• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av diskho

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Hej alla

Är det någon som har tips på hur man får bort svara märken i diskhon?
När jag ska försöka så blir det bara repigt
Karin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av diskho

En annen er den hvite magiske skumplasten som en finne på flere dagligvare butikker. Den er svakt slipende og fjerner de fleste belegg uten å ripe. Kan brukes til å fjerne svarte striper på lakk og gelcoat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av diskho

Har kjøpt mine i Tyskland, men har sett samme produkt på Maxi, og andre butikker i Sverige etterpå. Men hva disse små hvite skumplastbiten heter har jeg ikke lagt merke til.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rengöring av diskho

Tomteskur repar lite, små små repor som inte syns men ger en mattare yta. Autosolen gör att det blir riktigt blankt och fint!
 

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Tack för tipset, men vad är Tomteskur? Har aldrig hört talas om det. Var köper man det om det nu är något som går att köpas.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Det fanns på ICA MAXI för ett år sedan, de har det nog fortfarande.
Superbra också till bla kakel mm. Tyvärr ett bortglömt allroundmedel.
//W
 
F

F.d. 50101

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Sökte själv efter Tomteskur både på Coop & på Ica. Men fann det inte kanske det utgått ur sortimentet
Köpte istället Ajax skurpulver men……. Inte lika bra

Gull-Britt
 

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Vår diskho är matt går det verkligen till den?
Har provat i huset där hon är blank men får väl testa lite lätt i husbilen.:wink:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Vår diskho är matt går det verkligen till den?
Har provat i huset där hon är blank men får väl testa lite lätt i husbilen.:wink:

Jag tror inte att du ska använda någon form av skur/putsmedel på en från tillverkningen matt diskho. Den kommer bara bli flammig. Däremot kan du använda en skursvamp med vit yta och någon form av rengöringsmedel för kök. Vi har också denna typ av diskho i vår bil och jag tror att de svarta märkena kommer från grytor av aluminium. Men efter ett litet tag försvinner märkena av sig själv.

//Tommy
 
F

F.d. 495

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Hej!
Det finns ett medel som heter Universal Allputsmedel. Gör rent och fint, och det bästa med medlet är att det inte repar.
Ann:)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Hej!
Det finns ett medel som heter Universal Allputsmedel. Gör rent och fint, och det bästa med medlet är att det inte repar.
Ann:)

Denna produkt innehåller bl.a. polerlera, och är att jämföra med olika skurmedel, sedan kanske den övriga sammansättningen är mera miljöanpassad än vanliga skurmedel.

Så man bör vara lite försiktig med den också.

//Tommy
 
F

F.d. 8126

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Tack för förslag. Diskhon i bilen är matt på något sätt - inte alls "rostfri" som vi hade tidigare. Tycker den är svår att hålla ren. En form av vit "tvättsvamp" fungerade i en ny diskbänk i lägenheten - men funkar inte i husbilen. Stålull som jag använt tidigare är inte att tänka på, har inte vågat prova ens. Inte heller bottenplattan på spisen har jag hittat något verkligt bra medel till. Te färgar ju också gärna.
Men ska testa de förslag jag fått här.
 
Toppen