• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Master buss till husbil...

F

F.d. 1167

Guest
Hej, jag är helt ny på forumet och har precis köpt en Master 2000 2.8 dti Fdccl5 Ms som gått som taxibuss tidigare, 32.000 mil i nuläget.

Planen är att ta ur stolarna till att börja med och sedan börja inreda den som husbuss på enklaste och smartaste vis med tiden, innan dess är det dock lite grejor jag undrar över som rör fordonet och tekniska frågor:

1-den har 225/70/r15c däck original som måste bytas direkt, är det ok att sätta dit 195/65/r15c istället, om inte så varför, fördelar/nackdelar?

2-behöver byta förarstolen och undrar var man hittar ersättnings eller t.o.m s.k. kaptensstolar vilket vore skönt?

3-den har luftfjädring och är sänk/höjbar, är det något man bör tänka på i det avseendet, jag tyckte den kändes stum när jag provkörde den men då hade vi den i högsta läget, tyckte även att den var lite trött på 3:ans växel samt trög i ratten, är det saker som går att fixa?
Om det är så att lådan börjar bli slut hur märks det, känner ju till att dom är svaga och ofta rasar om man inte håller kollen på oljebyten och sådant...

Hoppas på svar från er som kan detta och gällande just denna modell som känns väldigt rätt att konvertera till husbil/laståsna med modifierbart användningsområde, den körs på D-kort med sina 3800 kg totalvikt.

Mvh-Bleiz
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renault Master buss till husbil...

jag håller på med något liknande som dig.
Stolar finns det massor av Recaro med säkerhetsbälte Van stolar på skroten mm många anv♪2nder SAAB stolar.

När det gäller däck så titta på regestreringshandlingen vilka däcktyper som är godkända till ditt fordon.

Är luftfjädringen uppe i maxtryck så blir dt stummt släpp ut lite lufttill det känns bra.

Nu när det är en buss så gäller ditt D kort, men när du har byggt om den till husbil så gäller C licens om du nu inte registrerar den som PB2.
3800Kg då går det att personbilsregestrera den om när den nya lagen träder i kraft om personbil 3850kg.

Du kan regestrera en buss som lastbil/PB2 om du tar ut säterna så att du max har 9 sittplatser totalt med förarstolen. Om du kan behålla den som bussregestrering husbilsinredd det vet jag inte.

Det skall bli intresant at f¤lja ditt arbete även till dig uppmanar jag att sätta in foto som vi andra hemmabyggare gör.
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Renault Master buss till husbil...

ang. däcken så står det bara 225/70 r15c däckdimension bak...säger inte så mycket, jag har pratat med en kompis som jobbar med däck och han sa att det är ok bara tum stämmer dvs 15" i detta fall, 225 ner till 195 är väl ingen jätteskillnad men framförallt snålare och mindre friktion och möjligen tystare gång...?!

bild kommer*
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master buss till husbil...

Ändringen från 225/70 15 till 195/65 15 innebär 8,8% förändring i diameter. Max 5% förändring godkänner bilprovningen, för det ger ju motsvarande förändring av hastighetsmärarens visning.
Dessutom måste du titta Li (lastindex) för däcken så du inte överskrider maxlasten på någon axel.
// Göte J
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Renault Master buss till husbil...

Du kan neppe skifte til 195 av 2 grunner. 1) LI på dekket blir for liten til 3,8t bil? 2) Rulleomkretsen på dekket blir for liten? Så ta en prat til med din kompis.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Renault Master buss till husbil...

OBS der var Gøte J raskest.
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Renault Master buss till husbil...

oj då, är ni helt säkra för jag har pratat med fler och dom menar att det inte är ett problem och LI på dessa 196 däck är ju c-klassade så???
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Renault Master buss till husbil...

Jag har letat info och sett tabeller med omräkning av däckdiameter etc emn ingestans finner jag info om Renault Master olika däckdimensioner, på blocket finns många annonser där det står "passar Renault Master" och det handlar om väldigt olika däckmått...blir förbryllad men får väl försöka ringa Renault i morrn, finns det inget specifikt Renaultforum etc för här verkar det vara väldigt tunnsått med svar överhuvudtaget?!?

Vill ju inte lämna in den på Renault det första jag gör för dom är svindyra som alla andra märkesverkstäder...behöver göra en service + diagnos om hur det är ställ med vxllåda och motor, tyckte som sagt den verkade lite trött speciellt på 3:an men det kanske blir så e. 32.000 mil???

Man vill inte heller inte råka ut för vxl-lådsras utan hellre låta någon som kan renovera etc i så fall, tacksam för alla tips som har med detta att göra*

Mvh

PS jag kommer ju inte köra runt 3.8 ton tung snarare 1.8 eftersom jag drar ur alla säten osv och bara sätter in lätta sängar + fritidsbatteri + vattendunk i början...inget overkill här inte DS
 
Toppen