• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra MAF-sensor eller byt ut?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej!

Jag har en Fiat Ducato 2.2 MultiJet 100, årsmodell 2008. Bilen går bra men jag tycker att tomgången vid kallstart går lite ojämnt. Eftersom MAF-sensorn sitter väldigt smidigt till så passade jag på att ta bort den och såg att den såg ut så här:


Det syns inte så väl på bilderna men elektroderna har blivit mörka / igensotade och fungerar gissningsvis inte 100% bra. Jag tänkte därför beställa en MAF rengöringssprej och göra rent. Detta kostar dock närmare 200kr med frakt och jag funderar på om det är bättre att köpa en ny sensor istället?

Jag läser följande på sensorn: afh70m-54 pbt gf40k. När jag letar efter ny sensor med antingen det numret eller genom att skriva in bilmodellen på t.ex bildelaronline24 så dyker MAF-sensorer i olika prisklasser upp, t.ex denna Luftmassemätare - CITROËN,FIAT,FORD,LAND ROVER,PEUGEOT - OE 1376235, 6C1112B579AA, 9658127480 eller denna https://www.bildelaronline24.se/stark/7587760

Det finns t.om MAF-sensorer på aliexpress bl.a för ca 200kr.

Bör alla dessa fungera i sådana fall... Kan det vara en bra idé att köpa den i mellersta prisklassen t.ex (den av märket STARK för under 600kr) istället för att rengöra den som sitter där nu med en spray för 150-200kr? Eller bäst att rengöra den nuvarande kanske eftersom den fungerar men enbart tycks skitig... Det kan ju vara onödigt att byta ut något som ändå fungerar. Det är förhoppningsvis original och ingen billigare historia som sitter där just nu men det vet jag ju inte. Måste det alltid vara en sådan säkerhetsnyckel för att skruva bort dessa? I min bil så var det två vanliga skruvar, men lite rostiga så de kan nog ha suttit där sedan fabrik.

Jag kan tillägga att det både sitter en MAP-sensor och MAF-sensor i min bil. MAP-sensorn byttes ut nyligen och blev ganska förvånad när jag såg att även en MAF-sensor sitter i bilen. I det skick som bilderna visar att den är i bör väl en rengöring / utbyte kunna förbättra motoreffekt?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Tack för svar,

Jag testar nog att göra rent den ialafall. De flesta tycks ju få bra effekt av det när man läser på nätet. Om inte det blir bättre kan man köpa nytt.

Gällande oljan så vet jag ej varför den är där, kanske tidigare ägare inte bytt luftfilter i tid eller dylikt och MAF-sensorn aldrig bytts / rengjorts. Motorn drar väldigt lite olja ialafall & verkar inte vara några problem med det.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag försöker fatta mig kort.
i 9 av 10 fall fungerar det inte att tvätta luftmasse sensorer. finns några undantag. den vanligaste typen idag har ett gummi membran i sig som om det får någon förorening på sig kommer att reagera på ett felaktigt sätt.
olja kan få membranet att svälla och rengörings sprej kan skada på annat sätt.
min erfarenhet är att nästan allt som inte kommer från original tillverkare är miljöförstöring . möjligt att vissa fungerar i ägarens ögon men koppla upp en dator å kolla på värdena så brukar det sluta med ny.
STARK är inte ett kvalitetsbegrepp det är snarare det billigaste du kan köpa på kända webshoppar.
Kina = rysk roulette
Bosch Hella Pieburg Denso mfl tillverkar säkert i kina men jag kan ju nästan lova att det är inte första sorteringen som säljs på Ali

jag skulle dock vara lite oroligare för varför du har så mycket olja där ? åtgärdar man inte det kan du ju kasta både map sensorer å luftmassemätare på bilen tills du tröttnar.

innan du byter något på bilen ska du se till att koppla upp den mot en åtminstone grundläggande felöknings dator så du vet vad som händer och varför.
då vet du iaf var du är när du börjar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Normalt att olja med lång tid/mil letar sig från vevhusventilationen respektive turbokompressorn in i insuget och därmed MAF sensorn.

På min personbil gjorde det stor skillnad i gassvar att rengöra MAF sensorn, jag använde braclean.
Gassvaret förbättrades sannolikt för att sotbegränsningsmappen registreade ett högt nog luftföde snabbare med ren sensor, och kunde skicka på bränsle efter min pedalbegäran.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Normalt att olja med lång tid/mil letar sig från vevhusventilationen respektive turbokompressorn in i insuget och därmed MAF sensorn.

På min personbil gjorde det stor skillnad i gassvar att rengöra MAF sensorn, jag använde braclean.
Gassvaret förbättrades sannolikt för att sotbegränsningsmappen registreade ett högt nog luftföde snabbare med ren sensor, och kunde skicka på bränsle efter min pedalbegäran.
Tack för svar.

Okej, det var skönt att höra, då kan oljan på sensorn vara normalt då. Jag får testa att göra rent MAF-sensorn.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Du har inget att förlora på att prova.
Pajjar du sensorn, som en del kommer att säga att du gör, köper du en ny i alla fall.
Ja, äh förstår inte riktigt varför det skulle vara så stor risk att paja den. Får se till att inte vidröra elektroderna bara, en MAF-sprej i sig ska ju inte förstöra sensorn. Frågan är bara ifall man får bättre effekt av att köpa en sprej för nästan 200kr och rengöra den eller en ny sensor för ca 700kr, inte den dyraste alltså. Kanske säkrast att försöka rengöra den nuvarande.

MVH.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Prova gör ren den skall finnas speciell spray till den.På våran I20 fick jag felkoden samt bilen svår startad jag tog isopropyl alkohol och sprayade MAF sensor har funkat nu i en månad.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om du vill ha sönder den så spraya på rengöring och använd tryckluft
att torka den med.
Av egen erfarenhet så så fungerar rengöring 1 av 10ggr.

Stonevalley. Det är skillnad på MAP och MAF. :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En del tycker inte rengöring av MAF är en bra idé. I en beskrivning av hur man rengör gasspjället på Alfa Romeo gjorde experten ett tillägg om MAF. Lite tillspetsat kanske, han var nog trött på att hjälpa andra efter att de misslyckats:

"MORE IMPORTANT: HANDS OFF from cleaning the mass air flow sensor (MAF), which goes 99% wrong and a new MAF is due! That you should clean the MAF is the most nonsensical NEWBIE TIP given in forums. It worked for the ancient variety MAF with the wire inside, but not with the new Bosch MAF's. Whoever has read this and cleans his MAF does not need to ask me for help if he has given up the spirit."
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Normalt att olja med lång tid/mil letar sig från vevhusventilationen respektive turbokompressorn in i insuget och därmed MAF sensorn.

På min personbil gjorde det stor skillnad i gassvar att rengöra MAF sensorn, jag använde braclean.
Gassvaret förbättrades sannolikt för att sotbegränsningsmappen registreade ett högt nog luftföde snabbare med ren sensor, och kunde skicka på bränsle efter min pedalbegäran.
Nja det håller jag inte med om att det är normalt. jag skruvar med allt från Fiat till Mercedes dagligen å vågar påstå att det inte ska gå olja baklänges.

Luftmassesensorer sitter normalt nära luftfiltret och så långt ifrån som möjligt saker som kan förorena dom.
naturligtvis förekommer det att det blir oljedimma där men då är det en stark indikator på att något är fel någon stans.

Som ett tilläg kan göras att sensorn är väldigt känslig för störningar i luftflödet man ser med riktig utrustning stor skillnad på en signal om den har ett filter monterat 10cm från mät delen eller om den sitter 30cm ifrån. även filter material påverkar signalen men ju längre avstånd ju mer dämpat blir problemet.

Vad volvo gör på en specifik modell kan jag inte uttala mig om. men med mina 20 år innom motorstyrning både från Bosch Delphi(continental) Denso och Marelli så vill jag nog ändå vidhålla min ståndpunkt att tvätta går men det fungerar inte. om intresse finns så kan jag göra en längre utläggning sv dom olika sensortyperna och vad dom är känsliga för och vad man kan göra för att hålla dom i bra skick.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är säkert jättebra med kontrollerad avgasrening. Men kan ändå inte låta bli det utnötta uttrycket när det har gått så långt att det knappt inte går att laga inom normala mekaniska eller ekonomiska gränser längre "Det var bättre förr".

Detta även med en tanke på att vulkanen Etna åter har vaknat och spyr/vräker ut avgasmoln helt utan sensorer och rening som troligen kompenserar för de flesta bilsensorer i hela Europa.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nja det håller jag inte med om att det är normalt. jag skruvar med allt från Fiat till Mercedes dagligen å vågar påstå att det inte ska gå olja baklänges.

Luftmassesensorer sitter normalt nära luftfiltret och så långt ifrån som möjligt saker som kan förorena dom.
naturligtvis förekommer det att det blir oljedimma där men då är det en stark indikator på att något är fel någon stans.

Som ett tilläg kan göras att sensorn är väldigt känslig för störningar i luftflödet man ser med riktig utrustning stor skillnad på en signal om den har ett filter monterat 10cm från mät delen eller om den sitter 30cm ifrån. även filter material påverkar signalen men ju längre avstånd ju mer dämpat blir problemet.

Vad volvo gör på en specifik modell kan jag inte uttala mig om. men med mina 20 år innom motorstyrning både från Bosch Delphi(continental) Denso och Marelli så vill jag nog ändå vidhålla min ståndpunkt att tvätta går men det fungerar inte. om intresse finns så kan jag göra en längre utläggning sv dom olika sensortyperna och vad dom är känsliga för och vad man kan göra för att hålla dom i bra skick.
Det behövs inte, mina observbationer är också just det, observationer.

Det finns ju olika grader av "olja går baklänges", jag pratar om enstaka oljemolekyler i aerosolform som följer med den pulserande luften i insugningssytemet.
Dessa oljemolekyler kommer från turbon på kompressorsidan, dessa tätningar är inte 100% täta, samt ibland vevhusventilationen.

Som påminnelse, jag säger att detta är normalt/vanligt vid höga körsträckor, hur höga beror på bil/motor/körsätt osv.
Det är då dessa enstaka molekyler kan kondensera och sätta sig i laddluftkylaren och MAF sensorn.

Exempel, min personbil VW, 22 000 mil, 3,0 Diesel sexa, drog ca 0,5 l olja mellan bytena (normal oljeförbrukning även för en ny motor).
Motorn i mycket bra skick.
Insugskanalen inklusive MAF hade en tunn oljig film, typ dra fingret över ytan och du blir svart.
Rengorde MAF med brakleen, betydande förbättring av gassvar. MAF fungerade minst i 4000 mil till. (bilen nu exporterad till Polen)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Nja det håller jag inte med om att det är normalt. jag skruvar med allt från Fiat till Mercedes dagligen å vågar påstå att det inte ska gå olja baklänges.

Luftmassesensorer sitter normalt nära luftfiltret och så långt ifrån som möjligt saker som kan förorena dom.
naturligtvis förekommer det att det blir oljedimma där men då är det en stark indikator på att något är fel någon stans.

Som ett tilläg kan göras att sensorn är väldigt känslig för störningar i luftflödet man ser med riktig utrustning stor skillnad på en signal om den har ett filter monterat 10cm från mät delen eller om den sitter 30cm ifrån. även filter material påverkar signalen men ju längre avstånd ju mer dämpat blir problemet.

Vad volvo gör på en specifik modell kan jag inte uttala mig om. men med mina 20 år innom motorstyrning både från Bosch Delphi(continental) Denso och Marelli så vill jag nog ändå vidhålla min ståndpunkt att tvätta går men det fungerar inte. om intresse finns så kan jag göra en längre utläggning sv dom olika sensortyperna och vad dom är känsliga för och vad man kan göra för att hålla dom i bra skick.
Starta gärna en ny tråd där du förklarar vad de är känsliga för och hur man håller dom i bra skick.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Det behövs inte, mina observbationer är också just det, observationer.

Det finns ju olika grader av "olja går baklänges", jag pratar om enstaka oljemolekyler i aerosolform som följer med den pulserande luften i insugningssytemet.
Dessa oljemolekyler kommer från turbon på kompressorsidan, dessa tätningar är inte 100% täta, samt ibland vevhusventilationen.

Som påminnelse, jag säger att detta är normalt/vanligt vid höga körsträckor, hur höga beror på bil/motor/körsätt osv.
Det är då dessa enstaka molekyler kan kondensera och sätta sig i laddluftkylaren och MAF sensorn.

Exempel, min personbil VW, 22 000 mil, 3,0 Diesel sexa, drog ca 0,5 l olja mellan bytena (normal oljeförbrukning även för en ny motor).
Motorn i mycket bra skick.
Insugskanalen inklusive MAF hade en tunn oljig film, typ dra fingret över ytan och du blir svart.
Rengorde MAF med brakleen, betydande förbättring av gassvar. MAF fungerade minst i 4000 mil till. (bilen nu exporterad till Polen)
Tack för svar.

Så det tycks vara normalt att oljan som syns på bilden finns där? Bilen har gått 22.000 mil och efter lite noggrannare undersökning så verkar det som att originalsensorn sitter kvar. Bilen drar i övrigt väldigt lite olja & motorn tycks i väldigt gott skick. Som du beskriver var fallet med din förra bil. Nu har jag suttit tillbaka sensorn men när man zoomar in på bilen och kikar så är det ju ett tunt lager.

MVH.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
MAP = Manifold Air Pressure, mäter lufttrycket i insuget på motorn, sitter oftast på överladdade motorer.
Det går att rengöra sensorn försiktigt med en fettlösande spray, alltid värt att testa, annars kostar en sådan sensor inte så värst mycket.
Peta inte på själva sensorn med fingrar, trasor eller dyligt, den är känslig.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är en MAP sensor och vilken nytta gör den? Får ideligen gul motorlampa men ingen verkstad hittar felet!
MAP betyder Manifold Absolute Pressure.
Sensorn mäter det absoluta lufttrycket. (inte laddtrycket)
Det absoluta lufttrycket är atmosfärstrycket runt omkring oss, detta varierar beroende på väder och höjd över havet.
Till atmosfärstrycket adderas eventuellt "laddtryck" eller subtraheras om det är lägre tryck i insuget än i omgivningen.

MAP sensorn förser motorstyrenheten med just det aboluta trycket i insugningsröret = Manifold.
Mjukvaran använder denna information för olika beräkningar om luftmassan per cylinder/per insugningstakt.
Den kan även användas för att beräkna EGR-gas massan per arbetstakt, i realtid.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Toppen