• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Relä

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Under åren med husbilen så har jag fått byta mitt 200A relä flera ggr.
Så jag sitter nu och funderar på varför relän blir kassa....
Ett kan ju vara konstruktions problem. ... Och då typ made in China

Men jag börjar också fundera om hur riktningen på strömmen i ett relä skall gå, så vad säger ni om vi utgår ifrån att jag bryter pluskablen med reläet...
Skall elen gå som 1 eller 2 :an... Eller det har ingen betydelse?
Bilden är tänkt att visa brytar blecket i ett relä..

Screenshot_20220717_120239_com.example.android.notepad.jpg
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ett relä kan haverera av flera anledningar. Det vanligaste, som jag stött på, är ljusbågebildning som uppstår kontaktytorna emellan direkt i brytögonblicket. Det sker en materialvandring från "minussidan" till plus (jag kan minnas fel här och att det är tvärtom). I båtsammanhang berodde detta på oftast underdimensionerade långa (+5m) kablage och/eller underdimensionerade anslutningsdon från batteri till förbrukare med denna typ av on/off relä. Spänningsfall i kablaget åstadkom att spänningen i reläet kanske var bara 10V när den slogs på. Förbrukaren vill fortfarande använda sina 2000W till arbetet...
Lösningen var att sätta ett separat batteri i reläets närhet.
Med dessa strömmar sker ju även en rejäl upphettning av reläets spole/spolar och det kan ju också orsaka problem ifall isolationen smälter.

Du kanske har reläet i direktanslutning till batteriet och felet kan ju då vara något annat t.ex. överhettning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett relä kan haverera av flera anledningar. Det vanligaste, som jag stött på, är ljusbågebildning som uppstår kontaktytorna emellan direkt i brytögonblicket. Det sker en materialvandring från "minussidan" till plus (jag kan minnas fel här och att det är tvärtom). I båtsammanhang berodde detta på oftast underdimensionerade långa (+5m) kablage och/eller underdimensionerade anslutningsdon från batteri till förbrukare med denna typ av on/off relä. Spänningsfall i kablaget åstadkom att spänningen i reläet kanske var bara 10V när den slogs på. Förbrukaren vill fortfarande använda sina 2000W till arbetet...
Lösningen var att sätta ett separat batteri i reläets närhet.
Med dessa strömmar sker ju även en rejäl upphettning av reläets spole/spolar och det kan ju också orsaka problem ifall isolationen smälter.

Du kanske har reläet i direktanslutning till batteriet och felet kan ju då vara något annat t.ex. överhettning.

Det jag brukar se är att pinnen som byglen går ner på har sjunkit med tiden, säkerligen har värme uppstått och långvarigt tryck har gjort att pinnen sjunker....
Men flödesrikningen av strömmen spelar den någon roll..
 
Toppen