• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöring - klisterrester efter stripes

F

F.d. 4538

Guest
Är det någon som har ett bra tips hur man får bort resterna efter man har tagit bort en strips på bilen. Har blivit en hinna kvar som jag inte vågar ta vad som hellst för att få bort. Plast underlag. Tack i förväg.

Senast redigerad av en moderator:

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring - klisterrester efter stripes

Lacknafta och sedan T-röd på en trasa för att få bort lacknaftan. Vaxa därefter.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Testa den vita svampen fläcksuddaren. Finns i välsorterade ICA butiker. Endast lite vatten på, inga kemikalier. Jag fick bort alla märken efter gamla klistermärken på husbilen med den svampen.

F

F.d. 18508

Guest

det finns en speciell gummi/plast trissa man monterar på borrmaskinen för och köra bort stripes med ,plåt/lack verkstäder har dom,går väldigt fort och lämnar inte spår kvar,så slipper ni gnugga livet ur er eller använda massa starka lösningsmedel på bilen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nesten alle typer lim og fastgrodd skitt kan fjernes med en rensende voks beregnet på plastbåter (marinaer eller Biltema har dette).

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag använde en gång flytande Autosol hårdvax. Det var ingen höjdare som vax, men det var bra på att ta bort gamla tejprester. Funkar förmodligen med vilket flytande hårdvax som helst.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Även CRC 5- 56 och WD 40 universalsmörjmedel tar bort tejprester riktigt bra. Behandala med vax efteråt.

Per-Åke

F

F.d. 29925

Guest

Jag klagade en gång på de streckkodslappar som finns på allt möjligt och omöjligt. Var omöjliga att få bort utan att se rester av limmet.
Tipset jag fick "gnugga med smör", funkade faktiskt men då var det bara fråga om små lappar hur det skulle vara med större ytor? Ja, gud bevare mig, tänk vad smör det skulle gå åt.:D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Saken er fett, de fleste lim fra merkelapper og lignende kan fjernes med fett.
Smør, olje eller voks går nesten like bra allt - flasker og glass som vi ønsker å bruke om igjen blir gnidd (gnukkad) med matolje, lim etter dekaler får flytende hardvoks eller i spesielle tilfeller motorolje (ny :D).

F

F.d. 4538

Guest

Jag klagade en gång på de streckkodslappar som finns på allt möjligt och omöjligt. Var omöjliga att få bort utan att se rester av limmet.
Tipset jag fick "gnugga med smör", funkade faktiskt men då var det bara fråga om små lappar hur det skulle vara med större ytor? Ja, gud bevare mig, tänk vad smör det skulle gå åt.:D

Passa på när det är billigt på ICA eller nånstans...haha tack o ha det bra..Kenneth

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Biltema har en spray "Label off"36-4519 , a 79:90 som fungerar bra på små klisterlappar eller limrester!
// Göte J

F

F.d. 28145

Guest

När nya fönstret var på plats satt mycket lim kvar efter silvertejpen. Tog bort det med nagellacksbortagare utan aceton. Ska vi bättre väder vaxa efter.

Det yttre fönstret försvann i Portugal och det ny köptes i Tyskland.

Bilagor

• Silvertejp.jpg
    Silvertejp.jpg
    54,6 KB · Visningar: 3
F

F.d. 4538

Guest

Tack för alla tips, tog det med nagellacksbortagning, som i förslaget. Detta gick mycket bra..Tack alla för de fina tipsen, nu drar vi norrut mot Lofoten. Om en vecka bär det iväg. Ha det bra alla. Kenneth

Toppen