• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rehabilitering efter stroke

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

I mitt fall cirka två veckor eller när känseln lommer tillbaka,det är så mycket inviduella saker det handlar om, så det är omöjligt att tidsbestämma dett åt någon.Men det är bra så tidigt det går.Den gången så trodde man att upp till 3år så kunde man utvecklas tillbaka,men i mitt fall så kändes det en förändring upp till 5år.det är så fel att katlogisera nånting som det är eller ha varit inom den allmänna vården,då det verkade den gången att slutmålet var att kunna klä sig själv och äta utan hjälp,Ursäkta om någon tar anstöt men det var min uppfattning då och nu.Jag vill poängtera att vårdpersonalen vid första anhallten gjorde så gott de kunde med indragna resurser så inget ont om dom.Skillnaden på Frykcenter var att det fans tid att träna patienten och i mitt fall så blev resultatet bra,de hadde tid för mig och mina problem, de delade upp oss i grupper med de olika behoven.Jag skall även berätta att jag var bered att go-ta mitt handikapp men inte förrän jag hadde försökt komma tillbaka med träning.Du skall veta att efter ha kommit upp från noll till hundra på femm sekunder så var det en chock att komma från hundra till noll på femm sekunder hoppas du förstår vad jag menar.det är så mycket jag skulle kunna berätta men åter till din fråga,ju tidigare ju bättre .Men han måste få någon som företräder honom.Valle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Kanske har jag överdrivit något! Kanske är inte eftervården så dålig som jag först trodde! Kanske har jag agerat litegrann i affekt!

Vi träffade "Kalle" idag och det var en helt annan Kalle den här gången. Ingen depression och inga dystra tankar! Vi satt länge vid bädden och pratade om hur hans behandling såg ut och hur den var anpassad till honom. Han menade bestämt att man skulle gå varligt fram och inte försöka stressa fram resultat! Små tecken på förbättring hade han noterat varje dag sedan vi var där senast och nu hade han blivit mer motiverad att själv anstränga sig för sin rehabilitering.

Ett mycket trevligt och positivt, ja faktiskt glatt, möte idag! :)

Jappe
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Mycket kloka du skriver! Man måste komma ihåg att varje fall har sin egenutveckling.Mycket starkt det du skrev,Det är nu eran vännskap betyder mest för honomm Lycka till.Mvh Valle
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Kanske har jag överdrivit något! Kanske är inte eftervården så dålig som jag först trodde! Kanske har jag agerat litegrann i affekt!

Vi träffade "Kalle" idag och det var en helt annan Kalle den här gången. Ingen depression och inga dystra tankar! Vi satt länge vid bädden och pratade om hur hans behandling såg ut och hur den var anpassad till honom. Han menade bestämt att man skulle gå varligt fram och inte försöka stressa fram resultat! Små tecken på förbättring hade han noterat varje dag sedan vi var där senast och nu hade han blivit mer motiverad att själv anstränga sig för sin rehabilitering.

Ett mycket trevligt och positivt, ja faktiskt glatt, möte idag! :)

Jappe

Kämpa på Jappe, nu har du fått ett ljus i tunneln. Är nog viktigt med tid i dessa fall. Hjärnan lär ta 1-3år att läka ihop efter en blödning, så länge kan alltså saker bli bättre "av sej själv" lägg sen till träning så är undrens tid inte förbi. Ni behövs nu mer än någonsin, allt för många har vid sjukdom förstått vilka som betyder något riktigt bra. Tänker på er!!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Senaste inlägget i den här tråden skrev jag för flera månader sedan. Då märktes det tydligt att Kalle hade förhoppningar om framtiden, att han trodde att han skulle ges möjlighet att åter komma tillbaka till ett någorlunda värdigt liv.

Idag är den framtidstron som bortblåst! Ord som resignation, ångest och vanmakt beskriver bäst hans livssituation idag. När hoppet är borta försvinner också snart människan! Det kanske är den för samhället mest lönsamma behandlingen av människor som har hamnat i Kalles situation.

Hade Kalle haft bättre ekonomiska resurser så hade han haft råd att betala de drygt 100.000 kronor som det kostar att få god rehabilitering av svenska företag som finns lite här och var på klotet, exempelvis Taiwan, Kanarieöarna och Visingsö (!). Efter genomgången rehabilitering, 6 timmars träning, 6 dagar i veckan i 6 veckor (och det ger resultat), kan man ansöka hos Försäkringskassan om ersättning för sina utlägg, vilket ofta bifalles. Det är bara det att Kalle inte har de rätta ekonomiska resurserna för att få chansen att återkomma till livet! Detta är ett klart och tydligt "pengastreck"! Rehabilitering endast åt de rika!

Enligt svensk lag har han rätt till rehabilitering! Det är bara en sak som hindrar att lagen följs: kommunerna eller Landstinget säger sig sakna resurser. Så lätt kommer man undan sitt ansvar, så lätt struntar man i lagen! Den här utvecklingen i samhället tycker jag inte om!

Senaste (förhoppningsvis inte den sista) gången jag var hos Kalle grät han!

Rätt till rehabilitering heter pengar!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Rehabilitering efter stroke

Ritva var på sjukhus 17 gånger, altså 17 gånger, innan hon fick rätt diagnos. Obotlig canser på 12.e kotan, trots att hon havt bröstcanser för 10 år sedan. Varje gång hon var på sjukhus påpekade hon att hon var rädd för att det var canser. Två dagar före detta hemska besked talade en läkare om för henne, att jag kan garantera dig att det inte är canser, vilket det var. Vi var tvungna att hota läkaren för att han skulle ta Ritva på allvar.
Efter rätt diagnos har vården fungerat utmärkt, men hon tappade ett halvår, vilket kan få katastrofala följder. Lilla Edets kommun har skött sig utmärkt. Ritva har fått en trapphiss och en permobil, som gjort att hon fungerar någorlunda.
Vi har en snäll grabb, han var och köpte en husbil till oss, han sade "ge er av ut och ha roligt nu". Det är så man blir tårögd.
Vi har varit i Finland via Haparanda och tillbaka igen. Permobilen har varit med och vi har havt "skitroligt"
Vi är ute så fort vi kan mellan Ritvas behandlingar.

Blir man sjuk måste man ha någon som slår näven i bordet och talar om för vederbörande vad som ska göras, i annat fall är det kört. Tyvärr fungerar sjukvården på detta sätt idag och det gör mig väldigt ledsen, för det finns många som inte har någon anhörig med mod och kurasch som kan tala om var bordet ska stå.

Ha en trevlig höst för det ska Ritva o jag ha.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jag fick stroke nu på semestern. 19/7 fick jag den och blev liggande 7 dygn på sjukhus i Tyskland. Får säga att det va det bästa som kunnat hända mig att det fick bli just Tyskland som fick ta hand om mig.
Nu har jag varit hemma ytterligare två veckor och har inte fått en sekund rehabilitering av vår svenska sjukvård.
I Tyskland hade jag sjukgymnastik och logoped varje dag. Är dom så bra i Tyskland att man är frisk när man återvänder till Sverige???
Alla som vet lite om just stroke vet att det är tiden man jobbar mot. Så två veckor av tre utan behandling och dom står Sverige för.

En sjuk sjukvård är vad vi har. Jag kan bara vänta. Allt känns förjävligt:mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Detta behöver inte nödvändigtvis ha partipolitiska förtecken. Det handlar mera om nyegoismen där makten som vanligt korrumperar och pengarna sätter skygglappar på vanliga hederliga människor!

Jappe
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Rehabilitering efter stroke

För Ritvas del blev det inte billigare 17 besök med läkare kostar också pengar. Nu kom man ändå inte undan kostnderna för canserbehandlingen. Ritva lever ju ännu, vilket vederbörande inte hade räknet med, men jag är glad så länge Ritva hänger med.
Sköt om er o krama varann.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jag har berättat det tidigare och vi har haft förmånen att ha en mycket bra rehabilitering efter en kraftig hjärnblödning å en familje medlem. Det har bara varit ordinarie landstingsvård i Uppsala och i Karlstad. Logoped, arbetsterspeut, sjukgymnast, kognitiv träning. Helt enkelt så bra man önskar det skulle vara. All heder åt denna fantastiska personal som först räddade livet och sedan gjorde livet värt att leva!

Den viktigaste lärdomen för mej är att det tar lång, ja mycket lång tid för hjärnan att läka. Vid en blödning tar det 1 till 3 år!!! Med mycket små framsteg i taget sakta, sakta , sakta. Det är inte alla som har tålamodet att jobba med sej själv i tre år innan det känns ok, men det är för många enda chansen att bli bra. Det är här anhöriga, vänner och släktingar kan göra skillnaden på att komma igenom dessa år eller på att rasa ihop fullständigt.

Jappe, hjälp din kompis med tålamod (även om det kanske inte är din starkaste sida) så kan du göra massor. Det första är att han måste förstå att det fortfarande kan bli bättre, det tar år, flera år för de flesta innan man vet hur bra eller illa det gått! Kämpa på Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jag har berättat det tidigare och vi har haft förmånen att ha en mycket bra rehabilitering efter en kraftig hjärnblödning å en familje medlem. Det har bara varit ordinarie landstingsvård i Uppsala och i Karlstad. Logoped, arbetsterspeut, sjukgymnast, kognitiv träning. Helt enkelt så bra man önskar det skulle vara. All heder åt denna fantastiska personal som först räddade livet och sedan gjorde livet värt att leva!

Det gäller att vara rätt plats i Sverige när man får sin stroke! I Stenungsund lade man ut rehabiliteringsjobbet på entreprenad och den firma som fick jobbet tycks ha varit den som belastade kommunens ekonomi minst! Någon enstaka gång kommer deras bil med någon sorts sjukgymnast (i bästa fall) men besöket brukar inte bli långvarigt! Anläggningen där Kalle vistas borde naturligtvis ha egna terapeuter!

Stenungsund har nyligen byggt en stor idrottsarena som kostat skjortan. Frågan är vilket som är viktigast, rehabiliteringen av äldre som råkat illa ut eller lyxarenor för ungdomar som knappt nyttjar arenan. Arenan står tom mesta tiden; ungdomarna sitter hellre hemma och pillar på sina datorer i stället för att syssla med tråkiga fysiska aktiviteter på arenan ifråga!

Politik raderat/HBK Web

Jag har nu kontaktat flera mediakanaler, bl.a. Janne Josefsson i ärendet och hoppas jag verkligen att det här angelägna ämnet kommer fram i rampljuset och får den uppmärksamhet som det förtjänar. Det finns många beslutsfattare i dagens Sverige som förtjänar en plats vid skampålen!

Jappe
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Rehabilitering efter stroke

Det som förvånar mig är att man har råd att sända en mumie som är 5000år genom en skanner, men inte en nu levande människa. Altså handlar det inte om pengar utan inteligens.
Ha de Uno
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Det är så himla svårt att dryfta ett ämne som detta utan att bli modererad. Jag förstår naturligtvis webbarnas aktion här men jag försökte faktiskt tona ner den politiska aspekten. Inget parti kan helt svära sig fritt från skattesänkningsambitioner, så något partipolitiskt inlägg var det knappast!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rehabilitering efter stroke

Dagens skattesänkningspolitik, med amerikansk förebild, skördar lagrar för de välbeställda medan vård och omsorg hela tiden får minskade resurser! En i mitt tycke mycket rå hantering av drabbade människor som med lite hjälp hade kunnat komma tillbaka ett värdigt liv! Jappe

Eftersom vi ligger i topp endast slagna av Danmark vad det gäller skattetryck måste det vara andra orsaker till vårdens tillkortakommande?
Kanske okunnighet och byråkrati?
Eller att läkarna måste syssla med pappersexercis i stället för det som de är utbildade till?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rehabilitering efter stroke

Bingo Anders. Leger og annet fagpersonale har så mange skjema som må fylles ut at de knapt rekker å gjøre jobbe. Denne trenden finnes i alle større organisasjoner offentlige som private hvor dagens skoleøkonomer sitter i ledelsen. Det er i systemet viktig å vite hvor mye tid og penger alle små detaljer tar - med ett unntak: rapporteringens tidsbruk og kostnader blir ikke rapportert. Prøvde selv i en sammenheng å føre på tidsrapporten en linje med "Føring av detaljert tidsrapport 5 timer" på en ukerapport - fikk klar beskjed fra ledelsen at det ikke skulle føres! Samme prøvde en lege ved et sykehus, men for han var tidsbruken på rapporteringene mer enn halve arbeidstiden - han fikk og klarmelding om at slik gjør en ikke og at han måtte føre skjema på nytt uten denne linjen!

På norsk har vi et begrep for disse ledertypene "Blåruss" - som egentlig er de som er uteksaminert fra økonomiske gymnasier. Ledertypene har eksamner fra økonomiske universiteter og som regel ingen virkelig yrkespraksis - rett fra studiene og inn i ledergrupper.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Rehabilitering efter stroke

Det är så himla svårt att dryfta ett ämne som detta utan att bli modererad. Jag förstår naturligtvis webbarnas aktion här men jag försökte faktiskt tona ner den politiska aspekten. Inget parti kan helt svära sig fritt från skattesänkningsambitioner, så något partipolitiskt inlägg var det knappast!

Jappe

Mitt blev också raderad av samma orsak.Men det spelar
ingen roll.Vi vet alla vem som styr!!!

Ottar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jappe, kapar din tråd lite.

Jag är sååå glad för idag fick jag en kallelse på rehabilitering på Akademiska.
Ska dit den 22/8. Tänk, då har det gått fem veckor sedan jag fick stroke och har bara fått vänta i fyra veckor helt utan behandling.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Rehabilitering efter stroke

Som sagt, när man väl kommer in i rullorna, fungerar allt bra. Idag var vi till Uddevalla och skannade Ritva, för att inga andra organ tagit skada av cansern och den efterföljand behandlingen.
I morgon åker vi till Öland, Böda Sand under en vecka ,till nästa vända med sjukhus, som är den 22/8.
Ha en trevlig höst. Uno
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Detta är ett svårt ämne.

Hade jag en kompis som hamnat i detta läge hade jag tagit kontakt med dennes släkt och kollat om dom kunde skuta till med pengar så han hade fått vård,typ privat.

Om dom inte hade velat hjälpa till hade jag sett till att få en fullmakt av min vän och sålt av det han hade typ bil,hus,lägenhet,husvagn,husbil.

Sen hade jag skickat i väg honom på rehab,jag menar han har ingen användning för detta om man ligger på ett hem.

Så fick man ta tag i detta när han blir frisk typ med bostad osv.

Vet inte om jag tänker fel,men så hade jag gjort och hoppas innerligt att mina vänner hade agerat likadant.
 
Senast ändrad:
Toppen