• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera husbil fiat hymer

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Snyggt jobb ser riktigt fint ut.
Hoppas du får en trevlig sommar med många fina dagar i din HB.
 

Thobias

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
34706
Medlemskap
2024
Fick 2a på säkerhetsbältet på förarplatsen på min fiat hymer från -99. Har ringt runt men har ej fått tag på nytt bälte. Reservdelsnummer är 1302762800 men lyckas ej beställa.

Bifogar bilder.

Tacksam för hjälp att hitta nytt bälte.
 

Bilagor

  • IMG_5621.jpeg
    IMG_5621.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 38
  • IMG_5620.jpeg
    IMG_5620.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 38
  • IMG_5622.jpeg
    IMG_5622.jpeg
    3 MB · Visningar: 39
  • IMG_5623.jpeg
    IMG_5623.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 38
  • IMG_5605.jpeg
    IMG_5605.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 35
  • IMG_5604.jpeg
    IMG_5604.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 33
  • IMG_5603.jpeg
    IMG_5603.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 33
  • IMG_5602.jpeg
    IMG_5602.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 35

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Fick 2a på säkerhetsbältet på förarplatsen på min fiat hymer från -99. Har ringt runt men har ej fått tag på nytt bälte. Reservdelsnummer är 1302762800 men lyckas ej beställa.

Bifogar bilder.

Tacksam för hjälp att hitta nytt bälte.
Borde väl finnas på någon skrot? Är det rullen som inte funkar eller själva bältet som är slitet? Hittade du förresten läckaget när du renoverade? Har en liknande bil och är lite rädd för att listerna mellan tak och väggar inte ska hålla tätt. De är ju T formade och omöjliga att ta loss enda sättet är väl att försöka täta mellan list och kaross i så fall....
 

Thobias

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
34706
Medlemskap
2024
Borde väl finnas på någon skrot? Är det rullen som inte funkar eller själva bältet som är slitet? Hittade du förresten läckaget när du renoverade? Har en liknande bil och är lite rädd för att listerna mellan tak och väggar inte ska hålla tätt. De är ju T formade och omöjliga att ta loss enda sättet är väl att försöka täta mellan list och kaross i så fall....
Remmen är för sliten.Jag var på Autodemonteringen i Sjöbo. Dom ville sälja ett begagnat bälte för 1500kr som var 20 år gammalt. Det gick sönder när han visade det. Fick ingen bra känsla så köpte inte där.

Tror det blir detta bälte från mekonomen. Ska testa iaf. Säkerhetsbälte - automatiskt 4-punktsbälte

Jag drog ut en T-list och tätade om men det är inte helt enkelt. T-listen gick sönder eftersom det är små hål i den som fäster i fogen. Löste det genom att borra nya hål och sätta tillbaka med ny fog. Har även försökt täta utifrån, inte så snyggt men hoppas det håller tätt iaf.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Remmen är för sliten.Jag var på Autodemonteringen i Sjöbo. Dom ville sälja ett begagnat bälte för 1500kr som var 20 år gammalt. Det gick sönder när han visade det. Fick ingen bra känsla så köpte inte där.

Tror det blir detta bälte från mekonomen. Ska testa iaf. Säkerhetsbälte - automatiskt 4-punktsbälte

Jag drog ut en T-list och tätade om men det är inte helt enkelt. T-listen gick sönder eftersom det är små hål i den som fäster i fogen. Löste det genom att borra nya hål och sätta tillbaka med ny fog. Har även försökt täta utifrån, in så snyggt men hoppas det håller tätt iaf.
Funderar på om man kunde skaffa en tunnare pip till tätningsmedlet på något sätt och sedan täta om utifrån. Har läst en del om detta problem på tyska sidor och de fräser ut den gamla listen och fyller i tätningsmedel och sätter i ny list....Men det är ju många meter list på bilarna. Jag har lyckats köpa bälte flera gånger som varit i mycket bra skick på Returbilen/Delplocken. Såg att du bor i Skåne och där finns en stor anläggning i Malmö nära stationen.
 

Thobias

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
34706
Medlemskap
2024
Funderar på om man kunde skaffa en tunnare pip till tätningsmedlet på något sätt och sedan täta om utifrån. Har läst en del om detta problem på tyska sidor och de fräser ut den gamla listen och fyller i tätningsmedel och sätter i ny list....Men det är ju många meter list på bilarna. Jag har lyckats köpa bälte flera gånger som varit i mycket bra skick på Returbilen/Delplocken. Såg att du bor i Skåne och där finns en stor anläggning i Malmö nära stationen.
Tack för tipset.

Lycka till med tätningen.
 
Toppen