• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra brännaren till kylskåpet

F

F.d. 54361

Guest
Gav mig på att rengöra brännaren i kylskåpet. Plockade lös själva brännaren från gasledningen och denna lilla grej hittas på golvet.
FNZbEbi
7xWUHQm.jpg
Ska den sitta på gasrörets ände som förs in i brännaren?
Gq2rleB
aY2kcre.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Var jätteförsiktig med det lilla ofta kvadratiska hålet i den. Pilla inte med något hårt eller vasst där för det är själva munstycket som släpper in gasen vidare genom den fyrkantiga hylsan och sedan upp i brännaren, minsta förändring av hålet gör lågan felaktig.
När du ändå har delat på allt så rensa fyrkantshylsans hål inuti, det brukar kunna gå in ett 1/4"borr (eller i alla fall 6m.m.) när all rost är borta. Om du gör det så ta det lite försiktigt. Dra fast borret i ett skruvstycke och "skruva" för hand ner fyrkantshylsan på borret.
Kolla även in i röret där munstycket skall sitta, det kan ev. sitta något som ser ut som ett cigarettfilter där. Det brukar i så fall vara kladdig av skräp och olja så kylskåpet brukar funka bättre utan filtret om man inte har ett nytt.

M.v.h. JANKRO.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, efter 5 månader i lada så kom dukaton ut i snöfallet, starta med glädje tror jag ,drog upp norröver till mera snö inga problem ,men kylskåpet vägra att gå på gas, efter hemkomnst nerplocka jag inkommande gasledning o hitta de lilla tekoppen ,sota skorsten samtidigt mycket sot hitta en halv tesked sot mellan gas o gnist , gnista var bra men ingen gas kom fram ,fortsätter på söndag med ny demontering skitjobb trångt tur att jag har känsel i fingrarna ,tack för bild jankro exakt ser det ut ,håll tummarna för jag ger mig inte den ska funka även på gas.
 
Toppen