F
F.d. 1167
Guest
Hej, jag är helt ny på forumet och har precis köpt en Master 2000 2.8 dti Fdccl5 Ms som gått som taxibuss tidigare, 32.000 mil i nuläget.
Planen är att ta ur stolarna till att börja med och sedan börja inreda den som husbuss på enklaste och smartaste vis med tiden, innan dess är det dock lite grejor jag undrar över som rör fordonet och tekniska frågor:
1-den har 225/70/r15c däck original som måste bytas direkt, är det ok att sätta dit 195/65/r15c istället, om inte så varför, fördelar/nackdelar?
2-behöver byta förarstolen och undrar var man hittar ersättnings eller t.o.m s.k. kaptensstolar vilket vore skönt?
3-den har luftfjädring och är sänk/höjbar, är det något man bör tänka på i det avseendet, jag tyckte den kändes stum när jag provkörde den men då hade vi den i högsta läget, tyckte även att den var lite trött på 3:ans växel samt trög i ratten, är det saker som går att fixa?
Om det är så att lådan börjar bli slut hur märks det, känner ju till att dom är svaga och ofta rasar om man inte håller kollen på oljebyten och sådant...
Hoppas på svar från er som kan detta och gällande just denna modell som känns väldigt rätt att konvertera till husbil/laståsna med modifierbart användningsområde, den körs på D-kort med sina 3800 kg totalvikt.
Mvh-Bleiz
Planen är att ta ur stolarna till att börja med och sedan börja inreda den som husbuss på enklaste och smartaste vis med tiden, innan dess är det dock lite grejor jag undrar över som rör fordonet och tekniska frågor:
1-den har 225/70/r15c däck original som måste bytas direkt, är det ok att sätta dit 195/65/r15c istället, om inte så varför, fördelar/nackdelar?
2-behöver byta förarstolen och undrar var man hittar ersättnings eller t.o.m s.k. kaptensstolar vilket vore skönt?
3-den har luftfjädring och är sänk/höjbar, är det något man bör tänka på i det avseendet, jag tyckte den kändes stum när jag provkörde den men då hade vi den i högsta läget, tyckte även att den var lite trött på 3:ans växel samt trög i ratten, är det saker som går att fixa?
Om det är så att lådan börjar bli slut hur märks det, känner ju till att dom är svaga och ofta rasar om man inte håller kollen på oljebyten och sådant...
Hoppas på svar från er som kan detta och gällande just denna modell som känns väldigt rätt att konvertera till husbil/laståsna med modifierbart användningsområde, den körs på D-kort med sina 3800 kg totalvikt.
Mvh-Bleiz