• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöring duschvägg

F

F.d. 53500

Guest
Jag läste för inte så länge sedan om ett bra rengöringsmedel för borttagning av kalk på duschväggar. Jag kan inte hitta det nu, men det är kanske någon som kan klura ut var jag kan hitta det. Burken fanns med, och jag tror att den var röd.
Ingvar

F

F.d. 50265

Guest
Sv: Rengöring duschvägg

Enkelt och billigt. Använd en vanlig sprayflaska och fyll den med en tredjedel ättika och två delar vatten. Spraya så allt blir blött, låt sitta 5-10 minuter och skrubba med en svamp noggrant. Låt vara i c:a 5 min och sedan spola med varmt vatten. Torka tort med en frottehanduk och sedan avsluta med en diskhanduk. Jag gjorde detta i går, duschen är nu kristallklar.:spinny:

F

F.d. 50069

Guest

Citron tar bort kalkfläckar! Detta enl. Husmorsknep.se
Skär itu en citron och gnugga, skall iaf vara effektivt mot kalkfläckar på diskbänkar:wideeyed:

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Kalkosan från Herdins fungerar bra hemma Har inte behövt använda det husbilen. Medlet förvaras i plastflaska, så det borde vara OK att använda det på plastdetaljer i husbilen. Vid funderingar kan man ringa deras kundtjänst.
/ Olle

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det finns många olika sorters plaster, med helt olika egenskaper. Det finns exempelvis polyeten, akryl, polypropylen, polyester, polyuretan, silikoner. En del är härdplaster andra termoplaster. Vad det är för plats i väggarna i badrummen i husbilar vet jag inte. Jag skulle nog inte lita på att man kan använda ett medel på en plastyta, bara för att medlet finns i den plastbehållare.

Johan K.

F

F.d. 55488

Guest

Vanligt avkalkningsmedel på en tvättsvamp (den mjuka sidan. För svampen över hela ytan. Skölj med vatten. Kalken är borta. Använd aldrig vita ogenomskinliga rengöringsmedel, typ VIM! Har du aldrig haft svårt att få rent så får du det då. De vita medlen innehåller slipmedel. Dessa slipmedel repar och gör ytan för evigt trög. Grogrund för skit och fäste för kalk. Detta gäller även hemma på badkar, tvättställ och toastol såväl som på dess kromade kranar. Lycka Till! Hälsningar Fy & Bi :):)

F

F.d. 29989

Guest

Hej.
Använder vanlig ättika, typ 12% finns på Willys för runt tian för en liter.
Vi är mycket på Öland med lokalt brunnsvatten, kalk så det räcker och blir över. Avkalkar kastruller, termos, badrum, handfat, kranar inkl transparanta duschväggar flera ggr i veckan. All kalk bara löses upp, behövs knappt "mekanisk" rengöring med svamp. Helt perfekt resultat med minimal insats. Sörj för god luftväxling under användning men blir ingen kvarvarande lukt. Spraya på, vänta några minuter, vid mycket kalk använd mjuk svamp/wettex eller diskborste, skölj med vatten. Mycket bra, och billigt.
Med vänlig hälsning Philip.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Varför måste allt vara billigt och icke avsedda lösningar. Thettford har ett bra badrumsrengöring för 49:-. detta använder vi och funkar ypperligt. Men det är klart, Jula o ÖB har säker billigare grejor.

Bilagor

• OV1123_5549.jpg
    OV1123_5549.jpg
    13,7 KB · Visningar: 358

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For kalk virker de fleste svake syrer, fra coca cola via eddik, sitron og tomat til surt vatn. Men som flere påpeker bruk ikke slipemiddel, plast liker ikke dette.

Toppen