• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av avloppslangen

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej.
Har precis varit och "satt igång" min husbil efter vintern. Städat inne och kollat så allt funkar vilket det gjorde (peppar,peppar) men vattnet från min diskho rinner väldigt sakta ut, kan slangen vara igenslammad, smutsig så min fråga är då vilket ämne rengör bäst en avloppslang som är av plast? Vilket medel använder ni?
Elisabeth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Rengöring av avloppslangen

Det brukar finnas ett vattenlås mellan vasken och avloppstanken som man behöver rengöra lite då och då. Prova med detta först.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av avloppslangen

Till min tidigare husvagn rekomenderades att blanda Klorin med ett par liter varmt vatten och hälla hälften i vasken och hälften på toans tvättställ.

Därfter köra vagnen i några kilometer så det fick skvalpa omkring i avloppstanken och rensa den. Har provat även på HB och det är inte grant det som kommer ut vid avloppet när man tömmer i en hink för att sen spola ner på toan.

Det har fungerat för mig, även om Klorin inte sägs vara bra nuförtiden.

Per-Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av avloppslangen

Är det bara "raka rör" eller mindre böjda slangar så kan man trycka ner en fibertråd som elektrikerna har och fästa en liten tygbit DOCK inte så den riskrar fastna och drar man den bara genom slangen .
Är slangen lätt åtkommlig och inte för lång så lossa den och byt den .
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av avloppslangen

Tack för tipsen, har märkt att det rinner väldigt sakta ur handfatet på toan, men ska kolla så det inte är "tätt i hålet", vatten låset var rent och fint så nånting annat är det....
mvh Claes
HusbilsBjörk
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rengöring av avloppslangen

Hej!

På vår Hobby Van 2008 har vi samma fenomen på handfatet i toan. Varit så sedan bilen var ny....verkar som det är en något för kraftig böj på avloppsslangen någonstans.

Roadglider
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av avloppslangen

Det var någon som förklarade att avloppet ofta mynnar i tankens underkant. På så sätt slipper man vattenlås och lukt från tanken. Detta kan vara en orsak till att vattnet rinner sakta ibland. Jag har samma problem.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av avloppslangen

I vår husbil verkar det som det blev övertryck. Luften som vattnet tryckte undan hade ingenstans att ta vägen. Öppnade man proppen i tvättstället rann den genast mycket snabbare i köket.
 
Toppen