• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöring av diskbaljans avlopp.

B-A.C

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2025
Förra säsongen var det dålig fart i avloppet i diskbaljan. Nu funderar jag på att lossa slanganslutningen och rensa om det finns något där. Det kan ju också vara matrester/fett i slangen. Hur rengör man då? Någon bra kemikalie? Högtryck? Spola med hett vatten? Hur gör ni?

F

F.d. 58598

Guest
Sv: Rengöring av diskbaljans avlopp.

Jag rensade vattenlåset under diskbaljan, Adria Sonic,
Lätt o gott om utrymme...

Bilagor

• rensatvattenlås husbil (14).JPG
    rensatvattenlås husbil (14).JPG
    4,6 MB · Visningar: 80

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Använd gräsättika och lite diskmedel i vattenlåsen, varje gång du tömmer gråvattentanken, så slipper du problem med igensatta vattenlås och avloppsrör.

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Förra säsongen var det dålig fart i avloppet i diskbaljan. Nu funderar jag på att lossa slanganslutningen och rensa om det finns något där. Det kan ju också vara matrester/fett i slangen. Hur rengör man då? Någon bra kemikalie? Högtryck? Spola med hett vatten? Hur gör ni?

Kolla avluftningen på gråvattentanken, är denna igensatt så får du "dålig fart i avloppet". Sätt på en slang och spola rent.

Cary Ragneman

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
35224
Medlemskap
2026

Använd gräsättika och lite diskmedel i vattenlåsen, varje gång du tömmer gråvattentanken, så slipper du problem med igensatta vattenlås och avloppsrör.

Hur blandar du ogräsättika med Yes diskmedel för att hälla ner i vasken?
Jag har två avlopp i duschen, ett tvättfat på toa och vasken i köket som används när jag diskar. Varmt vatten eller kallt? Kokande vatten skall man väl inte använda. Gammal tråd men tycker om din lösning för att få bort fett, avlagringar i slangar och vattenlåsen. Räcker det med ex. 2dl i varje avlopp.

Toppen