• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reima gasolvärme 1988

Hayek

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
31550
Medlemskap
2021
Hejsan :)
Jag verkar omgiven av HB experter.. Själv är jag nybliven HB ägare till en Fiat Ducati 1988 med Adria Bodel. kanske någon av er vet varför min Truma värmare inte startar. Gasol testet är ok. Den klickar när man trycker ner knappen, men tänder inte ..
Kan de vara så att det inte blir någon gnista till gasen???
Min HB har en fast toatank. Ett tjock rör tittar neråt och en lång pinne sticker ut. Ser ut som att den ska gå att vrida på för att öppna eller stänga NGT i röret . men jag kan inte rubba den ... Hur löser man det??

Ha en bra dag!!!!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Du får gärna bli medlem i klubben och då kan du skicka bilder till detta eminenta forum.
Och det som är känt är att en bild på "röret" säger mer än tusen ord. Ha det gott /Tony
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hejsan :)
Jag verkar omgiven av HB experter.. Själv är jag nybliven HB ägare till en Fiat Ducati 1988 med Adria Bodel. kanske någon av er vet varför min Truma värmare inte startar. Gasol testet är ok. Den klickar när man trycker ner knappen, men tänder inte ..
Kan de vara så att det inte blir någon gnista till gasen???
Min HB har en fast toatank. Ett tjock rör tittar neråt och en lång pinne sticker ut. Ser ut som att den ska gå att vrida på för att öppna eller stänga NGT i röret . men jag kan inte rubba den ... Hur löser man det??

Ha en bra dag!!!!
Angående pinnen så prova att knacka på den utifrån och inåt (med en hammare) samtidigt som du försöker vrida. Då brukar krävande ventiler släppa.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det står att han är medlem....
Hmm. Det stod ju inte när jag skrev. Skumt.
Hann dom i mellan med registreringen?
Jag hade naturligtvis inte skrivit så om jag sett att Hayek var medlem. :)
Skickar bild imorrn :)
Välkommen i gänget. :)
Det är bra med bild. Många bilar har egen lösning på toatankar mm
och någon kan ju ha byggt om systemet i din bil eftersom den tex har en fast tank.
Spännande blir det imorgon (idag). :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag funderade på denna också PeterK.
Jag hade ju flera sådana i gamla ARCA:an med dubbla tankar ovanpå varandra varav
den understa gick att ta loss och rulla i väg på hjul och med utdragbart handtag. :)
Funderar på vad Hayek har för funktion på sin ventil eftersom den verkar vara utdragen
redan och kanske saknar handtaget.
 

Hayek

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
31550
Medlemskap
2021
Det står att han är medlem....
Jag funderade på denna också PeterK.
Jag hade ju flera sådana i gamla ARCA:an med dubbla tankar ovanpå varandra varav
den understa gick att ta loss och rulla i väg på hjul och med utdragbart handtag. :)
Funderar på vad Hayek har för funktion på sin ventil eftersom den verkar vara utdragen
redan och kanske saknar handtaget.
Hejsan igen. Jag skickar bilder på "röret" :) och Trumans "laddlåda"


Du får gärna bli medlem i klubben och då kan du skicka bilder till detta eminenta forum.
Och det som är känt är att en bild på "röret" säger mer än tusen ord. Ha det gott /Tony
IMG_20210419_105002.jpgIMG_20210419_104829.jpgIMG_20210419_104812.jpgIMG_20210409_093628.jpgIMG_20210409_093539.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20210409_093529.jpg
    IMG_20210409_093529.jpg
    2,4 MB · Visningar: 5

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är en vanlig kulventil. Den ska vridas.
Prova att spraya krypande smörjmedel upp mot kulan och knacka på kulan med en hammare medan du försöker vrida.
Den borde släppa efter några försök.
 

Hayek

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
31550
Medlemskap
2021
Det står att han är medlem....
Jag funderade på denna också PeterK.
Jag hade ju flera sådana i gamla ARCA:an med dubbla tankar ovanpå varandra varav
den understa gick att ta loss och rulla i väg på hjul och med utdragbart handtag. :)
Funderar på vad Hayek har för funktion på sin ventil eftersom den verkar vara utdragen
redan och kanske saknar handtaget.
Hejsan igen. Jag skickar bilder på "röret" :) och Trumans "laddlåda"


Du får gärna bli medlem i klubben och då kan du skicka bilder till detta eminenta forum.
Och det som är känt är att en bild på "röret" säger mer än tusen ord. Ha det gott /Tony
Visa bilaga 209011Visa bilaga 209013Visa bilaga 209016Visa bilaga 209019Visa bilaga 209020
Det är en vanlig kulventil. Den ska vridas.
Prova att spraya krypande smörjmedel upp mot kulan och knacka på kulan med en hammare medan du försöker vrida.
Den borde släppa efter några försök.
Tack för goda råd.. en fråga till... "krypande" smörjmedel.. är det i sprayform?
mvh
Hayek
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Toppen