• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kylskåp Rengöring bakom kylskåp

krillebf

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2026
Hej, vi gör rent bakom kylskåpet på vår Adria 2010, troligen aldrig rengjort förut.
Vi möttes av detta, rost och skit, kan vi åtgärda detta själva eller bör vi lämna in bilen för åtgärd på verkstad?
Hälsningar Christer

Bilagor

• 20260304_133405.webp
    20260304_133405.webp
    1.013,1 KB · Visningar: 236
  • 20260304_133043.webp
    20260304_133043.webp
    1,4 MB · Visningar: 236
Rengör bort allt damm o smuts. Tag försiktigt bort rosten och måla med värmetålig färg. Finns på biltema med fler ställen...

Aluminium delarna går att rengöra och spraya tunnt med WD-40 på

Ha en mental och monetär beredskap för att köpa nytt kylskåp.

Det ser ut som rostangreppet tagit sig djupt ner i metallen.
Som bekant räcker det med att en rostpor når vätskan i systemet så är det kört.

1772632006842.webp

Tyvärr tror jag att väldigt många kylskåp från campingfordon ser ut så här på baksidan. Det verkar som om rören målats med en dålig färg som vare sig står emot värme eller fukt. Men materialet är ganska tjockt så det rostar inte hål så lätt. Som tidigare skrivits så kan man rengöra och måla med bra värmetålig färg. Utrymmet bakom kylen är ju öppet utåt via gallret så den som kör vintertid på saltade vägar får också in saltslask här särskilt på bilar vars kylskåp är monterat i bakgaveln.

Hej. Jag har varit o kontakt med en husbilsverkstad och de säger att de har aldrig varit med om att det har rostat hål i ett sådant här rör. Måla röret är bara för att det skall se snyggt ut så jag kommer ta bort alla färgflagor och städa i resten av utrymmet. Jag har också beställt 2 st. Brandskydd maus stixx pro som jag skall installera i detta utrymmet och en där bodelsbatteriet är.

Att bara måla rostbenägna stålrör för att det skall se snyggt ut verkar faktiskt vara ett totalt korkat uttryck.......
Man målar väl metallsaker för att de skall rosta så lite som möjligt under ett flertal år.
Man brukar nog med normalt intresse som kanske inte finns på verkstäder försöka få bort lösa flagor och jobba lite lätt och försiktigt med både lite grovt slippapper och någon lämplig stålborste. Man kan sedan ta värmebeständig färg, men någon som nästan är bättre när det redan är rostigt är bromsoksfärg på burk som både är tjockare och täcker bättre och går bra att "mosa" på och massera in i rören med en pensel så att man i alla fall stoppar rosten att fritt härja vidare där det redan finns rost m.m. som binder fukten och påskyndar rosten onödigt mycket. Bromsokfärg tål ca. 200° så det räcker gott.
Med tanke på att ett original 230V/12V/gasol kylskåp kostar mellan 16.000:- till ca 38.000:- eller mer ändå, så är några timmars arbete i vårsolen en billig extra försäkring.
Biltemas bromsoksfärg duger bra och är nog också ett billigt försäkringsbidrag till arbetet kan man tycka, även om man får kasta av med penseln :msn_tongue:.
Skärmbild 2026-03-05 173656.webp
...............................................................................
Tycker jag... och säkert många andra.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. jag såg nu efteråt att lite skyddande kontaktspray på elkopplingarna i "sockerbitar" skulle nog inte skada men..... i alla fall kabelskorna på magnetventilen till gasolen skulle absolut ha sig en uppfräschning innan den lägger av. Sedan har du en jordande kabelsko över plastkoppen som också behöver översyn.
Plastkoppen bör nog också tas bort så röret som den sitter på blir behandlat, för det brukar finnas rost där under även när resten ser skapligt ut. Se till att slangen för kondensvatten och avrinning vid upptining åter går ner rätt i koppen vid montering.
Vet inte men det skulle nog inte skada med en genomgång av brännaren också med tanke på hur resten ser ut, låter nog tyvärr lite tråkigt och besvärligt, men det blir mycket tråkigare och besvärligare om det börjar bråka när man använder och som mest behöver ett fyllt kylskåp.

Senast ändrad:
Att bara måla rostbenägna stålrör för att det skall se snyggt ut verkar faktiskt vara ett totalt korkat uttryck.......
Man målar väl metallsaker för att de skall rosta så lite som möjligt under ett flertal år.
Man brukar nog med normalt intresse som kanske inte finns på verkstäder försöka få bort lösa flagor och jobba lite lätt och försiktigt med både lite grovt slippapper och någon lämplig stålborste. Man kan sedan ta värmebeständig färg, men någon som nästan är bättre när det redan är rostigt är bromsoksfärg på burk som både är tjockare och täcker bättre och går bra att "mosa" på och massera in i rören med en pensel så att man i alla fall stoppar rosten att fritt härja vidare där det redan finns rost m.m. som binder fukten och påskyndar rosten onödigt mycket. Bromsokfärg tål ca. 200° så det räcker gott.
Med tanke på att ett original 230V/12V/gasol kylskåp kostar mellan 16.000:- till ca 38.000:- eller mer ändå, så är några timmars arbete i vårsolen en billig extra försäkring.
Biltemas bromsoksfärg duger bra och är nog också ett billigt försäkringsbidrag till arbetet kan man tycka, även om man får kasta av med penseln :msn_tongue:.
Visa bilaga 243762
...............................................................................
Tycker jag... och säkert många andra.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. jag såg nu efteråt att lite skyddande kontaktspray på elkopplingarna i "sockerbitar" skulle nog inte skada men..... i alla fall kabelskorna på magnetventilen till gasolen skulle absolut ha sig en uppfräschning innan den lägger av. Sedan har du en jordande kabelsko över plastkoppen som också behöver översyn.
Plastkoppen bör nog också tas bort så röret som den sitter på blir behandlat, för det brukar finnas rost där under även när resten ser skapligt ut. Se till att slangen för kondensvatten och avrinning vid upptining åter går ner rätt i koppen vid montering.
Vet inte men det skulle nog inte skada med en genomgång av brännaren också med tanke på hur resten ser ut, låter nog tyvärr lite tråkigt och besvärligt, men det blir mycket tråkigare och besvärligare om det börjar bråka när man använder och som mest behöver ett fyllt kylskåp.
Intressant att Biltema inte kan stava till Caliper..? :twitcy: Kanske lite symtomatiskt för dom?

Jag har en något annan metod för sådant här: Först bort med all lös färg, skrapa försiktigt med slö kniv, sedan borsta med lämplig stålborste.
Därefter behandling med rostätare, kan behöva upprepas ett par gånger. Fördelen med detta är att man inte avverkar material som kanske redan är tunt och man får bort rosten i eventuella porer. Tvätta noggrant. Sedan tunt lager rostskyddsfärg på spray. Sedan tunt lager värmetålig färg också på spray eftersom vi bara vill ha ett tunt lager på delar som skall kunna avge värme.

Intressant att Biltema inte kan stava till Caliper..? :twitcy: Kanske lite symtomatiskt för dom?
Ja det är ett tungt ansvar att bli internationell med vissa ord så det skall räcka med samma ord i alla länder, förut så stog det fyra bromsoksbenämningar och då var Caliper rättstavat även om det stavas med ett k på ett ställe där det ordet användes.
Skärmbild 2026-03-06 204246.webp
M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen