• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rehabilitering efter stroke

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
En granne, en kompis till mig råkade först ut för en hjärtinfarkt i somras och fördes till sjukhus. Därefter flyttades han till ett vårdhem och där fick han en stroke. Tillbaka till sjukhuset och lite senare åter till ett vårdhem. Han har varit på 5 olika institutioner sedan hjärtinfarkten i somras. Nu ligger han som ett kolli på ett vårdhem, fullt klar i huvudet men höger sida fungerar dåligt.

Gb och jag har besökt honom flera gånger på olika vårdinrättningar i Västsverige och varje gång har vi blivit förvånade över hur rehabiliteringen eller snarare bristen på rehabilitering har fungerat. Läser man på nätet om hur viktigt det är med rehabilitering efter en stroke så finner man att det skrivs mängder av forskningsrapporter m.m. om hur viktigt och angeläget detta med rehabilitering är. Den rehabilitering min granne får består i att han uppmanas att röra på lederna i sängen + några minuters enklare träning i veckan om personalen anser sig ha tid!

Enligt lagen ska strokepatienter ha rätt till god rehabilitering men i det här fallet så görs i princip ingenting för att hjälpa honom tillbaka till ett mera normalt liv! Han har jobbat och skött sig och betalt skatt ordentligt och aldrig legat samhället till last under hela sitt liv! Är det meningen att anhöriga och vänner ska sköta den vården eller vad är det frågan om?

Sverige tycks vara ett U-land i det här avseendet! Obegripligt!

Mycket upprörd Jappe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jappe, skulle du kunna hjälpa din granne genom att föra hans talan, ligga på, påtala hur tokigt detta är?
I din grannes situation så är han nog inte i rätt kondition för att föra sin egen talan.
Det verkar ju som om man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

I all välmening.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jag grunnar på just det nu men vet inte hur jag ska kunna påverka kommuner som uppenbarligen struntar i den lag som reglerar den här sortens vård. Med tanke på hur ungdomsarbetslösheten ser ut idag så förstår jag inte hur det kan fattas personal på sådana här institutioner!

Något är väldigt ruttet i Sverige idag!

Jappe
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rehabilitering efter stroke

Som vanligt handlar det om pengar, utan dessa har man inte ens ambitioner. När vården hamnar utanför "budgetramarna" spelar det ingen roll vem som gormar.

Jag litar dock ännu på sjukvården, efter 9-timmarsoperation förra året för avlägsnadet av cancer på bukspotsköterln, kan man inte annat. Kanske berodde det på att man inte kommit längre än till mars på budgetåret. Det var säkert inte billigt med 10-12 personer i op-salen.

Skaffa en fullmakt av din granne så de inte börjar dilla om sin sekretess.
Lycka till
Leffe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Rehabilitering efter stroke

Frågan är om du inte skulle ringa till Publiknätverkets representant på Sveriges Radio Göteborg.
Ett bra sätt att göra problemet mer synligt och framförallt offentligt. Det tvingar ut ansvarig i ljuset.
Publiknätverket | Sveriges Radio
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Jappe, skulle du kunna hjälpa din granne genom att föra hans talan, ligga på, påtala hur tokigt detta är?
I din grannes situation så är han nog inte i rätt kondition för att föra sin egen talan.
Det verkar ju som om man måste vara frisk för att orka vara sjuk.
I all välmening.

Kommunen som tydligen har ansvaret här och som medvetet skiter i lagen är inte alltid så lätt att komma till tals med. Jag har försökt några gånger tidigare i olika ärenden men alltid fått undvikande svar och ingenting har hänt. En gång var det allvarligt och då stämde vi kommunen och efter många sega turer så vann vi till slut - i hovrätten. (!)

Jag orkar inte med en sådan resa en gång till så jag vet inte vad jag ska göra! Under tiden ligger min kompis på en ödslig och dödstyst avdelning med ångest i ögonen och väntar på den rehabilitering han enligt lag har rätt till! Den forne kraftkarlen har inte kraft att resa sig igen utan hjälp!

Jappe
 
Senast ändrad:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Rehabilitering efter stroke

Har en son som blev mycket svårt skadad i en trafikolycka. Båda underbenen krossade. Det blev som köttfärs inne i underbenen.Efter ortopeden där han låg i många månader blev han utskriven till ett äldreboende. 37 år gammal. Nu har han egen lägenhet men var finns rehab? det enda han får är varmt bassäng bad. Läkarna i Lund säger att han ska ha rehab gångövningar men ingen vill ta i det. Han fär träna själv. Det är en stark kille med mycket vilja så han är på gång. Han har aldrig i hela sitt liv suttit sysslolös, nu sitter han i rullstol och ingen bryr sig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Läkarna uträttar storverk på löpande band; den delen av vården är det inga större fel på, men eftervården är inte i paritet med sjukhusvården på något sätt. Det skulle inte förvåna mig om många som genomgått stora och svåra och dyra operationer hellre hade önskat att de inte hade överlevt i stället för att ligga som zombies på någon trist avdelning, ensamma nästan alla dygnets timmar, dag efter dag, år efter år tills döden slutligen kommer som en befriare!

Rumänien har enormt mycket bättre rehabliteringsbehandlingar för strokepatienter än Sverige! Varför funkar inte detta i Sverige? Är vi så fattiga så vi inte kan kosta på oss att ge dessa hårt drabbade människor lite hjälp så att de kan resa på sig och återfå lite av sin värdighet?

Eftersom globaliseringen och automatiseringen hela tiden skördar nya lagrar så blir fler och fler arbetslösa. Här finns ju en jättechans för många arbetslösa ungdomar att göra något vettigt inom eftervården i stället för att gå sysslolösa och leva på bidrag! Fåfäng gå, lärer mycket ont!

Jag tycker systemet är obegripligt, omänskligt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Rehabilitering efter stroke

Det är så sorgligt att läsa om dessa autentiska fall och samtidigt känna sig så maktlös.
En retorisk fråga: Var det bättre förr?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

När man själv ligger där ensam i ett rum, bortglömd och övergiven, så tänker man kanske: varför gjorde jag inget åt detta medan jag fortfarande var frisk och stark! Hade jag anat..... Egoismen är en stark drivfjäder men problemet måste uppmärksammas och tydliggöras för alla de friska människor som inte känner till dessa förhållanden och som hoppas på att: Det drabbar inte mig!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Rehabilitering efter stroke

jaadu jappe,,vi kom hem i tisdags,,på fredagskvällen skulle vi ta emot lisbeths gamla?? jobbkompis,,55 år..hon hade gått bort,,
allt var dukat o klart,,telefonen ringer,,ja sade att va sent,,tiden hade gått lite över,,då är det lisbeths chef som ringer ock säger att eva-lena ringer aldrig mer,,ock kommer aldrig mer,gråt -tårar,,
på kvällen åt ja upp all mat..

ta vara på stunden,,den kanske aldrig mer kommer igen,,ta vara på varandra,,
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Stora brister i vård och rehabilitering efter stroke

den 29 november 2011 kl. 10:00 Pressmeddelande

Den otydliga ansvarsfördelningen mellan kommuner och landsting gör att strokepatienter riskerar att bli utan stöd och hjälp.


Det utreds och det stötes och blötes hela tiden vad man ska göra, men det görs ju aldrig någonting. Sätt byråkraterna i arbete i stället, hederligt arbete!

Det pratas mycket om psykologer och själsterapeuter eftersom strokepatienterna riskerar att bli deprimerade! Tro sjutton det! De får ju ingen rehabilitering. De behöver inga själsvårdande hjärnskrynklare! De behöver handfast fysisk rehabilitering och får de det så fixar de den psykiska biten själva!

En sund själ i en sund kropp!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Det är så sorgligt att läsa om dessa autentiska fall och samtidigt känna sig så maktlös.
En retorisk fråga: Var det bättre förr?

Det var mycket bättre förr! För bortåt 20 år sedan kände jag en tjej som jobbade på en rehabiliteringsavdelning för bl. a. strokepatienter. Det hem som hon jobbade på hade en stor, förstklassig rehabiliteringsavdelning med förnämlig utrustning! Personalen var engagerad och trivdes med sina jobb. Det fungerade glimrande, patienterna mådde bra, personalen mådde bra, man uträttade storverk för patienterna.

Men så kom besparingarna, den ena efter den andra! Den fantastiska andan som hade funnits i detta hem försvann! I stället för riktig rehabilitering infördes vinaftnar och annat, ibland med religiösa förtecken! De intagna led och dog snabbare, personalen minskades och kommunen sparade pengar!

Klarspråk!

Jappe

PS. Det kanske blir billigare för kommunen/landstinget att skicka strokepatienterna till Spanien för adekvat (tuff) behandling än att låta dem ligga och våndas på svenska "rehabiliteringsavdelningar"!

Unik strokerehabilitering i Spanien | NeuroOptima

Utdrag ur länken ovan: Grunden i träningen är sex timmars träning per dag, sex dagar i veckan!
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Fruktansvärda öden ni beskriver.

Jag har en annan erfarenhet av vård och rehab vid stroke. En familjemedlem drabbades ifjol av en mycket kraftig hjärnblödning, det var så illa att intensivvårdsavdelningen i Karlstad inte visste om personen skulle överleva en transport till Uppsala för nödvändig operation. Men tack vare att alla gjorde och vågade rätt saker i rätt sekund kunde personen tala inom en vecka, gå och röra sej inom en månad, visst lång väg kvar, men...

Väl hemkommen efter bara 2,5 månader på sjukhus med en suverän rehab på CSK i Karlstad tar nästa instans över. Det blev inte ett dugg sämre, personen fick tid hos rehab team bestående av arbetsterapeut, sjukgymnast och kurator. 2-4 gånger i veckan på rehab hos de olika i teamet och så är det fortfarande.

Jag är evigt tacksam mot alla inblandade i sjukvården och rehab delen för att det finns förhoppningar om att personen ev kan bli helt återställd. Det tar 1-3 år för hjärnan att läka det den kan läka så man får inte ha bråttom. Men när man fick veta att oddsen var så dåliga att om personen överhuvudtaget skulle överleva transport till Uppsala så blir det med största sannolikhet ett kolli som kommer tillbaka. Det är fortfarande en bra bit kvar, men tack vare alla inblandade fick vi hem en ganska hel person istället för ett kolli på sjukhuset eller annan institution. Kan inte nog tacka all inblandad personal inom vård och rehab.

Detta ursäktar absolut inte den behandling som beskrivits av övriga i tråden, men jag ville ge vården rättvisa när jag har ett så enormt positivt exempel på nära håll...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Det är stora skillnader mellan olika landsting eller län i Sverige. Det gäller att bo i rätt län om man skulle råka få en stroke!

Jappe
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

HEJ!
Har det blivit bättre eller sämre efter 2006? Bara en fråga?

Uno
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Rehabilitering efter stroke

Hej Jappe!.Din granne och vän har verkligen en fin vän och granne.Du har fått flera svar på dina funderingar och måste tyvärr hålla med.Skall berätta min bakrund,fick själv stroke 28/1-2003,efter att ha fungerat helt normalt till att ligga och inte kunna göra någonting det var som någon drog ur sladden till livet.Glömmer aldrig den morgonen när jag låg i ambulansen på väg till sjukhuset helt förlamad men hörde allt som sades men själv oförförmögen att tala,hörde samtalet från ambulansen till akutmotagningen vi kommer in med en troligen hjärnblödning,att det var allvarligt förstod jag då jag var oförmögen att röra mig,denn gången hadde jag önskat att inte jag hadde hört nånting.Inne på sjukhuset konstaterades det att jag hadde fått en stroke i vänster järnhalva den som har hand talet och kroppens funktioner.Låg på eget rum,efter en vecka ungefär så började förlamningen släppa så jag kunnde böja lite på höger tåna, förlamningen släppte lite efter hand så jag fick börja lära mig gå på nytt hängandes över gå stol i sjukhuskorridoren.När min sjukhusvistelse var över så hamnade jag på Frykcenter i Torsby och där hadde de bättre möjligheter att komma tillbaka till ett bättre liv.Tyvärr är det så att man måste ha någon att tala för sig, för själv var jag oförmögen till det. Nu har det gått tio år och jag komtillbaka på banan igen och ser emot min pensionering.När någon frågar mig i dag hur jag mår? så brukar jag säga att jag blivit mycket klokare!då brukar folk rynka pannan vad menar han?och det är min tanke för att spinna tråden ut,nu ser jag inte er panna men efekten är nog den samma skulle jag tro,vad menar han egenligen, hur kan man bli klokare utav en sådan smäll.Jag fick upp ögonen för denn hemska sanningen om folk hur det rätta jaget var!När man inte är så utnyttjings bar längre så kommer ens rätta värde fram.Det var tyvärr den värsta uppenbarelsen.Därav innlednigen till Jappe ALL HEDER Valle.Hasse Josefsson
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Valle! Jag undrar lite över när det var dags för dig att börja använda den där "hängstolen" och hur viktig den var för att du skulle komma tillbaka till bättre rörlighet. Jag tycker att det börjar verka vara hög tid för att min granne ska börja använda en sådan nu! I värsta fall får väl GB och jag hjälpa honom att få tag på en sådan "stol" och att använda den! Jag antar att det måste vara fruktansvärt deprimerande att bara ligga där och inte kunna göra något åt situationen. Jag har märkt att min kompis har börjat förlora hoppet om förbättring och det måste vara väldigt påfrestande för psyket! Han tycks ligga på någon sorts äldreboende och där har man kanske inte de resurser som krävs för att han ska få en rejäl chans att komma "tillbaka till livet"!

Jag antar att man inte ska vänta för länge med rehabiliteringen för att den ska få god effekt. Svårt är det att resonera med byråkrater men jag ska göra ett försök!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rehabilitering efter stroke

Nu har jag rotat runt på nätet och letat efter ingångar i den politikerstyrda fördelningen av rehabiliteringresurser i Västra Götaland och jag har hittat mängder med skrivelser om hur viktigt det är med snabb rehabilitering av strokepatienter och hur viktigt det är att de rätta resurserna sätts in snabbt för att det ska ge god effekt på tillfrisknandet. Problemet tycks vara att alla dessa instanser verkar sysselsatta med att ständigt utreda ett mycket, numera väl känt och tydligt behov men att allt detta utredande och byråkratiska tingeltangel tar alla resurser från eftervården så att de stackars patienterna får nöja sig med att allt detta utredande och forskande tar pengarna från dem så att det bara blir smulor kvar till den livsviktiga rehabiliteringen!

Alla vet vad som gäller idag! Det behöver inte utredas gång på gång!

Jappe
 
Toppen