• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöring av diskbaljans avlopp.

B-A.C

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2025
Förra säsongen var det dålig fart i avloppet i diskbaljan. Nu funderar jag på att lossa slanganslutningen och rensa om det finns något där. Det kan ju också vara matrester/fett i slangen. Hur rengör man då? Någon bra kemikalie? Högtryck? Spola med hett vatten? Hur gör ni?

Sv: Rengöring av diskbaljans avlopp.

Jag rensade vattenlåset under diskbaljan, Adria Sonic,
Lätt o gott om utrymme...

Bilagor

• rensatvattenlås husbil (14).JPG
    rensatvattenlås husbil (14).JPG
    4,6 MB · Visningar: 83

Använd gräsättika och lite diskmedel i vattenlåsen, varje gång du tömmer gråvattentanken, så slipper du problem med igensatta vattenlås och avloppsrör.

Förra säsongen var det dålig fart i avloppet i diskbaljan. Nu funderar jag på att lossa slanganslutningen och rensa om det finns något där. Det kan ju också vara matrester/fett i slangen. Hur rengör man då? Någon bra kemikalie? Högtryck? Spola med hett vatten? Hur gör ni?

Kolla avluftningen på gråvattentanken, är denna igensatt så får du "dålig fart i avloppet". Sätt på en slang och spola rent.

Använd gräsättika och lite diskmedel i vattenlåsen, varje gång du tömmer gråvattentanken, så slipper du problem med igensatta vattenlås och avloppsrör.

Hur blandar du ogräsättika med Yes diskmedel för att hälla ner i vasken?
Jag har två avlopp i duschen, ett tvättfat på toa och vasken i köket som används när jag diskar. Varmt vatten eller kallt? Kokande vatten skall man väl inte använda. Gammal tråd men tycker om din lösning för att få bort fett, avlagringar i slangar och vattenlåsen. Räcker det med ex. 2dl i varje avlopp.

Tillbaka
Toppen