• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renare motorer – en prisbomb

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: Renare motorer – en prisbomb

För övrigt så släpper ett stort vulkanutbrott ut lika mycket koldioxid per dygn som all världens bilar på ungefär ett år. Det betyder ju inte att att vi inte skall försöka minska utsläppen, men man skall inte skylla allt på bilismen. :confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Jag är helt inne på Viva Troter's linje. Bilismen får klä skott för bl.a miljön. Men detta löser stater & myndigheter "gentilt" genom att avgiftsbelägga. Inom energiområdet handlas det ju med utsläppsrätter. Det är i deras ögon tydligt fritt fram att "skita ner" bara man betalar. För några år sedan sades att dieselmotorer var lite renare & drog mindre bränsle än bensinmotorer. Följden blev att försäljningen av dieselbilar ökade till att idag ha en betydande andel av sålda fordon. Vad hände då? Jo, dieselpriset ökade till att idag ligga ca. 50 öre över bensinpriset. Bilismen är & har alltid varit en mjölkko för staten. För att återgå till "huvudämnet" så tror jag inte att en nyare & renare bilmotor behöver bli så mycket dyrare. Konkurrensen är stenhård bland fordonstillverkarna. Dagens miljötänk har gjort att renare & snålare motorer har blivit ett sätt att vinna fördelar & att öka sin försäljning vilket inte uppnås med att tillverka & sälja den dyraste bilen.

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Om miljön är ett globalt problem borde insatserna ske där de gör mest nytta.
Det är knappast i ett litet land på norra halvklotet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Jorden har anpassat och reparerat sig själv i 4,5 miljarder år och kommer att fortsätta med det ytterligare en tid. Vi är inte ens myggor i sammanhanget även om vi verkar vara duktiga på att "ställa till det" för vår moder jord och oss själva. Synd bara om kommande generationer som blir tvungna att anpassa sig till jordens läkningsprocess med ändrad temperatur, vindar, regn, jordbävningar och gud vet vad mer!
 

Bilagor

  • jorden.jpg
    jorden.jpg
    47,1 KB · Visningar: 533

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Tycker inställningen att det alltid är någon annan som ska åtgärda miljöproblemen är tråkig. Tycker det är bra att skatten på fossila bränslen är hög, annars skulle nog de flesta fortfarande värma villan med olja och köra största suven. Vill ni ha bilar utan katalysator och partikelfilter som luktar? Och riktig bensin har ska det väl var bly i, annars skär motorn ihop?
Och FN,s klimatpanel har väl fel, de flesta av jordens forskare har fel och jag vet bättre. Tro då istället på någon av de mängder av konspirationsteorier som florerar för de är lättare att förstå och jag behöver inte ha dåligt samvete. Oljebolagens lobbying måste vara sann, visserligen hade tobaksindustrin fel när de sa att rökning var ofarligt men annars kan man väl lita på företagen.


Nä nu får ni bakåtsträvare ge er, allt var inte bättre förr och kan man inte ändra sina vanor så ser det illa ut för jorden.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Tycker inställningen att det alltid är någon annan som ska åtgärda miljöproblemen är tråkig. Tycker det är bra att skatten på fossila bränslen är hög, annars skulle nog de flesta fortfarande värma villan med olja och köra största suven. Vill ni ha bilar utan katalysator och partikelfilter som luktar? Och riktig bensin har ska det väl var bly i, annars skär motorn ihop?
Och FN,s klimatpanel har väl fel, de flesta av jordens forskare har fel och jag vet bättre. Tro då istället på någon av de mängder av konspirationsteorier som florerar för de är lättare att förstå och jag behöver inte ha dåligt samvete. Oljebolagens lobbying måste vara sann, visserligen hade tobaksindustrin fel när de sa att rökning var ofarligt men annars kan man väl lita på företagen.


Nä nu får ni bakåtsträvare ge er, allt var inte bättre förr och kan man inte ändra sina vanor så ser det illa ut för jorden.


Alla är saliga i sin tro.

Men det beror på var man tittar... Denna graf visar vad många tror på i dag.
2.png


Men tittar man på lite sikt så kanske det inte ser så dramatiskt ut??
12-temp-miljontals-%C3%A5r.jpg


och som avslutning en annan liten graf som är intressant i sammanhanget
27-korrelation-co2-temp.jpg




God Jul

//Freddy
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Intressanta uppgifter från Dj Freddy, jag visste inte att SMHI, eller vem det nu kan vara, har hållit på i fem miljoner år och mätt temperaturen:wideeyed:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Vi har haft vårt lilla roliga sen industrialiseringen så nu är det väl Kinesernas tur. Jag blir däremot mörkrädd för blotta tanken om/när varannan Indier får möjlighet att byta cykel mot en Volvo. Hoppas bara att det blir en el-Volvo i så fall och att elen kommer från solen, ej kolkraftverk!
 

Bilagor

  • utsläpp_länder.jpg
    utsläpp_länder.jpg
    146,7 KB · Visningar: 0

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Renare motorer – en prisbomb

...och om det är någon som undrar vem som släpper mest CO2 här hemma så är det faktiskt vi privatbilister. Jag tror däremot att en stor andel Svenska HB brukar vara utomlands eller har sina HB avställda under vintern. Hade varit intressant att se en finfördelning av den blåa stapeln längst ner.
Att det var så, det visste jag faktiskt inte, fast man kunde ju räknat ut efter alla avgifter, skatter och andra pålägg. Pengarna tas alltid ifrån där det finns mest att ta, så enkelt är det. CO2 trenden verkar i alla fall sjunka, inte minst nu när vi får euro VI klassning (det är den jag väntar på). Så här redovisar Trafikverket:
 

Bilagor

  • trafikverket.jpg
    trafikverket.jpg
    125,8 KB · Visningar: 2
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Så länge man b.l.a i baltstaterna spyr ut orenad kolkraft ,så känner
jag denna häxjakt på bilister i Sverige som tämligen överdriven.
Hur mycket skulle det påverka globalt om alla i lilla sweden endast
promenerade ?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Intressanta uppgifter från Dj Freddy, jag visste inte att SMHI, eller vem det nu kan vara, har hållit på i fem miljoner år och mätt temperaturen:wideeyed:

Jag förutsätter att du skämtar, för visst har vi högre allmänbildning än såhär i Sverige??


//Freddy
 
S

SweNalle

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Hej på Er alla.
Har bara en lite reflektion angående avgasutsläpp tunga fordon.
1990 blev lag på att alla nya tunga fordon skulle ha katalysator Euro I.
Nu 2014-01-01 går produktionen igång på allvar med Euro VI (personbilar skriver
Eu-kravet med siffror 1,2 osv,tunga fordon med romerska siffror I II VI). För att
visa hur mycket bättre/renare avgaserna från tunga fordon blivit sedan 1990 så
säger vi att en Eu I lastbil fick släpper ut 100% NOX och 100 % enligt Eu's lag
krav. Dagens Eu VI system släpper ut (jämfört med Eu I ) 2.5% NOX och 5 % partiklar.
Det är en avsevärd minskning.

Nu lite reklam och klapp på bröstet:
Swenox var ett svenskt företag som runt 2005 började utveckla Eu VI system för tunga fordon.
Detta lilla företag med 275 anställda ( 75 tjänstemän och 200 arbetare) var först i Europa
med att få fram en prototyp som klarade Eu kraven.
Detta gjorde bla. att man fick order på att leverera system till Både Daimler och Scania.
Det beräknade volymen är ca 170 000 system /år

Man byggde en ny fabrik som stod klar 2009 i Nyköping. De gamla lokalerna i
Nyköpings hamn var för trånga. Man investerade i nya produktionslinor och
pressar för flera hundratals miljoner. Man har även anställt ca 800 personer det
sista 4 åren ( Fast anställa, visstidsanställda samt konsulter) Idag är man 1055 personer.
Då detta projekt var både dyrare och mer tekniskt omfattande än vad man mäktade med,
så ingick man 2012 ihop med Eberspächers koncern.
Under våren 2014 kommer man att takta-upp linorna till full fart.

Det nämndes tidigare i tråden om kostnaden för en Eu VI var ca 50.000 sek
Ja det stämmer, i bakhuvudet skall man då veta att det vi i dagligt tal kallar
ljuddämpare är de system som på 90 talet var gjorda av svartplåt och hade
enbart glasull som dämpning. Dom kostade ca 1500 sek att tillverka och vägde
ca 15kg. 2004 kom Eu IV systemen, de var det första systemen med en
katalysator: 10-15 000 sek och 30 kg. 2014 kommer Eu VI 50.000 sek. 200kg
2 katalysatorer, 2-4 förfilter en mängd givare som mäter avgastempen och
flöden. Dom jobbar tillsammans med lastbilen motor för att optimera
förbränningen och ekonomin. Dessa system tillverkas i rostfritt och har en
livslängd som skall matcha lastbilens. Det går att plocka ut katalysatorerna
för rengöring/service om behov finns.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

OK, men tillbaka till basik, vad kan orsaken vara till att larmet för oljebyte kommer efter 800 mil på bilar av senare årsmodell.
Har själv inte den blekaste aning hur man mäter eventuella föroreningar som motiverar ett oljebyte i förtid. Den enda givare som jag skulle kunna tänka mig var en typ "optisk givare" med en diod och en ljuskänslig resistor som oljan passerar, men som sagt har ingen aning.

En variant som kanske kunde lösa problemet är att man installerar en typ separator. Fanns en gång i en bil "Simca" som saknade oljefilter men hade en "separator" som renade oljan någonstans vid remskivan till fläkten.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Du menar antagligen ett centrifugalfilter, det tar tyvärr bara fasta partiklar. Problemet här är ju utspädningen av oljan med oförbränd diesel.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Du menar antagligen ett centrifugalfilter, det tar tyvärr bara fasta partiklar. Problemet här är ju utspädningen av oljan med oförbränd diesel.


OK. Trodde att det var mängden partiklar i oljan som är boven i sammanhanget.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Jag kör inte färre mil om året nu än när bensinen kostade 90 öre/litern, men jag betalar många tusen mer i olika former av bensinskatt...


Hur länge behövde du jobba den gången för att få ihop till bensin för 10 mils körning och hur mycker måste man med ditt motsvarande jobb arbeta idag för samma körning? Jag skulle inte bli förvånad om dagens körning kostar färre arbetsminuter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Om jag minns rätt, så borde literpriset vara hälften av dagens 15kr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Her i Australia er literprisen under 10 kr - og det er litt avgifter med i det gså.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

OK, men tillbaka till basik, vad kan orsaken vara till att larmet för oljebyte kommer efter 800 mil på bilar av senare årsmodell.
Har själv inte den blekaste aning hur man mäter eventuella föroreningar som motiverar ett oljebyte i förtid. Den enda givare som jag skulle kunna tänka mig var en typ "optisk givare" med en diod och en ljuskänslig resistor som oljan passerar, men som sagt har ingen aning.
:confused:
I vår bil (Hobby 75TL-12, 3 lit 177hp med aut och part-filt) signalerades för oljebyte redan efter 300 mil (juli-12). Vi 0-ställde då bildatorn och "felet" upprepades inte därefter! Oljebyte och normal service gjordes senhösten -13, dvs vid rek oljebyte enl oljetidfaktor ca 2 år (alt 4500mil). Dvs oljekontroller tycks efter utförd "recett" fungerat, troligen felprogrammerad i starten för regenereringsbedömning(?) då bilen var ny!

Partikelfilter utgör en del i ett system för avskiljning av sotpartiklar från dieselmotorns avgaser. Med hjälp av ett partikelfilter kan nästan 100% av dessa partiklar samlas upp för att sedan elimineras genom satsvisa styrda regenereringar. Ett partikelfilter måste regenereras med en ”viss” regelbundenhet, det sker genom att filtret upphettas till ca 600 °C varvid de uppsamlade partiklarna i avgaserna ”elimineras”.

Vanligtvis styrs regenerering i ”mindre” dieselmotorer (inte i större ex lastbilsdieslar) genom tryckfalls- och temperaturmätning före och efter partikelfiltret. Ett mjukvaruprogram beräknar när regenerering skall ske och vidmakthåller på så sätt filtrets funktion.
[FONT=Times New Roman","serif]Hos de lite mindre dieselmotorerna som vi, hus- och personbilister, kommer i kontakt med sker regenerering med hjälp av att motorns ordinarie bränsleinsprutare injicerar extra bränsle under avgasfasen det leder till att katalysatorn hettas upp och uppsamlade partiklar förbränns. [/FONT]
I stora lastbilsdieslar sprutas fö den extra dieseln direkt in i partikelfiltret .. etc!
 
Toppen