• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Som jag nämnde i Brors tråd ger jag mig på dörrsidorna först. Vill ha avlånga distinkta spår i klädseln och testar nu olika metoder. Går inget vidare. Har köpt särskilt elastiskt konstläder och dyrt kontaktlim.
Bilder på starten:

:confused:
 

Bilagor

  • P9100102.JPG
    P9100102.JPG
    598,9 KB · Visningar: 103
  • P9100103.JPG
    P9100103.JPG
    658,7 KB · Visningar: 95
  • P9100104.JPG
    P9100104.JPG
    585,8 KB · Visningar: 101
  • P9100101.JPG
    P9100101.JPG
    644,2 KB · Visningar: 147

Bosse i Åmål

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Åmål
HBK-Nr
322
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve

jag undrar hur din markering skall se ut. fösök med ett laminat eller 5-6mm. skumm på
undesidan och sy en ellr tva decorsömmar rakt igenom.
försöker att bifoga en bild

Bosse i Åmål
 

Bilagor

  • IMG_1824 söm i lamin.jpg
    IMG_1824 söm i lamin.jpg
    42,4 KB · Visningar: 11.831
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det ser ju onekligen väldigt snyggt ut med en dekorsöm. Jag är inte helt rudis med symaskin men det är det här med spikrakt och även kurvor. Tänkte att klädseln skall få raka spalter fram till en helrund slät yta där fönsterveven går runt och helrunt där högtalargallret skall sitta.

Det jag testar just nu är dubbla lager 0,4 mm polyeten lagda i remsor med 2 mm mellanrum på skivan. Skall testa med kontaktlim i springan och nedpressning av skinnet med en plåtremsa. Jag kan dock inte komma på hur jag skall hitta mellanrummet då skinnet ligger över.

Börjar med att testa om det fäster och blir snyggt. Snyggt SKA de bli.

Tack för tipset. Det kanske är dags att koppla in hustrun lite.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Är det någon som har en bild på innerdörr (tror det gäller fiat). Har tänkt mig markeringar på dörrsidan med släta rundlar vid fönstervev och vid högtalargaller. I övrigt raka liggande linjer. Eller någon kanske har tips på länk där man kan se dörrsidor.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve

jag undrar hur din markering skall se ut. fösök med ett laminat eller 5-6mm. skumm på
undesidan och sy en ellr tva decorsömmar rakt igenom.
försöker att bifoga en bild

Bosse i Åmål

Hej Bosse!

Efter olika tester med skumgummiunderlag och kontaktlim har jag kommit fram till att ditt tips om decorsöm är rätt metod. Skall köpa kraftigare nålar och provsy.

Blir glad för goda råd och tips.

:cool:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Här är nu dörrklädseln färdig för symaskinen. Överst vinylen. Därunder två skikt polyeten x 4 mm och underst lakansväv. Tyg underst var nödvändigt för att symaskinen skulle mata. Provade först med plast. Tji.

Har fäst varje skikt med små klickar Tec-7 (toppen) utanför maskinens räckvidd.

Efter flera prov valde jag bort s.k. dekorsöm och kör med rak söm. Låter de svällande, hoppas jag, mellanområdena vara dekor.

Hoppas slutresultatet också kan publiceras.
 

Bilagor

  • P9120105.JPG
    P9120105.JPG
    628,5 KB · Visningar: 89

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hoppas slutresultatet också kan publiceras.

Dörrsidan är på plats. Det finns en hel del brister i sömnaden och i noggrannheten vid övergången från fyllda ytor till släta. Kameran avslöjar obarmhärtigt felen i sömmarna trots att man knappt ser dem i verkligheten. Jag kommer att göra om det hela senare. Skall besiktiga bilen först.

Då jag ritade upp linjerna på vinylen använde jag en gammal grov krita. Det duger inte. Linjerna måste vara smala och skarpa. Eftersom klädseln inte fick plats under armen på symaskinen var jag tvungen att sy rundlarna för veven och högtalargallret från två håll. Mycket svårt att sy snygga cirklar. Man har bara en chans, det går inte att sprätta upp och göra om. Hålen efter nålen blir kvar.

Skall fundera ut ett sätt att sy klädseln i två delar.

Högtalaren bakom gallret syns heller inte i verkligheten. Rackarns kamera. Får sätta högtalartyg bakom gallret.

Den elastiska vinylen och kontaktlimmet var toppenprodukter. Limmet måste dock sprutas på.
 

Bilagor

  • P9260068.JPG
    P9260068.JPG
    586,9 KB · Visningar: 148

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Detta ser mycket bra ut. Skall försöka efterlikna detta även på min bil. En undran bara....de rundlar som du sytt har inte dessa kunnat limmas och satts under press vid torkning?
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Vet att man skall utnyttja forumet innan man ger sig på något nytt. Gäller ombyggnad av instrumenpanelen.

Så här ser den ut idag. Den nedre delen med radioplatsen och "godishyllan" snickrade jag till för flera år sedan. Allt gjort i trä.

Vill nu ta bort det krimskramset och få till en svagt rundad mittkonsol med infälld platt backskärm och gps. Till höger rejält med plats för kartor och andra prylar. Ett handskfack i bekväm höjd också.

Besiktning måste fixas först så jag inte kommer dit utan panel. Vore kanske kul att få höra reaktionen.

Tror att jag kan delvis använda mig av originalunderdelen som syns på sista bilden.
 

Bilagor

  • P9220065.JPG
    P9220065.JPG
    599,7 KB · Visningar: 142
  • P9220066.JPG
    P9220066.JPG
    613,3 KB · Visningar: 131
  • P9220067.JPG
    P9220067.JPG
    564,6 KB · Visningar: 116
  • P9260071.JPG
    P9260071.JPG
    648,2 KB · Visningar: 129

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Vet att man skall utnyttja forumet innan man ger sig på något nytt. Gäller ombyggnad av instrumenpanelen.

Nu börjar jag närma mig skarpt läge i mina funderingar. Hoppas kunna göra en modul på det parti som avbildas. En mjuk rundning av "modernare" utseende. I den vill jag fälla in backskärm och GPS-skärm av platta typen.

Kan man möjligen göra den av plåt och klä den med något mjukt innan vinylen läggs på?

Jag blir glad för alla tips. Bror t.ex. kanske läser och har någon idé som bilplåtskunnig.

/Alve:confused:
 

Bilagor

  • PA110073.JPG
    PA110073.JPG
    619,5 KB · Visningar: 59

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Bror läser absolut.
Skall du verkligen göra detta i plåt. Jag skulle nog gjuta i glasfiber även om det är lite bökigt men fördelen med detta är att man kan forma som man vill och detta är jobbigt att göra i plåt. Det skall falsas mm.
Allt som skall göras på min bräda är med hjälp av en gammal likadan där jag sågar bort användbara delar samt lim och resten får bli med glasfiber.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Bra att ha en Bror som läser. Klart att du har rätt. Att jag tänkte i plåt beror på min önskan att kunna skruva dit och bort hela modulen. Den bör göras i flera mindre avdelningar för att vinylen skall kunna värmas på snyggt. Vet inte hur jag skall få till dolda skruvar.

Skall besöka Williams båtvarv i Motala igen. Jag köpte glasfiberprylarna där 1995 då jag inredde husbilen. Det handlade om att få en mjuk övergång mellan kaross och dörren till bostadsdelen. Jag använde ett material som vid första anblicken ser ut som skumgummi men är av fast konsistens. Är otroligt lätt att såga, slipa och skära i. Kan formas precis som man vill. Lite skulpturjobb. Då man är nöjd med formen penslar man på tvåkomponentplast och bakar in glasfibern.

Tänkte mig att den här modulen skulle gå nästan från golvet och upp en bit över gamla brädan.

Det svåraste blir antagligen att få dit vinylen snyggt och klura ut fästanordningar som inte syns men som gör det möjligt att demontera. Måste ha tillgång till båda bildskärmarna innan jag börjar. Skärmarna skall också fästas på ett sätt i modulen så att man kan ta ut dem vid behov. GPS:en kanske måste flyttas till datorn för uppdatering?

Nu när det här är satt på pränt låter det verkligen svårt. Behöver nog all uppmuntran och goda råd jag kan få både från Bror och andra likasinnade.:eek:

Om det är nåt jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
den skum du talar om är en speciell cellplast och som används bl.a till hembyggda flygplan. Som du säger så kan man forma den som man vill och sedan gjuta men 2 komp plast. Detta med skruvar som skall vara dolda kan du inte gjuta in dessa om du har åtkomst från baksidan?
Tror inte heller att det blir så stora problem med vinylen för den kontaktlimmas väl och då sträcker man ut vinylen till att följa ytan och använder också värmepistol. Det är också bra att ta hjälp för det kan behövas en extra hand. En sträcker vinylen och en medhjälpare limmar och värmer vid behov.
Du kommer att lösa detta
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Bror!

Innan jag fortsätter med projektet skall jag inhandla nytt backningsystem med plattskärm och en GPS. Det kan vara svårt nog att hitta rätt utrustningar med bra funktion och till rimligt pris. Nu har jag dessutom ställt till så jag behöver skärmar av samma storlek.:cool:

Under tiden jag letar plockar jag nog bort mitt tidigare verk och börjar plocka isär brädan. Lägger upp bilder då och då.

Hälsningar
Alve
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

När jag såg på dörren så tänkte jag lite som jag gjorde på min för jag monterade jag på självhäftande isolermattor och jag har för mej att jag tog 2 eller 3 cm som köptes på Biltema och limmade dom direkt på plåten då blev det mycket tystare dörrar .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

De celler som används för att få flygplan i luften tror jag heter Duracell;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu har jag påbörjat arbetet med instrumentpanelen. Varför tog det så lång tid att komma igång?

Jo det beror på att: Innan jag började ville jag ha en täckning för fönstren i främre delen eftersom jag måste ha bilen uppvärmd. Jag hittade inget färdigt utan nödgades tillverka den själv. Bilder och beskrivning på den lägger jag på avdelningen "Sköt om husbilen".



PA300093.JPG
För att kunna fixa det behövde jag tillverka ett rejält bord att hålla till på i min snickarverkstad. Bordet behövs även för att få plats med den lösa instrumentpanelen
under konstruktionen.




Det ena ger det andra. För att få plats med bordet krävdes att jag rev två väggar i snickeriet.

Jag lägge upp bilder på, som jag hoppas, fortskridandet.

PA310094.JPG PA310096.JPG
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Delarna är hängda på plats och visar hur det ser ut från fabrik. I den del som syns över radiofacket har jag tänkt mig att bygga ut i tjocklek för att fälla in skärmarna till GPS och backkamera. Samtidigt tänkte jag räta ut övre delen och släppa ut den en bit för att skärma av för sol och samtidigt få lite utrymme att lägga prylar på.

Den del som går ner mot golvet, där kablarna till radion hänger, funderar jag på att också bygga ut för att göra plats för dricka o godis.


PB010097.JPG

Jag är öppen för idéer. Även skeptiska funderingar.

Här är delarna borttagna.


PB010098.JPG


PB010099.JPG
PB010100.JPG
PB010101.JPG
Närbilder på värmeinstallationen. Isolering mot motorrummet verkar bra. Jag pasar på att fixa så att reglagen går lättare och fungerar som det var tänkt från början.

Hälsningar

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har nu demonterat yttre skalet på hela instrumentpanelen. Måste passa på nu att kontrollera ledningsdragningarna som har blivit lite trassliga under årens lopp.
Men, phu, har man inte jobb så skaffar man sig.

PB020102.JPGPB020103.JPG
PB020104.JPG


Hittade en intressnt härva av fiberoptik. En fast lampa tänds då strålkastarna slås på. Den fungerar och man kan se i ändarna på fiberkablarna att det lyser. Men jag kan för liv o pina inte hitta något ställe där dessa kablar skall anslutas. Alla instrument har egen belysning med en vanlig liten glödlampa.

PB020105.JPG

Är det någon som vet vad dom skall användas till.

Avvaktar med spänning vilda förslag.

/Alve
 
Toppen