• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renfäll eller lammskinn, kall om röva?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2027
Vilket är att föredra?

Renfäll eller lammskinn för hålla sig varm och torr om baksidan?
Vilket av skinnen eller fällen kräver minst underhåll och tål att misshandlas i form av väta ifrån en fuktig stock eller till o med snö?

Bilagor

• IMG_6865.webp
    IMG_6865.webp
    36,3 KB · Visningar: 6
  • IMG_6864.webp
    IMG_6864.webp
    39,4 KB · Visningar: 6
Om man är ute efter funktion så finns det bättre saker en skinn vilket gärna är ganska tungt och inte helt enkelt att göra rent. Finns mycket i sportaffärerna mycket ny teknik.

Allt beroende på hur skinnen behandlats i garveriet. Normalt är varken får- eller renfällen speciellt särskilt bra för ert användningsbehov.
De måste bägge behandlas specielt mot väta. Svenska Armen t ex använde en gång i tiden renhudar som "plastades" på köttsidan.
Ja, renhudar släpper lätt hår. Under torra betingelser så är fårskinnet att föredra.
Jag hade följt bengtic´s råd ovan.

och vilken färg har "baksidan" dvs köttsidan-är den blåaktig?
Det vi har är en fårskinnsfäll som inte är direkt formsydd för bilsäten, vi har använt den som matta under bordet. En vanlig brun päls jag köpte på en julmarknad vid en lantbruksskola för några år sedan. Bara vanlig skinnberedning utan några extra behandlingar.

Tillbaka
Toppen