• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rekommendation hjälpluftfjädring Fiat ducato x244

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Hej, undrar om någon har något märke att rekommendera för en eftermontering av hjälpluftfjädring? Bakaxel främst, möjligen framaxel men det är väldigt dyrt, så främst bakaxel hjälpluftfjädring samt förhöjning/stadigare fjädror fram.

Har googlat som snabbast och tycker VB semi-air suspension verkar bra plus att mätaren blir integrerad i befintlig förvaringskopp bredvid ratten.

Ni som har gjort en eftermontering av hjälpluftfjädring, hur upplever ni körkomforten? Minskar ljudet vid körning i bodelen? Jämnare över ojämnheter? Har ni lagt andra fjädror på bildenen fram, dvs förhöjning/starkare? Hur upplever ni i så fall förardelen?

Misstänker att du menar hjälpluftfjädring (?)
Eller har du tänkt bygga om bakvagnen till luftfjädring?

Ja absolut, det heter väl semi air eller nåt liknande. Som ska monteras mellan bakaxel och kaross. Ändrade trådnamnet :D

Senast ändrad:
Det finns flera fabrikat att välja på, jag skulle rekommendera ett kit där kompressor, panel m.m. ingår.

Det finns flera fabrikat att välja på, jag skulle rekommendera ett kit där kompressor, panel m.m. ingår.
I länken jag la till i mitt första inlägg finns ett kit med mätare, panel, kompressor ingår, ca 980€ eller 10000 Sek Vet ej om jag ska klassa detta som dyrt eller billigt, men troligen ett skäligt pris?

Senast ändrad:
Jag monterade luftfjädring bak, framdragning av ledningar till stolen hoppade över mätare och kompressor. Håller trycket väldigt bra och lätt att justera. Komforten blev betydligt bättre och när man kör över gupp eller järnväg så är det stor skillnad. Känns mer som personbilskomfort nu. Har ej bytt fjädrar på framvagnen och det fungerar bra. Den enda skillnaden är att bilen står lite mer på nosen. Ångrar ej denna investering , pris 9000kr inkl montering.

Jag monterade luftfjädring bak, framdragning av ledningar till stolen hoppade över mätare och kompressor. Håller trycket väldigt bra och lätt att justera. Komforten blev betydligt bättre och när man kör över gupp eller järnväg så är det stor skillnad. Känns mer som personbilskomfort nu. Har ej bytt fjädrar på framvagnen och det fungerar bra. Den enda skillnaden är att bilen står lite mer på nosen. Ångrar ej denna investering , pris 9000kr inkl montering.
Låter ju bra, var det möjligen samma kit som jag länkat till? VH ?

Monterade Alko Airtop hjälpluftfjädring utan kompressor. Märker faktiskt ingen större skillnad på åkkomforten vid gupp eller dylikt. Den stora skillnaden på vår bil är att sidostabiliteten vid omkörning av långtradare och vid kraftig sidvind är betydligt bättre efter monteringen av hjälpluftfjädringen. Vår bil höjdes ca 3 cm vid bakaxeln och ca 6-7 cm vid bakgaveln. Har testat att använda hjälpluftfjädingen för att få bilen att stå i våg. Men höjdjusteringen på vår fjädring är för liten för att det skall vara användbart. Har däremot läst andra inlägg där man använt andra fabrikat och justerat bilen i höjdled. En förklaring kan vara att en del andra fabrikat tillåter högre lufttryck i bälgarna. Kommer dock inte ihåg vad det var för märken på dessa hjälpluftfjädrar.

Om jag skulle montera hjälpluftfjädring idag skulle jag välja en med kompressor då det förenklar justering av trycket i luftbälgarna.

Senast ändrad:
Har på ett par husbilar monterat hjälpluftfjädring från detta företag ammortizzatori pneumatici - soffioni - molle - airspring - Sospensioni Aria easyTOP och är mycket nöjd. Med "universalpanel" som monteras i fotsteget. Kompressor finns som tillbehör, men själv använder jag en billigare variant från Biltema.

Priset finner jag synnerligen tilltalande. Monteringen har jag gjort själv, liggandes på garageinfarten.

Pålle

Har på ett par husbilar monterat hjälpluftfjädring från detta företag ammortizzatori pneumatici - soffioni - molle - airspring - Sospensioni Aria easyTOP och är mycket nöjd. Med "universalpanel" som monteras i fotsteget. Kompressor finns som tillbehör, men själv använder jag en billigare variant från Biltema.

Priset finner jag synnerligen tilltalande. Monteringen har jag gjort själv, liggandes på garageinfarten.

Pålle
kolla Tolsons Maskin

Jag köpte en sats från Tolssons Maskin till vår förra bil, KABE Travelmaster alkov på Fiat.
Blev en stabilare bil i sidled och slog inte i botten i genomslagsgummit som den gjorde tidigare.
Köpte utan kompressorsats men vill man ändra och experimentera när man är ute och kör bör man köpa sats med kompressor.

Ett alternativ till hjälp-luftfjädring är att istället montera hjälpfjädrar, t.ex från Lasta Tungt i Enköping.
Förmodligen ett lite enklare och billigare alternativ till luftbälgar / kompressor.

För tio år sedan monterade jag (hjälp)luftbälgar av märket Goldschmitt och det finns ju faktiskt fördelar med detta system.
Man kan ju höja trycket och reglera fjädringen efter behag, t.ex höja bakdelen vid påfarten till färjor, byta däck m.m.

Ett alternativ till hjälp-luftfjädring är att istället montera hjälpfjädrar, t.ex från Lasta Tungt i Enköping.
Förmodligen ett lite enklare och billigare alternativ till luftbälgar / kompressor.

För tio år sedan monterade jag (hjälp)luftbälgar av märket Goldschmitt och det finns ju faktiskt fördelar med detta system.
Man kan ju höja trycket och reglera fjädringen efter behag, t.ex höja bakdelen vid påfarten till färjor, byta däck m.m.

Jepp har goldschmitt med kompressor. Går även till viss del använda som nivåreglering när man kommit fram

Senast ändrad:
Jag valde Karnag.
Gammal affärskontakt.
De har varit i branchen länge och vet vad som gäller.
Bilen blir stadigare och mindre vindkänslig.
Inga genomslag och jämnare slitage på däck.
Välj kompressor för att få ut så mycket som möjligt av tillbehöret.
Du kommer att märka att olika förhållanden vill ha olika tryck.

Här har du en länk till KARNAG som inlägget ovan hänvisar till. De brukar visa upp sig på husbilsmässor m.m.
De har anpassade monteringssatser till många olika bilmodeller.

M.v.h. JANKRO.

Här har du en länk till KARNAG som inlägget ovan hänvisar till. De brukar visa upp sig på husbilsmässor m.m.
De har anpassade monteringssatser till många olika bilmodeller.

M.v.h. JANKRO.
Tack, jag skickade ett mejl till dom !

Hejsan, ja de har funnits jättelänge här i Sverige och alltid haft bra grejer och stadiga fästen. Andra firmor är säkert ofta ok. också och själva gummibälgarna verkar vara lika hos många "fabrikat" och verkar komma från någon annan större tillverkare många gånger Firestone. (Finns att köpa nya lösa på Amazon bl. a.)

En sak som kan vara värt att nämna och dessutom helt enkelt ofta var felmonterat förr i tiden var att om man tar genvägen med att fylla luften med egen liten kompressor eller så, så skall sidorna alltid vara separerade åt med egen luft och påfyllning i två nipplar.
Kanske ganska givet för att kunna ha olika mycket luft i höger och vänster sida för att kunna ställa samma höjd även om bilen väger mer på ena sidan.
Men största problemet med de som förr blev/och fortfarande kanske blir sammankopplade med en T nippel och bara en påfyllning är en annan. När man åker i kurvor eller kanske tydligast i en rondell m.m. så blir bilen ännu vingligare än innan för om sidorna är sammankopplade så flyttar sig luften från bälgen i ytterkurvan där trycket blir störst till bälgen i innerkurvan som lyfter på sig och bilen lutar ännu mer än den skulle gjort annars.
Om man köper till ex. kompressorsatsen som ex. KARNAG har så är det helt separerat och problemet kan inte ens komma.

Det var tyvärr även vanligt på nu rätt gamla husbilar att de var sammankopplade till en luftnipppel även om de var monterade på en husbilsfirma tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen