå väggen...).

Finns det någon vänlig själ som det går att ringa för ett par frågor?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Lägg gärna upp lite bilder så blir det lättare att se problemet.
Jag har själv renoverat min husbil efter ganska så omfattande fuktskador.
Det grundläggande är att allt fuktigt måste ut och nytt fräscht in men det är svårt att uttala sig om om det inte finns på bild.
Man kan ju alltid skära ut en plywood bit och ersätta med en ny. Du kan ju faktiskt ersätta den med ett annat material också om det skulle behövas.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Ska ta bilder under morgondagen.
Eftersom 3mm plywood är svår att få tag i och väldigt dyr. Går det att köra med oljebehandlad board, masonite eller liknande för inner/yttermaterial i väggar och golv?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Kan inte din lokala byggmarknad ordna fram 3 mm. Plyfa?
Självklart kan du använda board men den är ganska mjuk och klarar inte slag och tryck på samma sätt som plyfa.
Jag skulle nog inte rekommendera board som yta i en husbil.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Ska ta bilder under morgondagen.
Eftersom 3mm plywood är svår att få tag i och väldigt dyr. Går det att köra med oljebehandlad board, masonite eller liknande för inner/yttermaterial i väggar och golv?

Tjockare skivor ökar vikten.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Ska ta bilder under morgondagen.
Eftersom 3mm plywood är svår att få tag i och väldigt dyr. Går det att köra med oljebehandlad board, masonite eller liknande för inner/yttermaterial i väggar och golv?

Kanske svár att fá tag pá, men dyr är den inte om man jämför med andra skivor.

Titta pá brädgárdar inte pá byggvaruhus sá hittar du. mátten är 244 x 1220 x 3 mm.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Ska ta bilder under morgondagen.
Eftersom 3mm plywood är svår att få tag i och väldigt dyr. Går det att köra med oljebehandlad board, masonite eller liknande för inner/yttermaterial i väggar och golv?

Morgondagen var igår:twitcy:

Och bilder, bilder, bilder, det brukar lösa allt:p
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Tog en bild när jag rivit ner ena väggen i alkovet.

Det jag mest funderar över är taket, eller kanske mer reglarna som sitter högst upp mot taket.
Man ser att det är en gammal fuktfläck. Min tanke är att plocka ner tyget och antingen tvätta eller försöka byta ut det.
Plywood skivan som sitter ovanför måste ju bytas. Dessvärre så är allt skruvat utifrån vilket krånglar till arbetet en hel del.
Taket ligger ovanpå reglarna till väggarna vilket inte heller förenklar (jag är tvungen att byta ut bla. de översta liggande reglarna)...

Har fått varierande svar på om man måste byta ut allt dåligt virke?

Vilket lim lämpar sig för att fästa isoleringsskivor och reglar mot aluminium ytterväggen?

Vilket lim passar det att limma på nytt innertak?
Fick tips om MS Polymer lim, gör det någon skillnad vilket man väljer?
 

Bilagor

  • IMAG0353.jpg
    IMAG0353.jpg
    793,3 KB · Visningar: 101

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Titta på klubbens största tråd. Vår mästerbyggare byggde ett nytt skåp. I samband med detta limmade han också plåt. Du har mycket att hitta i denna tråden.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Tog en bild när jag rivit ner ena väggen i alkovet.

Det jag mest funderar över är taket, eller kanske mer reglarna som sitter högst upp mot taket.
Man ser att det är en gammal fuktfläck. Min tanke är att plocka ner tyget och antingen tvätta eller försöka byta ut det.
Plywood skivan som sitter ovanför måste ju bytas. Dessvärre så är allt skruvat utifrån vilket krånglar till arbetet en hel del.
Taket ligger ovanpå reglarna till väggarna vilket inte heller förenklar (jag är tvungen att byta ut bla. de översta liggande reglarna)...

Har fått varierande svar på om man måste byta ut allt dåligt virke?

Vilket lim lämpar sig för att fästa isoleringsskivor och reglar mot aluminium ytterväggen?

Vilket lim passar det att limma på nytt innertak?
Fick tips om MS Polymer lim, gör det någon skillnad vilket man väljer?

Tja, det beror ju lite på hur dåliga reglarna är, du kan ju ta bort fram till friskt trä, gör en urfasning på reglarna som ska skarvas och limma/skruva ihop där urfasningarna "ligger i mot varandra" (det där lät ju konstigt):wub:
Sen skulle inte jag använda fuktfläckat tyg oavsett om man tvättar tyget eller inte, i med nytt tyg, det kommer om inte annat att kännas fräschare.
Vilket lim du skall använda i det här fallet är nog det minsta problemet, och varför inte vanligt Casco trälim för utebruk.
Trevligt med bilder, mer sådant:)
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

En möjlighet till tips finns på REIMO Campingbus, Wohnmobil, Reisemobil, Womo-Zubehör, Ausbau T5, Aufstelldach, Wohnwagen-Zubehör, Camping-Zubehör. Till invändig väggbeklädnad skulle jag nog välja vattenfast masonit som när beklädnaden är klar kan tapetseras med lämplig vattentålig tapet.
Möbelplywood med poppelkärna (lätt) samt beslag m.m. finner du säkert hos Reimo.

Jag hade tänkt att använda "oljebeständig masonit". Men hittade i ett par trådar här på forumet om att man använder plywood och inte masonit?!

Det finns ju olika typer av masonit, en hårdare variant på 3mm som är oljebeständing borde väl fungera?
Finns det någon som har erfarenhet om detta fungerar?
Jag kommer att behöva byta ganska mycket och masoniten ligger ju i en helt annan prisklass jämfört med plywood.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Är nog inte så bra på trä, men oljebeständig låter väl bra. Själv skulle jag nog offra några bitar för att testa genom att "blötlägga" och se hur det ser ut efter c:a en vecka. För risken att det kan bli kondens finns nog även om den är liten med bra limning.
En variant som jag skulle tänka mig är att limma en sån där plastmatta som man lägger under parketten först på plåten och sedan ev. masonit men som sagt har ingen erfarenhet.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Är nog inte så bra på trä, men oljebeständig låter väl bra. Själv skulle jag nog offra några bitar för att testa genom att "blötlägga" och se hur det ser ut efter c:a en vecka. För risken att det kan bli kondens finns nog även om den är liten med bra limning.
En variant som jag skulle tänka mig är att limma en sån där plastmatta som man lägger under parketten först på plåten och sedan ev. masonit men som sagt har ingen erfarenhet.

De skulle jag inte rekommendera.... då är risken väldigt stor att om fukt kommer in så kommer den inte att kunna ta vägen någonstans = mögel
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

De skulle jag inte rekommendera.... då är risken väldigt stor att om fukt kommer in så kommer den inte att kunna ta vägen någonstans = mögel

Håller med, det måste kunna andas ordentligt.
Just nu lutar det åt 4mm plywood för min del, därefter någon typ av tapet (ej våtrumstapet).
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

hEJ
K-Rauta har 4 mm plyfa för 160 kr skivan

MVH//Jocko:mcride:
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Har du bilen under tak nu?
Ha det

Jodå, har fått ihop en stomme med plåttak. Tillfälligt täckt övre väggarna med presenning, det blir stående panel till våren.
Carport.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Det är bra att du har den under tak. Om jag var som du skulle jag täta om alla taklister. takluckor och fönster. Tätade om min bil med butyl. Som heter Sika lastomer 710. Det gick åt minst 15 patroner. Det finns andra tillverkare också. Det finns även butyl på rulle. Jag tror att Bror använde den. Jag tyckte den var lite hård därför valde jag butyl på patron. Under dom lägndsgående aluminiumprofilerna som binder samman tak med vägg satt gummilister. Dessa fanns att beställa från Bürstner (har en Bürstner) Under listen och gummilisten är tak och vägg ihopskruvade. När man skall täta om är det viktigt att få bort all gammal butyl så att ytan blir ren. Sedan fick jag rådet (av en husbilsreparatör) att lägga 3 strängar butyl bredvid varandra på taket. (kallas fint för trippelsäkring) Sedan dit med gummilisten och aluminiumprofilen och skruva ihop allt igen. När man tätar om dessa långa lister så rekommenderar jag att man är minst 2 personer gärna fler. Testa först på en provbit så att du får en uppfattning om hur mycket du skall lägga på samt att du får en uppfattning om hur KLETIGT det är. Du måste använda en tryckluftsdriven eller batteridriven spruta för det är otroligt jobbigt att få ut butylen.
Lycka till
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renovering av husbil - hur gör man?

Det är bra att du har den under tak. Om jag var som du skulle jag täta om alla taklister. takluckor och fönster. Tätade om min bil med butyl. Som heter Sika lastomer 710. Det gick åt minst 15 patroner. Det finns andra tillverkare också. Det finns även butyl på rulle. Jag tror att Bror använde den. Jag tyckte den var lite hård därför valde jag butyl på patron. Under dom lägndsgående aluminiumprofilerna som binder samman tak med vägg satt gummilister. Dessa fanns att beställa från Bürstner (har en Bürstner) Under listen och gummilisten är tak och vägg ihopskruvade. När man skall täta om är det viktigt att få bort all gammal butyl så att ytan blir ren. Sedan fick jag rådet (av en husbilsreparatör) att lägga 3 strängar butyl bredvid varandra på taket. (kallas fint för trippelsäkring) Sedan dit med gummilisten och aluminiumprofilen och skruva ihop allt igen. När man tätar om dessa långa lister så rekommenderar jag att man är minst 2 personer gärna fler. Testa först på en provbit så att du får en uppfattning om hur mycket du skall lägga på samt att du får en uppfattning om hur KLETIGT det är. Du måste använda en tryckluftsdriven eller batteridriven spruta för det är otroligt jobbigt att få ut butylen.
Lycka till

Gällande "trippelsäkring" - Jag har också hört talas om detta från en husbilsrenoverare. Men om man ska täta listen som ligger på kanten ovanpå tak/vägg. Är det 3 strängar på takdelen och 3 strängar på väggdelen (totalt 6 strängar för en kantlist)?

Har även funderat på varför man inte tidigare lagt en sträng direkt i skarven mellan tak och vägg? Det vore väl bra att ha tätning precis i skarven just där vatten annars kan rinna ner?!

Har en tryckluftsdriven spruta, men kommer troligtvis inte hinna med detta i år eftersom utomhustemperaturen inte tillåter torkningen...

Har kollat runt gällande butyl och såg att någon rekommenderade Casco Marin & Teknik som jag har köpt ett par tuber av. Biltemas butyl håller (enligt vissa) inte mer än ett par år.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen